Nissens Nissens sagde:
Reglarne i væggen. Et hammarband tager kun horisontale kræfter, ikke vertikale…
Tag og tænk en gang til.

Nissens Nissens sagde:
Ja, men "også" betyder, at der er noget mere. Hvad er det andet?
Skal se, om jeg kan forklare det, så du forstår, hvad jeg mener. Enten har du en indfældet bærende bjælke sammen med remmen og har reglerne, som du vil kalde stolper, lidt som du vil, afhængigt af døre eller vinduer. Eller så har du spær på remmen med en bjælke under hver spærring.

I bygningen, som tråden handler om, hviler spærrene på remmen, som OGSÅ har en indfældet bærende bjælke under, så forsvinder behovet for en bjælke under hver spærring.

Du synes at hænge dig op på 45mm, men det er sådan, man bygger, vægreglerne danner en ramme med bærende bjælke og rem, som bærer taget. Man har normalt ikke dobbelte bærende bjælker, så det bliver 90mm.

Man skal se på, hvordan væggen er opbygget som helhed.

• Synes
perror og 2 andre
  • Laddar…
Nissens
A AG A sagde:
Tænk lige en gang til.
Det samme.

Nissens
FredrikR FredrikR sagde:
Skal se om jeg formår at forklare, så du forstår, hvad jeg mener. Enten har du indfældet bærende bjælke sammen med remmet, og har reglerne, som du vil kalde stolper, lidt som du vil afhængigt af døre eller vinduer. Eller så har du tagspær på remmet med en regel under hver tagspær.

I byggeriet som tråden handler om, hviler tagspærene på remmet, som OGSÅ har en indfældet bærende bjælke under, så forsvinder behovet for en regel under hver tagspære.

Du synes hænge dig op på 45mm, men det er sådan man bygger, vægreglerne danner et regelværk med bærende bjælke og rem, som bærer taget. Man har normalt ikke dobbelte bjælker, så det bliver 90mm.

Man må se på, hvordan væggen er opbygget som helhed.
Ok, men jeg har aldrig nævnt noget om dobbelte bærende bjælker. Men hvis du sammenligner med en stående regel så kan den bærende flade f.eks. være 95, 120 eller måske 145mm. I sammenligning med det er 45mm ikke meget. Og normalt sætter man stående reglar under tagspærene.

• Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
A abiz sagde:
Ja jag tycker det med. Tycker även att det var konstigt att jag inte har sett något alls om stålband på någon guide på nätet.

For dem der undrer sig over, hvordan pokker jeg kunne have overset det, så skyldes det sandsynligvis, at jeg ikke er snedker, men lægmand. 👍
Man bør naturligvis tænke på sikkerheden under byggefasen. Selvom plademateriell i facaden giver tilstrækkelig stivhed i den færdige bygning, er det jo ikke så sjovt, hvis hele skidtet falder sammen, mens man er i gang med at bygge.

Med hensyn til snedker/lægmand, så er det vel alligevel en del af almendannelsen at forstå, at man skal have en eller anden form for stag, der kan forhindre, at en bygningsstamme kollapser. Tænk bare på alle reoler af typen "Billy" og lignende, der findes hjemme hos folk - har du aldrig overvejet, hvorfor de har krydsstag?

Nissens Nissens sagde:
Ok, men jeg har aldrig nævnt noget om dobbelte bærende bjælker. Men hvis du sammenligner med en stående stolpe, så kan den bærende overflade fx være 95, 120 eller måske 145mm. I sammenligning med det er 45mm ikke meget.
Og normalt sætter man stående stolper under spær.
Nej men du vender tilbage til at 45mm ikke er meget men jo, 45mm på højkant og i dette tilfælde 170mm? er meget. Du skal tænke på at du har lasten langs eller vinkelret på fiberretningen i stolper og bærende bjælke.
Den bærende bjælke understøtter hammarbandet sammen med vægstolperne.

Normalt?
Placerer du døre og vinduer efter spærenes placering?

• Synes
perror og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR sagde:
Nej men du återkommer till att 45mm ikke er meget men jo, 45mm på højkant og i dette tilfælde 170mm? er meget. Du skal tænke på, at du har lasten langs eller vinkelret mod fibretningen i reglar og bærende linje.
Bærende linje bærer hammarbandet sammen med vægreglerne.

