Hvordan plejer man at gøre, når man sætter OSB/gips på et liggende installationslag ved yderhjørner? Altså ved en ydervægs yderhjørne.
Ved inderhjørner plejer man (eller i hvert fald har jeg gjort) at sætte en metalvinkel mellem OSB og gips. Gør man det samme på yderhjørner? Eller skal man sætte en vertikal regel for tilstrækkelig styrke? De der metalvinkler i inderhjørnerne ser ikke ud til at gøre en enorm forskel i svigten, men hvad der er tilstrækkeligt ved jeg ikke. Inderhjørnerne skal jeg alligevel kun fugen, men yderhjørnet vil jeg ikke have revner i.
Man skal jo senere også have en liste udenpå gips, hvad jeg har forstået, men det er vel mere hjørnebeskyttelse og udseende, ikke styrken/svigten i pladerne måske?
Jeg skulle sætte en stående regel/reglerstykker. Hvordan man plejer at gøre det ved jeg ikke, men pladerne skal bindes sammen. Derefter metalvinkel på gipsen.
Okay, ja det er måske sikrest med en regels så. Men jeg spekulerer på, hvordan man faktisk plejer at gøre det?
Har søgt, men ikke fundet noget. Det virker sjældent med disse hjørner..
Tænker I en regel kun i hjørnet, som bare forbinder OSB fra begge sider? Den, så at sige, "svæver" uden for rammen. For skal det også sidde fast mod rammen, må jeg nok have en 45x90. Bliver endnu mere kuldebro. Men en 45x45 uden på hjørnet burde jo være tilstrækkelig, når de så skrues sammen med hinanden.
Hej
Jeg plejer at lægge OSB, så metalvinklen og til sidst gipsen, mest for at kunne afrunde hjørnet, så det ikke bliver et skarpt hjørne, der let beskadiges.
Men der findes vel yderhjørner, der kan limes på gipsen, som man så spartler ind?
/W
Hej
Jeg plejer at lægge OSB, så pladehjørnet og til sidst gipsen, mest for at kunne afrunde hjørnet, så det ikke bliver et skarpt hjørne, der let beskadiges.
Men der findes vel yderhjørner, der kan limes på gipsen, som man så spartler ind?
/W
Ja men dette handler ikke om overfladefinishen, men stabiliteten i pladematerialet, hvis man hænger/trykker mod væggen tæt på yderhjørnet.
Tænker I en regel kun i hjørnet, som bare forbinder OSB fra begge sider? Den så at sige ”svæver” uden for stommen.
ja så ville jeg gøre i hvert fald. Du behøver jo ikke engang bruge en 45x45, det kan også være en lægte - bare du kan forbinde hjørnerne. Vil du for alt i verden undgå kuldebroer, så er en 28x70 eller lignende måske et bedre alternativ, og fungerer lige så godt til at binde hjørnet sammen.
Min tanke med en stående regel var jo, at den i så fald fastgøres mod de liggende regler. Den behøver jo ikke at sidde fast i huset, så længe de liggende regler sidder i stommen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.