H halj sagde:
Xella multipor burde være et alternativ, lidt dyrt måske sammenlignet med almindelig isolering.

[link]
Det har jeg brugt i min kælder, og jeg er så skide tilfreds!
Fra at have været kolde vægge og rå fornemmelse til varme vægge.
Helt uden risiko for at der dannes kondens i diverse luftspalter.
Det eneste minus er, at det ikke er muligt at lave nogle forankringer i materialet.

N Nyatag sagde:
anbefaler håndværkerne at lægge indvendige vægge op, da det ellers bliver koldt. Deres forslag er stålregler, luftspalte, OSB og så gips - alt vil flyde over jorden, så ingen kontakt med jorden.

behandling
Mistænker at dine håndværkere er tømrere, og hvad ved de om tegl og puds? De kan ikke andet end træ, plast, gips og regler.
Gætter på at de fleste fugtskader fandtes i vinklen mellem gulv og væg, og det er sandsynligvis jordfugt, der har forårsaget dette. Husk at man ikke kan dræne sig væk fra jordfugten, der findes i jorden, som huset står på. Før eller senere bliver det for fugtigt og desuden svært at inspicere bag alle pladerne.

Hold dig til uorganiske materialer som du har tænkt. Pudse og silikatmale og sov roligt er mit råd.

Matti_75 Matti_75 sagde:
Kældervægge skal isoleres på ydersiden.
Det var den poletten der faldt ned for mig haha, var lidt bagud på noterne

P Patrik Hazard sagde:
Det har jeg anvendt i min kælder, og jeg er så pokkers tilfreds!
Fra at have været kolde vægge og rå følelse til varme vægge.
Helt uden risiko for, at der dannes kondens i diverse luftspalter.
Det eneste minus er, at det ikke går at lave nogle fastgørelser i materialet
Kigger lidt småt på det nu - hvor endte prisen? Og gik det godt at pudse / male bagefter?

G gaia sagde:
Mistænker at dine håndværkere er tømrere, og hvad ved de om mursten og puds? De kan ikke andet end træ, plast, gips og reglar.
Gætter på, at det meste af fugtskader fandtes i vinklen mellem gulv og væg, og det er sandsynligvis jordfugten, der har forårsaget dette. Tænk på, at man ikke kan dræne sig væk fra jordfugten, der er i jorden, som huset står på. Før eller senere bliver det for fugtigt og desuden svært at inspicere bag alle pladerne.

Hold dig til uorganiske materialer, som du havde tænkt. Puds og silikatmal og sov roligt, er mit råd.
Tak - deres forslag var med stålreglar og ingen kontakt med gulvet, men alligevel - føles som om det kan gå galt, og det eneste pro er vel, at det er lettere at skrue ting op senere, og også at det er hurtigt at få systemet op.

Stor tak til alle som har bidraget! Har besluttet mig for at skipa OSB og afvente lidt - flytte ind med kælderen rå og se, hvordan det føles, før man træffer en beslutning.

N Nyatag sagde:
Kigger lidt småt på det nu - hvor landede prismæssigt? Og gik det godt at pusse/male bagefter?
Kan ikke helt huske, hvad det kostede, for det var nogle år siden.
En ulempe var, at man var nødt til at købe en helpalle. Der er dog lidt forskellige tykkelser, der giver forskellige antal kvm pr. palle, så regner man lidt og er lidt fleksibel med tykkelsen, kan man matche det ret godt alligevel.
Meget let at pusse! Man bruger det samme Multipor mørtel til at lime pladerne op med, som man pudser med. Jeg havde aldrig pudset i hele mit liv og fik et rigtig godt resultat alligevel.
Så malede jeg med silikatmaling på det.

P para sagde:
Jeg kørte med 10cm stenuld og murede så op en 70mm lecavæg inderst som blev pudset
Jeg overvejer at gøre det samme, men kan man få en 70mm lecavæg stabil?

J jhall sagde:
Jeg overvejer at gøre det samme, men får man en 70mm lecavæg stabil?
Det blev stabilt. Armerede hvert eller hvert andet lag og forankrede ofte i væggen bagved.

• Synes
jhall
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.