Hvor godt isolerer en OSB 12mm og en 6mm gipsplade?
Årsagen er, at jeg fjerner en gammel isolering fra en inder/yttervæg, som er 12mm tyk. Bag det er der 2 tommer 7 regler sammensat til en væg.
Nu er spørgsmålet, hvordan jeg skal gøre med isoleringen mod ydervæggen kontra indervæggen.
Det bliver jo ret meget tykkere væg (45x70 regel, OSB og gips), og det passer ikke så godt med vinduer og dørkarme med en væg, der stikker ud 7-8 cm eller deromkring.
Kun OSB og gips mod væggene fungerer godt, da det kan komplementeres med en smygliste, hvor de stikker ud. Behøver jeg bruge isolering eller ej?
Jeg er nybegynder til orientering...
Forslag til løsning modtages med tak.
Årsagen er, at jeg fjerner en gammel isolering fra en inder/yttervæg, som er 12mm tyk. Bag det er der 2 tommer 7 regler sammensat til en væg.
Nu er spørgsmålet, hvordan jeg skal gøre med isoleringen mod ydervæggen kontra indervæggen.
Det bliver jo ret meget tykkere væg (45x70 regel, OSB og gips), og det passer ikke så godt med vinduer og dørkarme med en væg, der stikker ud 7-8 cm eller deromkring.
Kun OSB og gips mod væggene fungerer godt, da det kan komplementeres med en smygliste, hvor de stikker ud. Behøver jeg bruge isolering eller ej?
Jeg er nybegynder til orientering...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Osb og gips isolerer ingenting. Eller hvis man skal være nøjagtig, isolerer det lidt, men det kan du se bort fra i dette tilfælde.Ghost79 sagde:Hvor godt isolerer en OSB 12mm og en 6mm gipsplade?
Årsagen er, at jeg fjerner en gammel isolering fra inder-/ydervæg, som er 12mm tyk. Bagved det er der 2 tommer 7 regler sat sammen til en væg.
Det bliver jo ret meget tykkere væg (45x70 regel, OSB og gips) og det bliver sådan lidt uheldigt med vinduer og dørkarme med en væg, der stikker ud 7-8 cm eller deromkring.
Kun OSB og gips mod væggene fungerer godt, da det kan komplimenteres med en smygliste, hvor de stikker ud. Skal jeg bruge isolering eller ej?
Jeg er nybegynder, bare til orientering...
Hvorfor ikke renoveringsgips på OSB?Stefan N sagde:
Jeg har også 2tum7 trærege bag OSB'en så det bliver solide ting at skrue ting op i.
Renoveringsgips vejer meget mindre og er nemmere at håndtere.
Senest redigeret:
Du skriver at væggen består af "2 tommer 7". Hvad betyder det? Består den af 7 tommer (17,5cm) massiv træ eller er det bare 5cm med træ? Uanset så kan det jo være en idé at efterisolere lidt for at få et bedre indeklima samt varmekonomi. Allerede 45mm ekstra isolering vil gøre en mærkbar forskel.
Angående renoveringsgips eller almindelig gips, så er jeg enig med alle andre. Brug 13mm gips, hvis du har et valg. Hvis du vil have lidt mere håndterbare størrelser, kan du vælge plader, der kun er 90 cm brede. Det bliver lidt mere at spartle, men det overlever du sikkert.
Angående renoveringsgips eller almindelig gips, så er jeg enig med alle andre. Brug 13mm gips, hvis du har et valg. Hvis du vil have lidt mere håndterbare størrelser, kan du vælge plader, der kun er 90 cm brede. Det bliver lidt mere at spartle, men det overlever du sikkert.
I min byggemarked er forskellen ikke mere end 50 øre mellem almindelig og renoveringsgips, men jeg har forresten ikke tjekket butiksprisen, det er med min rabat.Stefan N sagde:
Efter nærmere eftertanke var det nok over et år siden, jeg spurgte om prisen på det, men forskellen burde jo ikke være steget så markant.
Derudover er jeg enig i, at man helst bør bruge standardgips, dels fordi de knækker så let og dels fordi de skjuler ujævnheder bedre.
Klik her for at svare