Hej!
Vi har gravet ud en torpargrund i vores lille torp for at støbe en plade i stedet.
Vi har gjort alt forarbejde efter bogen med 20 cm godt stampet og jævnt singel, 30 cm celleplast med forskudte samlinger, og derefter har vi støbt en 10 cm tyk plade ovenpå med gulvvarmeslange og hele molevitten!
Pladen er 12 x 4,8 m med afbrydelse for et stort murstoksfundament i midten af huset. Den færdige plade ligger ca. 50 cm over jorden udenfor, og hele støbningen er sket inden for den eksisterende murede stenfod med en isolerende afskærmning for kulderas.
Min bekymring angår armeringen! Vi har ikke overlappet armeringsnettene, armeringsnettene er kvartnet og ligger bare kant i kant. Skal jeg være bekymret??
Vi har gravet ud en torpargrund i vores lille torp for at støbe en plade i stedet.
Vi har gjort alt forarbejde efter bogen med 20 cm godt stampet og jævnt singel, 30 cm celleplast med forskudte samlinger, og derefter har vi støbt en 10 cm tyk plade ovenpå med gulvvarmeslange og hele molevitten!
Pladen er 12 x 4,8 m med afbrydelse for et stort murstoksfundament i midten af huset. Den færdige plade ligger ca. 50 cm over jorden udenfor, og hele støbningen er sket inden for den eksisterende murede stenfod med en isolerende afskærmning for kulderas.
Min bekymring angår armeringen! Vi har ikke overlappet armeringsnettene, armeringsnettene er kvartnet og ligger bare kant i kant. Skal jeg være bekymret??
Spørgsmålet er egentlig, hvad pladen skal bruges til. Ud fra et rent konstruktionssynspunkt er den i princippet uarmeret.
Sandsynligvis vil der ikke ske særlig meget. Så vidt jeg forstår, er jordforholdene gode, og pladen bliver egentlig ikke bærende.
Men med det sagt - hvis jeg, mod forventning, var i din situation, ville jeg ikke sove roligt.
Hvornår støbte I? Det ville med stor sandsynlighed være revnet alligevel.
Sandsynligvis vil der ikke ske særlig meget. Så vidt jeg forstår, er jordforholdene gode, og pladen bliver egentlig ikke bærende.
Men med det sagt - hvis jeg, mod forventning, var i din situation, ville jeg ikke sove roligt.
Hvornår støbte I? Det ville med stor sandsynlighed være revnet alligevel.
Vi støbte med 40 dages beton for to uger siden.C C.Lundin sagde:Spørgsmålet er egentlig, hvad pladen skal bruges til. Fra et rent konstruktionssynspunkt er den i princippet uarmeret.
Sandsynligvis vil der ikke ske meget. Hvad jeg forstår, så er jordforholdene gode, og pladen bliver egentlig ikke bærende.
Men med det sagt - hvis jeg, mod forventning, var i din situation, så ville jeg ikke have sovet roligt.
Hvornår støbte I? Det ville med stor sandsynlighed have revnet alligevel.
Hvis det revner eller når det revner, er der fare for, at der bliver forskydninger i højden? I så fald er der fare for vandslangen?
Jeg tror ikke, at du behøver at bekymre dig. Hvis jeg har forstået det korrekt, er det kun et rum indendørs. Meget små belastninger. Så hvis det revner, er det når betonen brænder/hærder. Men jeg tror heller ikke, at det er tale om nogle store, gennemgående revner. Vand og dæk pladen ordentligt de første døgn, så pladen brænder langsomt. Så mindsker du risikoen for revner. Hvis det alligevel revner, kan det løses efterfølgende på forskellige måder.
Dejligt at høre! Nej præcis, det er meget små overflader, som sagt, og der er ingen bærende vægge, der belaster pladen.A AG A sagde:Jeg tror ikke, at du behøver bekymre dig. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det bare et rum indendørs. Meget små belastninger. Så hvis det revner, så er det, når betonen hærder. Men jeg tror heller ikke, at der er tale om store, gennemgående revner. Vand og dæk pladen ordentligt de første dage, så pladen hærder langsomt. Så reducerer du risikoen for revner. Hvis det alligevel revner, kan det løses efterfølgende på forskellige måder.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 indlæg
En måde at undgå revner, der kan påvirke plastmåtterne, kunne være at lægge et lag flydespartel over overfladen med et svagere armeringsnet i spartelmassen. Her handler det jo ikke om at optage nogen laster. Så selv et kyllingenet som armering ville sandsynligvis hjælpe en del.
Revnerne kan opstå under hærdningstiden eller senere, f.eks. om vinteren, når man kuldestillerer huset. Det skyldes, at betonen skrumper, når den hærder, men også pga. temperaturændringer.
Det kan ske om 5, 10 eller 20 år. Det bedste er flere revner med lille revnebredde. Værre er en revne med større revnebredde.
Ved man præcist, hvor samlingen går, kan man save en revneanvisning ned til 1/3 af pladens højde. Så har man en pæn og ren samling, som man kan fylde med tætningsmasse. Ved man derimod ikke, hvor samlingen går (og det kan være nok at gætte 5 - 10 cm forkert), så fylder samlingen ingen funktion, og man får revnen et andet sted.
Er huset derimod altid opvarmet, burde betonpladen altid have en temperatur mellem 10 og 25 grader og bliver dermed ikke så udsat for temperaturskrump.
Det kan ske om 5, 10 eller 20 år. Det bedste er flere revner med lille revnebredde. Værre er en revne med større revnebredde.
Ved man præcist, hvor samlingen går, kan man save en revneanvisning ned til 1/3 af pladens højde. Så har man en pæn og ren samling, som man kan fylde med tætningsmasse. Ved man derimod ikke, hvor samlingen går (og det kan være nok at gætte 5 - 10 cm forkert), så fylder samlingen ingen funktion, og man får revnen et andet sted.
Er huset derimod altid opvarmet, burde betonpladen altid have en temperatur mellem 10 og 25 grader og bliver dermed ikke så udsat for temperaturskrump.
I 50'erne og 60'erne blev der bygget masser af huse, hvor kældergulvet helt manglede armering. De fleste har fungeret fint. Med tanke på den lille belastning, der kommer på dit gulv, tror jeg ikke, at der bliver nogle problemer. Og eftersom det allerede er for sent at ændre, er der ingen idé i at ligge søvnløs.