Y
I dag er der en trappe til førstesalen, dens placering er meget dum, så jeg vil gerne omplacere trappen. (for at kunne gøre køkkenet større samt få en fri gavl til at lave en bio-del af og i stedet ofre andre arealer i midten af huset)

Mmm. At genbruge den trappe, der findes, går nok ikke. Så har jeg kigget lidt på annoncer. Man finder bestemt fine trapper, men fanden 70-100tusinde for en trappe?

Okay, så begyndte man at kigge på sådan nogen, der er en metalbjælke med trætrin, så kommer man jo ned i pris.

------------------

Men hvad siger lovene, disse 1-bjælke trapper har jo sjældent nogen gelændere?
Der er jo lov på, hvilken afstand der skal være mellem trinene, og på gelænderet omkring åbningen mellem etagerne...
Bør der vel være lov på gelænder mellem etagerne også, eller?

-------------------

Så funderer jeg over dette med u-lyd. Trappen kommer til at være i væg mod et soveværelse, så helst ville jeg ikke have, at trappen var i kontakt med væggen, og skal der være gelænder, så må det blive udad, hvor det i sig selv også ville gøre størst nytte, så folk ikke falder uden for trappen. :)
-Hvad er mit spørgsmål? ja, jeg ved det ikke, men I må gerne fortælle om jeres erfaringer og give tips til, hvordan man undgår unødvendig lyd.. :p

:)

I henhold til den svenske norm skal trapper have rækværk, hvor der er risiko for, at nogen kan falde ned. Ligeledes siger normen, at der også skal være væghåndlister.

70 - 100 tusind for en trappe? Er de lavet af guld eller? Købte en ny trappe i ask i sommer for 10 tusind kr. Da kom tømreren og målte hullet, hvor trappen skulle være, og fremstillede den efter de mål.

10.000? Billigt! Jeg har også kigget rundt, og det lander (som allerede sagt ovenfor) omkring 50-80.000 kr. Til sagen hører at jeg slog hammeren i den gamle da jeg slog hovedet under renoveringen. Jeg skulle jo alligevel købe ny! Men nu med facit i hånd bliver det til at spartle skaderne og sætte den gamle op :p

Hvilken idiot man er nogle gange... :rolleyes:

Tror ikke, der er en lov om rækværk.
Vil man have flot design, må man ignorere...

• En moderne, hvid, svævende trappe uden gelænder i et minimalistisk rum. Trappen har en spiralformet design.
evoline sagde:
Tror ikke, at der findes lov om rækværk.
Nej, det står intet om trapper i Svea Rikes Lov. Men der findes regler, som Boverket har udarbejdet, f.eks. Kapitel 8: Sikkerhed ved anvendelse. Der står der under 8:2321 Rækværk og håndliste, følgende:

Trappeløb, repos, ramper og altaner, der ikke begrænses af vægge, skal have rækværk, der begrænser risikoen for personskader. Trapper og ramper, der er højere end 0,50 meter, skal have håndlister eller lignende på begge sider.

Rækværk på repos inden for en bolig bør være mindst 0,9 meter høje Rækværk på andre repos, altaner og svalegange bør være mindst 1,1 meter høje

Senest redigeret:
Visst er det flot med trapper uden gelænder, eller kun et par wirer der symboliserer lidt sikkerhed.
Nu, når jeg har fået min lille Elin, som allerede et halvt år gammel skræmmer livet af en, når hun sætter kurs mod trappen i sin gåstol, så får man bedre tanker. Trappegelænderet begynder endelig at blive klart, sikkerhedsporten er indkøbt, og alt bliver næsten lavet, så alle måder at lykkes med at klatre og køre ned ad trappen bliver umuligt. Med forbehold for næsten.. :)

Gelænder på den ene side og espalier på den anden side har vi til vores 70'er fyrretrappe ned til kælderen. Derimod ingen gelænder, føles ikke som om det er nødvendigt heller, selv børnene på 3 og 5 år går ned der uden problemer.

Y
Nogen der har soveværelse på den anden side af rækværksvæggen? Kan man få fjernet al støj mon tro? Kan ikke lide tanken om at bygge trappen på væggen af denne grund. Et rækværk leder vel mindre, men mere end intet rækværk overhovedet... hmm...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.