Hvis jeg laver hammerbåndet med både en liggende og en stående regel, behøver jeg stadig at veksle af for vinduerne da, eller er det tilstrækkeligt, at den stående regel afveksler?
Senest redigeret:
Det afhænger af flere faktorer.
Hvilken dim. har du på de stående/liggende reglar (hammarbandet)?
Hvilken belastning bliver der fra taget?
Hvor brede vinduer taler vi om?
Edit: Krawk var hurtigere
Hvilken dim. har du på de stående/liggende reglar (hammarbandet)?
Hvilken belastning bliver der fra taget?
Hvor brede vinduer taler vi om?
Edit: Krawk var hurtigere
Kommer en spær midt ovenfor vinduet, har du muligvis brug for en forstærkning, men det afhænger af, hvilken belastning spæret fører ned på spærremmen. Men da vinduet kun er en m bredt, behøves der næppe nogen forstærkning.
Egenvægten, altså pladetag og isolering, har lille betydning, det er snelasten, der er dimensionerende.
Egenvægten, altså pladetag og isolering, har lille betydning, det er snelasten, der er dimensionerende.
Jeg vedlægger et billede af, hvordan jeg har tænkt mig at opbygge hammerbåndet. To stykker 195x45 på højkant. Den på indersiden afstikker jeg for i den nye regel (45x120) og laver plads på. Den anden på ydersiden vil blive placeret på en eksisterende regel (34x70). Hvordan skal jeg bedst placere den ydre stående? Yderst eller inderst, som jeg har tegnet på billedet? Hvordan håndterer jeg hulrummet, der opstår? Forslag?
Senest redigeret:
Byggede en garage hvor reglerne er af 45*125. Mine vinduer er 10*5 samt at en spær kom midt på vinduet. Skruede en 45*125 mellem de stående regler samt skruede den også til hammarbandet i overkanten. Hammarbandet er en liggende 45*125. Dette er mere end rigeligt. Beregn bøjebestandigheden så ser du forskellen.
Ok, det lyder godt. Befintliga reglar er 34x70 og for at styrke op + få lidt mere isolering tænker jeg at lave med 45x120 indenfor. Jeg tænkte, at det bliver lettere at lægge hammarbandet over begge og at bæreevnen bliver bedre da, men måske er det nok at lægge den liggende på de nye reglar så al belastning kommer på dem?
Læg en stående langs hele væggen, så kan du åbne op hvor som helst, hvis du finder ud af, at du vil have ekstra vinduer i fremtiden.
Nogen kommentar til mit billede af hammerbåndet? Den yderste stående bærende bjælke (årsagen til, at jeg bruger to, er, at de eksisterende regler er for korte, så i stedet for at sammensætte, placerer jeg en ekstra bjælke der), skal de placeres så langt ind som muligt (som tegnet på billedet), eller skal jeg placere den længst ude? Hvordan gør jeg med tomrummet?
Er 45x195 unødvendigt kraftigt? Jeg har en del tømmer tilovers af den kvalitet, så jeg tænkte at udnytte det.
Er 45x195 unødvendigt kraftigt? Jeg har en del tømmer tilovers af den kvalitet, så jeg tænkte at udnytte det.
Klik her for at svare