Hej!

Jeg er i gang med et mindre job i et villabyggeri, hvor tømrerne skruer OSB-plader op udvendigt. Jeg har aldrig før set, at man bruger det udvendigt på denne måde. Jeg har ikke nævnt noget for bygherren endnu, da jeg ikke ved, om det er korrekt at gøre det sådan. Men jeg synes, det virker lidt mærkeligt. På tegningerne, jeg har fået, står der, at det skal være gips. Jeg kan tilføje, at jeg ikke kan spørge tømrerne, for de kan ikke svensk.

Paul-Staffanstorp
Har jeg heller aldrig oplevet, men ja... jeg er heller ikke bygherre.

Lyder dog meget dumt, da OSB er ret fugtfølsomt.

Hvor i konstruktionen anvender man OSB på ydersiden? Som facade?

Gør om gør rigtigt.....

Afhænger det ikke af, hvilken type OSB det er?

OSB klasse 3 og 4 er til "brug i fugtigt klima," hvilket tilsyneladende defineres som "Med hensyn til klasse 2 i EN 1995-1-1:2004, hvilket svarer til et fugtindhold i materialet ved en temperatur på 20 °C og en relativ luftfugtighed i den omgivende luft, der kun overstiger 85 % et par uger om året."

Originalt lyder det alligevel, og var jeg byggeleder, ville jeg ikke bryde mig om det, når nu tegningen siger gips...

Der er tilsyneladende info om det under KEL.1 her: http://ama.byggtjanst.se/CodeTree.aspx?kod=KEL.1&urvalId=19
...hvis nogen af damerne og herrene har login på AMA's webtjeneste!

For et antal år siden så jeg et par villaer i Lerum, som blev beklædt udvendigt med OSB og derefter pudset. Husene ser stadig meget flotte ud.

Har talt med byggeherren nu. Tilsyneladende havde de diskuteret dette og skiftet gipsen ud med OSB. Det skulle være en slags fugttæt variant og ikke den almindelige. Det havde noget at gøre med, at fastgørelsesevnen var meget bedre i forhold til gipsen. Nåja, var mest nysgerrig, men det ser ud til at være ok at gøre sådan alligevel. Man vil jo ikke bare stå og se på, når kunden bliver snydt.

Farzan sagde:
Afhænger det ikke af, hvilken type OSB det er?

OSB klasse 3 og 4 er til "for anvendelse i fugtigt klima," hvilket tilsyneladende defineres som "Med hensyn til klasse 2 i EN 1995-1-1:2004, hvilket svarer til et fugtindhold i materialet ved en temperatur på 20 °C og en relativ fugtighed i den omliggende luft, som kun overstiger 85 % få uger om året."

Det lyder alligevel originalt, og hvis jeg var bygherre, ville jeg ikke kunne lide det, når tegningen nu siger gips...

Der er tilsyneladende information om det under KEL.1 her: [link]
...hvis nogen af damerne og herrerne har login på AMA's webtjeneste!
Der står kun den tekst, du lige har citeret, og en henvisning til normer vedrørende krav til OSB-plader.

OK, tak for infoen, Krawk.

Almindelig OSB er vokset på overfladen og rimeligt fugtbestandig. Har et enkelt udhus, der stod 10 måneder uden maling udendørs, i sne mm. Bortset fra at de solbeskinnede sider var blevet lidt grå, var de som nye, da jeg malede dem nu i oktober.

Set at i flere rækkehus-kædehusområder så er carportene dækket i overfladen med OSB-plader og ser stadig flotte ud efter 6-7 år

K
Gammel tråd. Men det ser ud til, at al OSB der sælges i dag er af klasse 3 dvs. Den variant der skal kunne anvendes "udendørs under tag"..

Var det anderledes for 8 år siden eller er der risiko for at mine plader under plast i haven suger fugt og bliver ødelagte?

Det regnede en del da jeg købte dem men vandet så ud til at løbe fint af.

• Synes
Pielstick
  • Laddar…
MathiasS sagde:
OSB kan man anvende overalt har jeg lært mig nu:

[link]
Med betoning på KAN. 😉

• Synes
AndersMå
  • Laddar…
Har bygget en lille "midlertidig" skur, som er beklædt med OSB og malet med Kuprinol.

Nu, efter ca. 6 midlertidige år, er et par OSB-spåner løsnet, men alt i alt ser den for god ud til, at jeg gider bygge den om rigtigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.