Hej vores leverandør syntes, vi skulle tage spånplader på væggene og derefter gips udenpå, selvfølgelig skal der også være isolering i væggene.
Er det en god løsning, eller er OSB bedre?
Fordele og ulemper ved spånplader?
Fordele og ulemper ved OSB-plader?
Hvad bør man tænke på med hver type plade ved montering?
Hilsen Niclas
Er det en god løsning, eller er OSB bedre?
Fordele og ulemper ved spånplader?
Fordele og ulemper ved OSB-plader?
Hvad bør man tænke på med hver type plade ved montering?
Hilsen Niclas
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 indlæg
- Lim og skru spånpladen mod træreglerne (hvis du har træregler vil sige), så bliver væggen superstabil. Også mod ydervæg. Nogle her i foraet mener dog, at det er pengeskabsopbygning.niclasella sagde:Hej vores leverantør syntes, vi skulle tage spånplader på væggene og så gips udenpå, selvfølgelig skal der være isolering i væggene også.
Er det et godt alternativ, eller er OSB bedre?
Fordele henholdsvis ulemper Spånplader?
Fordele henholdsvis ulemper OSB-plader?
Hvad bør man tænke på ved henholdsvis plader ved montering?
Hilsen Niclas
- Dæk med gips ret hurtigt. Inden for en uge. Dette for at holde fugt væk fra spånpladen.
- En spånplade af god kvalitet er lige så holdbar som en OSB-plade at skrue i. Køb med andre ord ikke billige spånplader af ukendt kvalitet. OSB anbefales af mange på foraet, fordi de er stærke og billigere end krydsfiner.
Anbefalinger fra en erfaren bygningssnedker.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 indlæg
Kan nogen forklare det der med at man skal dække spånpladen inden for en uge?
Jeg forudsætter, at vi taler om indvendig væg.
Jeg forudsætter, at vi taler om indvendig væg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 indlæg
Det er ikke godt, hvis spånpladen står og suger fugt fx ved nybyggeri. Risikoen er, at den får sit eget liv og krummer skillevæggens træregler. Jeg har set det ske.hempularen sagde:
Ved dog ikke om det er en uge, der gælder generelt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 indlæg
Tak for alle oplysninger.
Det bliver det spånplade af højeste kvalitet og lime alle plader, vil have så bastant hus som muligt.
Det skal være pengeskabsfølelse. :
Hilsen Niclas
Det bliver det spånplade af højeste kvalitet og lime alle plader, vil have så bastant hus som muligt.
Det skal være pengeskabsfølelse. :
Hilsen Niclas
OSB findes i flere størrelser! Jeg har købt plader, der har været 9, 11 og 13mm. Sandsynligvis er 13mm den mest almindelige i byggemarkederne.MathiasS sagde:
Klik her for at svare