Hvilket er at foretrække? Jeg har en idé om, at OSB er bedre, når det gælder om at hænge tunge ting på væggen, hvis man har pladen bag gipsen.

Findes der nogen/nogle fordele ved masonit sammenlignet med OSB?
 
Jeg har aldrig hørt, at man har masonite bag gipsen? OSB, plyfa eller spånplader plejer at være alternativerne.
 
... eller måske råspont?
 
Du mener ikke krydsfiner? Masonite gør nok hverken fra eller til i den sammenhæng. En helt unødig udgift, både i penge og tid.
 
Spånplade mener jeg, men det er vel det samme som masonit eller?
Hvordan som helst. Jeg havde aftalt med sælger muntligt om OSB, men i kontrakten stod der plade bag gips, og så fik jeg spånplade :/.
Kørt med andre ord. Jeg må alligevel forbistret lede efter reglar, hvis jeg skal hænge f.eks. væg-tv op :(
 
Nej, spånplade er spånplade og masonite er masonite.

Masonite er hvad du oftest støder på som tynde, flimsy plader i brun farve, det samme som plejer at sidde som bagstykke på møbler.

Hvis du har fået spånplade bag gipsen er alt fryd og gammen - du behøver ikke lede efter regler, når du skal sætte ting op på væggen.
 
Mdf er endnu stærkere men skal du hænge ting op med rimelig vægt på så holder spån.
 
OSB er bedre at fastgøre ting i end spånplade. Men gips+spånplade er dog bedre end kun gips.
 
P
Spån - God
OSB - Bedre
Plywood - Bedst

Plywooden smuldrer mindst, og spånen smuldrer mest, når man skruer i det. I plywood spiller det ikke så stor en rolle, hvilken skrue man bruger, men til de andre to bør man have en ret grovgængenet skrue, især i spånpladen.
 
jeg havde held en dag, havde bestilt spån at have bag gipset, fik krydsfiner til samme pris. det ville have været dyrere for dem at køre tilbage og bytte
 
mats_o sagde:
Mdf er endnu stærkere, men skal du hænge ting op med rimelig vægt, så holder spån.
Du må mene OSB?
Der findes vel ingen fornuftig person, der sætter MDF bag gipsen? MDF er dobbelt så dyrt som OSB, pladerne er tunge som bare pokker og holder ikke skrue så godt som OSB.

MDF bruger man til synlige overflader, der skal males, f.eks. vinduesnicher og diverse indbyggede møbler, hylder og snedkerarbejde.
 
Der findes dem, der faktisk bruger MDF. Da de anser det for at være for ubehageligt at arbejde med OSB.
 
Hvad jeg har set, er ydervæggene beklædt med mdf-plade bag ved gipsen. Dog får jeg spånplade i alle indervægge :(. Jeg havde valgt OSB, men i kontrakten stod der plade bag ved gipsen, og derfor fik jeg spånplade. Har lært én ting: altid specificér til mindste detalje i kommende kontrakter. Dog skal jeg købe krydsfiner, som jeg skal hænge mit fjernsyn på. Bedst at være på den sikre side :)
 
Hos Eksjöhus er masonite en mulighed bag gipsen. Den er 9 mm tyk.
 
robban.isaksson sagde:
Er det virkelig sådan?
Det føles som om man kan fastgøre meget mere på OSB/råspont end spånplade.
Hvorfor bruger ikke alle så spånplade når det er meget billigere?
Er det virkelig billigere med spån end OSB?
Jeg tænkte på at bruge OSB bag gipsen, men begyndte at tvivle da jeg så prisen - 25kr/kvm plus moms...
Eller har jeg simpelthen fået en dårlig pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.