Spånplade mener jeg, men det er vel det samme som masonit eller?
Hvordan som helst. Jeg havde aftalt med sælger muntligt om OSB, men i kontrakten stod der plade bag gips, og så fik jeg spånplade :/.
Kørt med andre ord. Jeg må alligevel forbistret lede efter reglar, hvis jeg skal hænge f.eks. væg-tv op
Hvordan som helst. Jeg havde aftalt med sælger muntligt om OSB, men i kontrakten stod der plade bag gips, og så fik jeg spånplade :/.
Kørt med andre ord. Jeg må alligevel forbistret lede efter reglar, hvis jeg skal hænge f.eks. væg-tv op
Nej, spånplade er spånplade og masonite er masonite.
Masonite er hvad du oftest støder på som tynde, flimsy plader i brun farve, det samme som plejer at sidde som bagstykke på møbler.
Hvis du har fået spånplade bag gipsen er alt fryd og gammen - du behøver ikke lede efter regler, når du skal sætte ting op på væggen.
Masonite er hvad du oftest støder på som tynde, flimsy plader i brun farve, det samme som plejer at sidde som bagstykke på møbler.
Hvis du har fået spånplade bag gipsen er alt fryd og gammen - du behøver ikke lede efter regler, når du skal sætte ting op på væggen.
Spån - God
OSB - Bedre
Plywood - Bedst
Plywooden smuldrer mindst, og spånen smuldrer mest, når man skruer i det. I plywood spiller det ikke så stor en rolle, hvilken skrue man bruger, men til de andre to bør man have en ret grovgængenet skrue, især i spånpladen.
OSB - Bedre
Plywood - Bedst
Plywooden smuldrer mindst, og spånen smuldrer mest, når man skruer i det. I plywood spiller det ikke så stor en rolle, hvilken skrue man bruger, men til de andre to bør man have en ret grovgængenet skrue, især i spånpladen.
Du må mene OSB?mats_o sagde:
Der findes vel ingen fornuftig person, der sætter MDF bag gipsen? MDF er dobbelt så dyrt som OSB, pladerne er tunge som bare pokker og holder ikke skrue så godt som OSB.
MDF bruger man til synlige overflader, der skal males, f.eks. vinduesnicher og diverse indbyggede møbler, hylder og snedkerarbejde.
Hvad jeg har set, er ydervæggene beklædt med mdf-plade bag ved gipsen. Dog får jeg spånplade i alle indervægge
. Jeg havde valgt OSB, men i kontrakten stod der plade bag ved gipsen, og derfor fik jeg spånplade. Har lært én ting: altid specificér til mindste detalje i kommende kontrakter. Dog skal jeg købe krydsfiner, som jeg skal hænge mit fjernsyn på. Bedst at være på den sikre side 
Er det virkelig billigere med spån end OSB?robban.isaksson sagde:
Jeg tænkte på at bruge OSB bag gipsen, men begyndte at tvivle da jeg så prisen - 25kr/kvm plus moms...
Eller har jeg simpelthen fået en dårlig pris?