Hej alle kyndige,

Bjerget af dræning fra helvede begynder endelig at være ovre, og det er tid til at genoprette hele kælderen i et hus fra 1946. Nu opstår det store spørgsmål, hvordan vi skal gøre med væggene. Havde oprindeligt tænkt på puds og silikatmaling, men da kun ca. 60 cm af væggene faktisk ligger under jorden (og dermed er blevet isoleret nu efter dræningen), anbefaler håndværkerne at bygge indervægge, da det ellers vil blive koldt. Deres forslag er stålskinner, luftspalte, OSB og så gips - alt vil være over jorden, så ingen kontakt med jorden.

Bliver dog bekymret over at have organisk materiale indbygget, men kan ikke finde noget alternativ, der er helt uorganisk (undtagen puds/cementmørtel) - nogen der kan give deres mening eller har et forslag?

Hvis det er relevant, er huset som sagt fra 1946 aka uisoleret gulv i kælderen - planlægger at beholde det og kun jævne med cement/kit og male med diffusionsåben gulvmaling, loftet får lignende behandling.

• Synes
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Det har jo virket i 80 år, så lad det være! Det bliver jo ikke koldere fordi du har drænet.

• Synes
Luddis_1
  • Laddar…
Puds væggene og brug silikatmaling som du er inde på, synes jeg.

Skulle du ende med at afrette og isolere som du er blevet anbefalet, kan du bruge uorganisk vådrumsgips.

• Synes
Dublin
  • Laddar…
R Roger Ravnestam sagde:
Det har ju funkat i 80 år, så lad det være! Det bliver jo ikke koldere for at du har drænet.
Sagen er den, at den har været opreguleret med gulull isolering - total råd og skimmel som sælgeren af huset dækkede med nye gipsplader og maling - så har måttet fjerne det hele i hele kælderen. Så var der også forkert installeret gulvvarme, som vi også har måttet fjerne og vil selvfølgelig ikke sætte nye, da jeg vil kunne se gulvet, hvis der kommer vand ind. Ved derfor ikke, hvordan det vil føles uden alt.

Luddis_1 Luddis_1 sagde:
Puds væggene og brug silikatmaling, som du er inde på, synes jeg.

Skulle du ende med at lægte ud og isolere, som du er blevet anbefalet, kan du bruge uorganisk vådrumsgips.
Tak!!! Siddet og jaget uorganiske plader, men på en eller anden måde misset vådrumsgips

Hmm begynder at overveje, at det nok er bedre at isolere væggene ude og slippe for at tænke på det indendørs

• Synes
gaia og 1 anden
  • Laddar…
En anden tanke, men er lidt usikker på, hvordan det ser ud hos dig, hvis væggens højde er hulsten/beton, så kan du også isolere med træuld, som du derefter pudser på.
Men en lille ulempe, når man vil skrue ting på væggene, så skal man bruge lange skruer til den bagvedliggende konstruktion.

Jeg kørte med 10cm stenuld og murede så op en 70mm lecavæg inderst som blev pudset.

• Synes
tommib og 1 anden
  • Laddar…
K
Al gips er uorganisk!

Luddis_1 Luddis_1 sagde:
En anden tanke, men jeg er lidt usikker på, hvordan det ser ud hos dig, hvis helvæggen er hulsten/beton, så kan du også isolere med træullit, som du så kan pudse på.
Men en lille ulempe, når man vil skrue ting op på væggene, så skal man bruge lange skruer til den bagvedliggende konstruktion.
Wow, har aldrig indset, at det kunne bruges sådan - tak!

K kniv sagde:
Alt gips er uorganisk!
Ikke papiret

• Synes
gaia
  • Laddar…
H
K
Luddis_1 Luddis_1 sagde:
Ikke pap
Siden hvornår er pap og gips det samme?! Jeg skrev gips…

K kniv sagde:
Siden hvornår er pap og gips det samme?! Jeg skrev gips…
Og jeg skrev ikke pappen, sjov leg det her. Hvor vil du hen med den?

Kældervægge skal isoleres på ydersiden.

• Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.