Hej har nyligen flyttet til bolig hvor der er garage. Har gjort de fleste ting indendørs nu bortset fra små detaljer her og der. Nu bliver garagen det næste store projekt.
Problemet er, at der kun sidder gips på væggene og huller lidt her og der og en masse graffiti. Mit spørgsmål; kan jeg helt enkelt sætte osb plader udenpå gipsen og så male for derefter at få sat hylder, opbevaring, indretning osv.? Holdbarheden burde ikke påvirkes, men spørgsmål om hvordan det bliver med brandklassificering osv.? Lyddæmpningen påvirkes negativt, men burde ikke blive så slemt med hylder og diverse skabe som dæmper? Taknemmelig for tips og tanker!
Problemet er, at der kun sidder gips på væggene og huller lidt her og der og en masse graffiti. Mit spørgsmål; kan jeg helt enkelt sætte osb plader udenpå gipsen og så male for derefter at få sat hylder, opbevaring, indretning osv.? Holdbarheden burde ikke påvirkes, men spørgsmål om hvordan det bliver med brandklassificering osv.? Lyddæmpningen påvirkes negativt, men burde ikke blive så slemt med hylder og diverse skabe som dæmper? Taknemmelig for tips og tanker!
Sæt et lag almindelig gips i stedet for OSB.
Dobbelt gips bærer fint. Ellers, hvis du har tunge ting, så sæt f.eks. Pelly-system, hvor de lodrette bæreskinner skrues i vægstolperne. Eller sæt en/flere bræt/brædder vandret, fastskruet i vægstolperne, og fastgør kroge & hylder i brædderne.
Dobbelt gips bærer fint. Ellers, hvis du har tunge ting, så sæt f.eks. Pelly-system, hvor de lodrette bæreskinner skrues i vægstolperne. Eller sæt en/flere bræt/brædder vandret, fastskruet i vægstolperne, og fastgør kroge & hylder i brædderne.
Hej og velkommen til forumet. 
OSB udenpå gipsen kan jo være lidt grimt synes jeg (dog er jeg egentlig ikke 100% fast i den opfattelse, blot for en uge siden så jeg en væg, hvor de havde ladet det være en rå OSB-overflade som ydre, og det var i hvert fald lige der ikke helt tosset, lidt lækkert endda. Men det kunne tydeligt ses, at det havde været svært at få samlinger og hjørner til ikke at være fulde af grimme splinter uden at "slibe kanten væk" helt og dermed designet).
Brandklassen bliver ikke dårligere med OSB på gipsen, tværtimod øges brandklassen (altså som adskillende væg mellem forskellige brandceller), det bliver dog ikke lige så gode værdier som hvis gipsen sidder udenpå OSB, men i det mindste ingen forringelse sammenlignet med enkeltgips.
Lyddæmpningen påvirkes principielt ikke, transmission gennem væggen er ret ens for dobbeltgips som gips+OSB, generelt lidt bedre med dobbeltgips. Enkeltgips dæmper dårligere. Lydabsorption (dæmpe lyden i lokalet) er nok ikke dårligere med OSB end en gipsoverflade, jeg tror faktisk, at gipsen reflekterer en smule mere.
Dobbeltgips er billigt og giver en pæn og glat overflade. Dobbeltgipsmolly holder til rigtig mange kg. Men så er det jo ikke altid så sjovt at skulle holde på mollyplugs hele tiden. Og efter man har demonteret noget sidder der jo en grim "enkronemønt" tilbage i væggen.
Men kan du leve med dette, så synes jeg nok, at det er den bedste løsning.
Selv ville jeg nok vælge mellem at sætte et gipslag til eller tage slaget og først rive den eksisterende gips ned og så sætte OSB + ny gips.
OSB udenpå gipsen kan jo være lidt grimt synes jeg (dog er jeg egentlig ikke 100% fast i den opfattelse, blot for en uge siden så jeg en væg, hvor de havde ladet det være en rå OSB-overflade som ydre, og det var i hvert fald lige der ikke helt tosset, lidt lækkert endda. Men det kunne tydeligt ses, at det havde været svært at få samlinger og hjørner til ikke at være fulde af grimme splinter uden at "slibe kanten væk" helt og dermed designet).
Brandklassen bliver ikke dårligere med OSB på gipsen, tværtimod øges brandklassen (altså som adskillende væg mellem forskellige brandceller), det bliver dog ikke lige så gode værdier som hvis gipsen sidder udenpå OSB, men i det mindste ingen forringelse sammenlignet med enkeltgips.
