Vi har købt et LB-hus (stommonteret) og skal begynde med at tage gipsen ned for at sætte OSB bagved. Nu har vi hørt, at det skulle være risikabelt, fordi der er risiko for, at gipsen derefter ville sprække, da træet bevæger sig. Men mange (de fleste) har denne konstruktion fra starten, så det burde jo ikke være så risikabelt, eller? Er der nogen, der har erfaring med det ene eller det andet??

Jeg sætter altid OSB bag gips, så remser jeg samlingerne mellem gipspladerne, når jeg spartler.
Det har aldrig revnet for mig i hvert fald.

jeg tror ikke det er nogen fare med at sætte osb bagved, har været med på løsvirkeshuse og vi har sat osb da...

Skønt at høre. Føles som om der var noget andet, der gjorde, at det revnede i det hus, sætningsskader???

Men helst skal man ikke have samlingen mellem pladerne over for hinanden. Man kan starte med en halvplade.

Protte

Risikoen, der foreligger, er, at lange vægge har en tendens til at slå sig. Dog foreligger risikoen ikke i småhuse. Dette er grunden til, at OSB ikke længere findes som vægkonstruktioner hos de førende gipsleverandører.

Er gipset allerede monteret? Det ser ud til at være anstrengende at tage det ned...

Rive gips går vel godt, men det bliver rodet.

Protte

Tak for alle svar.

Ja, gipsen sidder allerede der, men det gik ikke at få hverken OSB sat i fabrikken eller at de skulle levere gipsen ved siden af. Så dette var det eneste alternativ, og vi var enige om at vi ville have OSB bagved...

hvad som ikke mange tænker på ved montering af osb er, at pladerne er 1197mm brede i stedet for 1200mm for fx spånplade.
Osb krydsfiner skal monteres med 3mm mellemrum som en bevægelsesfuge.

Y
typisk, tror jeg har fået dem kant mod kant nu (osb)... vil væggen eksplodere?

Yrrol sagde:
typisk, tror jeg har fået dem kant mod kant nu (osb)... vil væggen eksplodere?
går oftest godt ! men der, hvor problemet opstår, er når man sætter længere vægge eller har det i et sommerhus, som man ikke har opvarmet om vinteren.

Sæt et lag gips til det er meget enklere end at rive gips for at sætte OSB og derefter gipse.

Men nu har OSB + gips visse fordele i forhold til 2x gips, så hvis husfabrikken gør det "forkert", er det bare at gøre det om.

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.