Vi bygger med LBhus og er kommet til tilvalgene. Vi havde tænkt at tilføje både isolering og OSB-plader, men det bliver ret dyrt, så vi overvejer i stedet kun at have OSB i indervæggene. Det, vi spekulerer på, er om det har en vis isolerende effekt, eller om man bør tilføje isolering også for at det skal føles OK?

Isolering i indvendige vægge har man vel kun for lydisolering, eller hvordan mener du?

Da bør isoleringen ikke fylde hele hulrummet men kun 1/3, dvs. hvis væggen er regnet med 70mm så bør man isolere med ca. 25mm. Er det virkelig så dyrt?

Jeg tror, at vi fik en forkert pris på isolering, da vi talte om tilvalg 450:-/løbende meter. Så meget kan de vel ikke tage. Jeg har hørt om ca. 6.000:- totalt. Men OSB-plader var dyre. Lidt over 18.000:- for indervæggene, så vi tænker, at hvis de i sig selv lyddæmper, så kan man måske undvære isoleringen. Så spørgsmålet er, om det er nok med kun OSB-plader til lyden?

Som jeg skrev, er materialomkostningerne for at isolere indervægge ubetydelige.

osb koster ca. 45 kr/m2 og montage ca. 20 kr/m2. Isoleringen omkring 40 spänn kvadraten inkl. arbejde. OSB har en funktion og isoleringen en anden. Med osb får du en tungere konstruktion, hvilket gør, at lydisoleringen bliver bedre mod især normal lyd dvs. tale og andet. Træ er ikke optimalt, men ok i denne sammenhæng. Isoleringen tager sig af indre resonanser præcis som isolering i en højttalerkasse. Dvs. man undgår forstærkning i de frekvenser, hvor væggen kommer i egenresonans. Isoleringen absorberer disse frekvenser noget i stedet for i værste fald at forstærke dem.

Mikael_L
zankan sagde:
osb koster ca 45 kr/m2 og montaget ca 20 kr/m2..
så da har carinpeter altså over hundrede meter indervæg, da de ville have 18000:- for det. :o

Mikael_L sagde:
så da har carinpeter altså over hundrede meter innervæg, da de ville ha 18000:- for det. :o
De har i runde tal da rent teoretisk 140 kvdrat typ

Jeg ville satse på byggfiner i stedet for OSB, når det alligevel skal gøres. Måske skelner det 3-4000,- i alt, men man får en ordentlig plade at skrue i...

Vi har ca. 155 kvm. Egentlig er vi ude efter at få lydisolering, og i så fald er det vel bedre at satse på selve isoleringen. Vi vælger nok OSB fra. Er kommet frem til, at det egentlig kun er i klædevasken, det vil være nødvendigt, da vi skal sætte nogle vægskabe op der. I køkkenet håber jeg, at firmaet simpelthen løser det på en god måde. Var i et sommerhus i midsommerweekenden, og der hørte jeg de andre natgæster snorke gennem væggen, så lydisolering skal vi have på en eller anden måde i hvert fald.

Dæmper gips ikke bedre end OSB?
Dog er OSB pokkers praktisk når man vil skrue noget op,

Jeg kørte i hvert fald med OSB og 45mm isolering i alle indervægge.

/L

Mikael_L
Og dæmper ikke et lag OSB mere end isolering i væggen.

Mikael_L sagde:
Og dæmper ikke et lag OSB mere end isolering i væggen.
Er det virkelig sådan? Hvis vi nu skulle vælge at fjerne OSB, hvilken isolering dæmper lyden mest; mineraluld eller stenuld?

Mikael_L
Mineraluld er et navn på stenuld ;), glasuld er et andet isoleringsmateriale i kategorien MU.

Den bedste lydisolering får I antageligt med de tungeste MU-plader.
Dvs, (meget dyre) vestkystplader (flere navne) giver mest lydisolering.
Billigere og bedre bliver det med dobbeltgips + den billigste 45mm MU-rulle fra byggmax.

tror jeg, iaf ... :o

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.