Lyddæmpningen påvirkes principielt ikke, transmission gennem væggen er ret ens for dobbeltgips som gips+OSB, generelt lidt bedre med dobbeltgips. Enkeltgips dæmper dårligere. Lydabsorption (dæmpe lyden i lokalet) er nok ikke dårligere med OSB end en gipsoverflade, jeg tror faktisk, at gipsen reflekterer en smule mere.
Dobbeltgips er billigt og giver en pæn og glat overflade. Dobbeltgipsmolly holder til rigtig mange kg. Men så er det jo ikke altid så sjovt at skulle holde på mollyplugs hele tiden. Og efter man har demonteret noget sidder der jo en grim "enkronemønt" tilbage i væggen.
Men kan du leve med dette, så synes jeg nok, at det er den bedste løsning.
Selv ville jeg nok vælge mellem at sætte et gipslag til eller tage slaget og først rive den eksisterende gips ned og så sætte OSB + ny gips.
Tak for alle svar.
At spartle er udelukket, da nogle huller er for store. Jeg vælger mellem at rive ned og lave alt om eller sætte noget udenpå. At bare sætte et lag gips mere føles ikke aktuelt, da jeg gerne vil have, at det bliver ordentligt holdbart, så OSB bliver det, spørgsmålet er bare hvordan og hvor.
At sætte OSB + gips udenpå alt har strejfet mig, men det bliver maaaange skruer at undgå for at ramme reglarne. Det positive burde være, at det isolerer lidt bedre? da garagen mangler isolering...
Hvor svært er det at få til kontakter/afbrydere i de forskellige muligheder?
At spartle er udelukket, da nogle huller er for store. Jeg vælger mellem at rive ned og lave alt om eller sætte noget udenpå. At bare sætte et lag gips mere føles ikke aktuelt, da jeg gerne vil have, at det bliver ordentligt holdbart, så OSB bliver det, spørgsmålet er bare hvordan og hvor.
At sætte OSB + gips udenpå alt har strejfet mig, men det bliver maaaange skruer at undgå for at ramme reglarne. Det positive burde være, at det isolerer lidt bedre? da garagen mangler isolering...
Hvor svært er det at få til kontakter/afbrydere i de forskellige muligheder?
Ahh, uisolerede ydervægge og slidte, beskidte, ødelagte og overtegnede gipsplader indeni.
Ja nu klarnes det, jeg er nu 100% sikker på, hvad jeg selv ville have gjort.
Rive ned al eksisterende gips, isolere, på med OSB, så ny gips.
Garanteret det eneste, man ikke bliver rigtig utilfreds med senere, i denne situation.
Den eneste lille abret er vel, hvordan den tidligere bygger har gjort med regler, lægter, vindpap/vindvæv og luftspalte og sådan noget.
Der bør jo helst være en luftspalte bag facadepanelet, især når det er malet med en akryl-farve.
Så vindbeskyttelse bag luftspalten og først derefter isolering.
Men der er jo nogle alternative løsninger, hvis det ikke er godt bygget nu.
At tage hele facaden ned for at fikse bagved føles sjældent som et reelt alternativ, medmindre den allerede er lidt halvrådden.
Ja nu klarnes det, jeg er nu 100% sikker på, hvad jeg selv ville have gjort.
Rive ned al eksisterende gips, isolere, på med OSB, så ny gips.
Garanteret det eneste, man ikke bliver rigtig utilfreds med senere, i denne situation.
Den eneste lille abret er vel, hvordan den tidligere bygger har gjort med regler, lægter, vindpap/vindvæv og luftspalte og sådan noget.
Der bør jo helst være en luftspalte bag facadepanelet, især når det er malet med en akryl-farve.
Så vindbeskyttelse bag luftspalten og først derefter isolering.
Men der er jo nogle alternative løsninger, hvis det ikke er godt bygget nu.
At tage hele facaden ned for at fikse bagved føles sjældent som et reelt alternativ, medmindre den allerede er lidt halvrådden.
Men hvis du kan leve med enkelgips, så kan du reparere mere eller mindre vilkårligt store huller ved at indsætte nogle små reglar "bag" hullet og skrue et nyt gipsstykke fast, som du tilpasser til hullet. Derefter spartler du samlingerne som enhver anden gipssamling.Fesoj sagde:
Javisst, køligere om sommeren. Mindre kondens om vinteren.Fesoj sagde:
Men frem for alt, det er muligt at fortryde og begynde at varme op, også en god ting, hvis man blot en enkelt gang får brug for opvarmet garage f.eks. hvis noget pludselig skal fikses på bilen.
