Jeg skal bygge en væg, som TV’et skal hænge på. Tænkte at bygge væggen af træplader i stedet for gips, så man kan skrue TV’et op uden at bruge plug. Skal jeg bruge OSB eller MDF-plade?

OSB, bag gipset?

Jeg har kørt med OSB+gips i hele min tilbygning. I et af rummene hænger et 42' LCD TV. Ingen problemer overhovedet med at hænge det op med det underlag. Ville dog anbefale plywood, lidt dyrere og lidt bedre end OSB til at hænge ting op i.

Jeg skal forklare min skøre idé... Behøver en lav væg, der går ud midt i stuen fra den ene langvæg. På denne væg skal TV´et hænge. Overvejede hvordan jeg skulle få det stabilt og kom på ideen at stille 3 lave billyreoler ved siden af hinanden og skrue dem sammen og den som står mod væggen fast i væggen. Så vil jeg beklæde dem med et træmateriale (OSB el MDF el lignende) og hænge TV´et på den ene side og lade alle kablerne gå inde i væggen/reolerne. Burde blive stabilt.

OSB har måske ikke en overflade, der er pæn at male på?

• Synes
Marback
  • Laddar…
Nej, det var så jeg tænkte med OSB + gips forslaget ovenfor.
OSB-pladerne er rimelig u-jævne.

MDF er vel glat? Måske lettere at tage det?

MDF er glat og fint, spørgsmålet er vel, hvordan det er med styrken.

Mdf bliver utroligt stærkt, sandsynligvis stærkere end osb men kan let skille sig ad hvis man skruer i kanten.

Mikael_L
Skal pladen altså fastgøres på bagsiden af Billy-sektionerne?

12mm MDF skal fungere udmærket, men lidt halvdyrt.
12 spånplade da? eller 16mm er måske at foretrække.

OSB har så dårlig overflade, krydsfiner er bedre men stadig ret kedelig.

Hej Mikael!

Ja, skiven skal fastgøres på bagsiden, forsiden og rundt om, så jeg klæder reolerne ind og kun bruger dem som stamme for stabilitetens skyld. Jeg har fået den idé, at det ikke er muligt at skrue i spånplade, uden at det bare smuldrer, eller tager jeg helt fejl? Vi har en spånplade på arbejdet, som vi skulle sætte en billedliste op på, men skruerne faldt bare ud...

Mikael_L
Ja, MDF er mere stabilt end Spånplade, men så findes der jo spånplade og spånplade. Nogle billige er for løst pressede og med for lidt bindemiddel, ser det ud til.

Endelig gælder det om at bruge de rigtige skruer, MDF bør altid forbores, med spån er det ikke altid lige så vigtigt, men ofte en fordel i det mindste.

Bruges "almindelige" træskruer skal de have høje flanger, dvs. ikke pladeskruer, og det forborede huls diameter skal være lidt mindre end skruens kerne. Skal man skrue i kanten på MDF skal man forbore, og det med lidt større diameter end skruens kerne.

Er der nogen, der har et link til skruers nomenklatur? Jeg er ikke sikker på, om det hedder kerne, eller flanger for den sags skyld ...

Må jeg tipse dig om, at krydsfiner bærer mere end OSB. Kvaliteten bestemmer du selv, om du vil have 1. kvalitet på krydsfinerpladen eller ej. Birk, fyr eller eg.

Jeg har bygget masser af møbler i MDF, findes intet bedre!

såå... hvis jeg var dig ville jeg satse på MDF, værd de ekstra tiere...

my 2 cents

Mikael_L
Ville det være bedre at bruge Ivar gavlstiger i stedet? Lidt bedre materiale at feste imod end Ivar-hylder.
65065_PE175689_S3.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.