62,112 læst ·
230 svar
62k læst
230 svar
Startet garage vakler
Bandet plejer at sidde på ydersiden. Man fæstner fra højt op på kanten af den anden side og trækker rundt om knuden og ned skråt til midten på bjælken nederst. Tror det låser bedre. Bygger kun 1 mm, så du kan ignorere, om det generer næste lag. Før du har fået dit det, bør du allerede i aften skrue nogle længere skråstivere fast på alle sider (sørg for at have lod først). Jeg synes også, at det virker skræmmende, at bjælkerne øverst er skarvet i midten, men det er måske ok, jeg ved det ikke.A abiz sagde:
Tilføjes skal vel være, at stommen i denne situation ikke er i lod nu. At bruge bånd er ikke noget for mig, det kan strække sig nogle mm, og så svinger stommen. Uanset hvad du gør, så på med stræberne direkte, det spiller ingen rolle, om de sidder det rigtige sted lige nu. Bare at de går skråt og holder stommen på plads. Kommer der en stormby, så vrider det sig nok altsammen, og du har fået brænde til pejsen.
Medlem
· Blekinge
· 11 708 indlæg
Ja jeg var lige ude og sætte en masse lægter op på indersiden, så det blev rigtig stabilt.J jonaserik sagde:Der bør vel tilføjes, at stommen i denne situation ikke er i lod nu. At bruge bånd er ikke noget for mig, de kan strække sig nogle mm, og så svinger stommen. Uanset hvad du gør, så få stræverne på med det samme, det betyder ikke noget, om de sidder det rigtige sted lige nu. Bare at de går skråt og holder stommen på plads. Kommer der en storm, så drejer det hele sig sikkert, og du har fået brændstof til pejsen.
Men stommen er ellers lige og fin alligevel 😄
Skal anskaffe en masse pladebånd i morgen.
Rimeligt kan byggeriet ikke være lige og i lod overalt lige nu. Sørg for at få alle længder og diagonaler rigtigt, når du fastgør med båndene. Det betaler sig senere. Det kan blive lettere, hvis du har en hjælper.A abiz sagde:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Men du skal have OSB og gips på indersiden, det vil stabilisere mere end metalbåndene.
Skru nogle OSB på indersiden, mens du gør ydersiden færdig, så kan du fjerne en plade ad gangen, mens du isolerer.
Protte
Skru nogle OSB på indersiden, mens du gør ydersiden færdig, så kan du fjerne en plade ad gangen, mens du isolerer.
Protte
Ja, jeg synes det samme. Synes også, det var mærkeligt, at jeg ikke har set noget overhovedet om stålbånd i nogen guide på nettet.prototypen sagde:
For dem, der undrer sig over, hvordan i alverden jeg kunne have misset det, så skyldes det sandsynligvis, at jeg ikke er tømrer, men lægmand. 👍
Hvis du skal have installationslager, kan du sætte de skråstivere permanent og droppe båndene. Det kan blive et problem at få væggene på gavlene lige, når du har sat panelet, men det vil du bemærke.
Jeg har lært det af svigerfar og af hustruens faglærte tømrerkusiner. Skråstivere eller hulbånd skal man have. Man vil have, at rammen skal kunne bære sig selv også uden OSB og yderpanel. De der spændebånd skal være spændt som violinstrenge og låser forbavsende godt. Skråstivere tager mere tid, men er selvfølgelig lige så gode.A abiz sagde:
Skal man bare fastgøre det med en søm i hjørnet og så få hjælp af nogen, der trækker hårdt i den anden ende, er det nok?D datja sagde:Jeg har lært af svigerfar og af hustruens professionellesnedkerkusiner. Skråstive eller hulbånd skal man have. Man vil have, at skelettet skal kunne holde sig selv også uden OSB og yderpanel. De der spændebånd skal blive stramme som violstrenge og låser forbavsende godt. Skråstivere tager mere tid men er selvfølgelig lige så gode.
Brug skruer og fastgør dem på hver stolpe langs væggen (men tag stolperne til sidst). Begynd øverst i hjørnet og derefter går du til midten af den nederste bjælke. Der skal du spænde godt og skrue lidt skråt udad, så skruen strammer yderligere op. Derefter skruer du nogle skruer lige ind og fjerner spændeskruen til sidst.
A abiz sagde:
Senest redigeret:
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 966 indlæg
Juster stammerne i lod og skru 2 OSB plader i hvert hjørne, så er det stabilt.
Panelet rækker ikke til, over tid glider det, og huset falder langsomt til siden.
Panelet rækker ikke til, over tid glider det, og huset falder langsomt til siden.