Normalt?
Placerer du døre og vinduer efter tagstolernes placering?
Man vekslår selvfølgelig ved døre og vinduer efter behov. Er det ordet normalt, du ikke forstår?
Normalt betyder i dette tilfælde oftest, i undtagelsestilfælde som fx ved vinduer vekslår man naturligvis. Men måske har du normalt vinduer og døre overalt? 😃

Der er ingen grund til at sætte stående reglar et stykke fra tagstolene, men hvis du synes, det er bedre, så må du mene det. 🙂

Uanset hvad du siger, så skal man have styr på, hvilken belastning man har på 45x45 mm træ. Det burde være en belastning, hvor det medfører ulemper.

I taler om forskellige ting hele tiden
Se billedet nedenfor
Rødt kryds er en bærende bjælke, den tager kraften nedad og spreder den ud på de stående reglar og videre ned i betonpladen/plinten eller hvad den nu står på.
Tagspær kan altså placeres hvor man vil, gerne over stående regel men behøves ikke.

Blåt kryds er hammarband. Det holder væggen sammen samt er der for at fastgøre plader, spikregel, stoppe isolering fra at stikke op mm.

• Synes
raspen86 og 4 andre
  • Laddar…
Glemte naturligvis billedet

• Struktur af trækonstruktion med metalbeslag og markerede områder i rød og blå.
  • Synes
perror og 6 andre
  • Laddar…
Spærstykkerne hviler altså ikke på nogen 45x45 men på remmen, som er bredere end det. Remmen hviler i sin tur på bærelinjen, som hviler på de stående stolper, som hviler på syldningen, som hviler på syldisoleringen, som hviler på betonpladen, som hviler på vellplast, som hviler på et bærelag af makadam eller lignende. Stabilt hele vejen ned altså.

• Synes
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 sagde:
Glemte selvfølgelig billedet
Jeg er ikke sikker på, at billedet løser noget..😚

Helt pludselig kommer 45x45 ind i diskussionen...
🤦‍♂️

• Haha
breakman
  • Laddar…
Nissens
hantverkare1 hantverkare1 sagde:
Glemte naturligvis billedet
Ja, det er sådan det burde have set ud på TS garage også! Der er en stående regel under spærret.

Eftersom ingenting hviler på afvekslingen på dit billede er det svært at forstå hvorfor den findes der. Spærret har perfekt støtte allerede.

• Haha
Mikael Karlsson4999 og 1 anden
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Man skifter selvfølgelig ved døre og vinduer efter behov. Er det ordet vanligtvis, du ikke forstår?
Vanligtvis betyder i dette tilfælde oftest, i undtagelsestilfælde som fx ved vinduer skifter man selvfølgelig. Men du har måske vanligtvis vinduer og døre overalt? 😃

Der er ingen grund til at sætte stående stolper et stykke fra spær, men hvis du synes, det er bedre, så må du mene det. 🙂

Uanset hvad du siger, så skal man have styr på, hvilken belastning man har på 45x45 mm træ. Der burde være en belastning, hvor det medfører ulemper.
Hvor er det 45x45?

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Jep, det er sådan det burde have set ud på TS garage også!
Jeg skærmdumpede billedet som ts lagde op i første indlæg…….. krydserne har jeg været kreativ og lavet selv…..

• Elsker
  • Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Man skifter selvfølgelig ved døre og vinduer efter behov. Er det ordet almindeligvis, du ikke forstår?
Almindeligvis betyder i dette tilfælde oftest, i undtagelsestilfælde som fx ved vinduer skifter man selvfølgelig. Men du har måske almindeligvis vinduer og døre overalt? 😃

Der er ingen grund til at sætte stående reglar et stykke fra spær, men hvis du synes, det er bedre, så må du gerne synes det. 🙂

Uanset hvad du siger, skal man have styr på, hvilken belastning man har på 45x45 mm træ. Det bør være en belastning, hvor det medfører ulemper.
Bör finnas?

Jeg synes ikke, det er bedre, men det fungerer præcis lige så godt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.