Jeg tænkte på at sætte asfaboard, lister - stående panel på mit tømmerhus

Jeg løb på følgende tips:

http://www.tenico.nu/tips31.htm

....at man skulle tætne vertikal samlingerne ved at hæfte vindtæt pap og at man ved horisontale samlinger skulle overlappe. Er det almindeligt, at man gør sådan? Det føles lidt usædvanligt, men jeg forstår ideen..

Eftersom jeg arbejder alene med alt udskiftningen regner jeg med, at det vil stå et stykke tid uden panel, så jeg vil gerne have en god vejrbeskyttelse... Jeg synes at hæftning af horisontale samlinger føles lidt mindre stabil...

Producenten af asfaltboarden har monteringsvejledninger, som jeg anbefaler, at du følger. Det mest normale er nok lægter over alle samlinger og bagved.

Læsede en sådan og de sagde at alle samlinger skulle sættes med støtte, ingen snak om overlap. Synes jo at det føles lidt utæt at ikke have overlap så en form for vindpapp måske er bedre trods alt.

Mikael_L
Regel bag samling og lægte foran for at holde sammen synes jeg lyder godt. Og nogle steder må man måske løse det med lægte på begge sider.
Dvs. understøttelse og lægte fra ydersiden.
Vinpapp/vindväv synes jeg føles som overkurs, det bliver jo nærmest dobbelt op på ting med samme funktion.

Jeg begyndte at sømme min asfaboard med lange papspik, men så kom jeg på at prøve klammerpistolen, med smalryggede lange klammer (6x25mm). Det fungerede fantastisk, og det gik superhurtigt.
OK den overflade der optager kraften er meget mindre end hovedet på papspiken, men så gjorde jeg det i stedet 3 gange så tæt. Med endnu mere vind- og vejrtæt resultat.

Tænkte altså at man måske skal springe asfaboarden over og gå på kun vindpapp. Har jo en ujævn timbervæg så det bliver jo et kæmpe pillearbejde at gå fint støtte langs med alle samlinger.

Mikael_L
Arne999 sagde:
Tænkte altså at man måske skal springe asfaboarden over og gå på bare vindpapp. Har jo en ujævn tømmervæg, så det bliver jo et hælvedes pillearbejde at få fint støtte langs med alle samlinger
Ja hvorfor ikke. Det må jo fungere lige så godt, bortset fra den ekstremt lille isolering, som asfaboarden bidrager med (kan i princippet negligeres).

Men erfaring med papp er dog, at den let beskadiges, når man monterer ting.

Jeg kørte med liggende spærtræ cc120, da jeg efterisolerede. Ovenpå blev der spigret asfaltplade liggende uden ekstra tætning på de horisontale samlinger. På de vertikale kortsidesamlinger brugte jeg sådanne plastlister, der findes til at tætne samlingerne på udendørs gips. Da asfaltpladen var en smule tykkere og desuden er blødere end gipsen, høvlede jeg lidt af bagsiden af pladernes kortsider, så det blev nemmere at få dem på plads. For at undgå, at asfaltpladen bukker for meget ud, satte jeg udover 12x45 mm strølægte over spærtræene en ekstra strølægte mellem dem, som kun blev fastgjort med nogle søm gennem asfaltpladen. Det er denne type, jeg mener: http://www.gyproc.se/produkter/stålprofiler/vindskyddsprofiler/tätningsprofil+h+13

Jeg har selv set eksempler på, hvordan det kan se ud med utætte samlinger mm., når asfaltplade er monteret med cc120 uden, at der er brugt noget i samlingerne, og det har gabt meget. Ser to andre alternativer end tætningsprofil, og det er at lægge et stykke rupløjning bag samlingen og skrue fast i pladerne eller at sætte en kortlægte bag samlingen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.