Hej,
jeg er i gang med at bygge hus, og som altid er der dukket en masse skjulte omkostninger op overalt, som vi forsøger at holde nede (bygger i Stockholm).

Jeg har i dag et tv, projektor inklusive projektor lærred og overvejer om gips virkelig kan holde oppe de vægte, specielt lærredet som ikke er nogen letvægter - Metalchassis og motor.

Spørgsmålet er, om man kan sætte OSB op kun ved de områder, jeg ved, der vil have brug for at bære ekstra vægt? Eller skal man sætte det op i hele rummet, da OSB vil bygge udad (tænkte ellers, at man kunne sætte det mellem reglar)?

Jeg vil også sætte loftshøjttalere op og overvejer, om de kunne få gipsen til at vibrere i stykker, hvis man skruer op for lyden...
 
Skulle sætte OSB overalt, det er virkelig værd at kunne skrue som man vil uden at bøvle med molly og andet.
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
S
etnica sagde:
Hej,
jag skall bygge hus og som altid er der kommet en masse skjulte omkostninger overalt som vi forsøger at holde nede (bygger i Stockholm).

Jeg har i dag en tv, projektor inklusive projektor dug og overvejer om gips virkelig holder oppe de vægte, specielt dugen som ikke er nogen letvægter. Metalchassi og motor.

Spørgsmålet er, om man kan sætte op OSB kun ved de overflader jeg ved kommer til at skulle bære ekstra vægt? Eller skal man sætte i hele rummet da OSB vil bygge udad (tænkte ellers man kunne sætte mellem regler)?

Jeg vil også sætte op loftshøjtalere og overvejer om disse kunne få gipsen til at vibrere i stykker hvis man skruer op..
Det går fint at sætte 45x45 regler 11 millimeter ind og så fastgøre OSB i reglerne så osben ender i linje med øvrige regler. Forudsat at du ved hvor du skal montere alting allerede, så kan du gøre det.

Gips holder knap for noget som helst.

Loftshøjtalerne vil næppe få noget til at vibrere i stykker, det er jo ikke subwoofers du vil montere der, eller hvordan?

Selv havde jeg monteret OSB bag ved præcis hver eneste gipsplade i hele huset, det er det værd som sagt.var.
 
OSB er selvfølgelig super praktisk at have. Men det skal jo sammenlignes med omkostningerne. Hvad vil en huseproducent/snedker have for dette tillæg? Det bliver jo nogle plader og nogle ekstra arbejdstimer.
 
  • Synes
UlfTolf
  • Laddar…
Uanset hvad man skal sætte op, vil man alligevel have dobbelt plader i indervæggene for lyddæmpningens skyld. Og hvis man alligevel sætter OSB i alle indervægge kan man lige så godt gøre det i ydervæggene også. Jeg synes, det er dumt nærig ikke at sætte OSB.
 
Overalt hvor jeg sætter gips, har jeg noget andet bagved for at kunne hænge ting op uden besvær.
Byggeplade, krydsfiner, OSB, spånplade, hvad der har været tilgængeligt.

Protte
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Tak svaret på spørgsmålet var at man kan sætte det nogle steder, hvor man ved det er nødvendigt.

Ville gerne sætte det op overalt hvis ikke byggerne skindede en som bare den i Stockholm.
 
Ved man, hvad der skal sidde, kan det punktforstærkes.
1. Gamble på at gipsplader holder (er tilstrækkeligt til normal TV vha. ekspansionsbolt)
2. Skru i lægterne bag gipspladerne.
3. Kortlæg (træstykke mellem lægterne, hvor det er nødvendigt, almindeligt i køkken)
4. Sæt stærk plade bag gipspladerne.
 
Sæt OSB overalt, jeg har bygget 180 kvm og har OSB overalt.
Bedst, bare bedst at aldrig skulle fundere!
 
Det er klart, at man kan sætte OSB på kun visse vægge. Det er ikke svært. Man skal dog sætte på hele væggen, hvis man ikke gør som SueCia beskrev ovenfor, men det bliver garanteret meget dyrere end at sætte på hele væggen pga ekstra regelvirke, opsavning af OSB-pladerne mm.

Med det sagt så er jeg enig med de øvrige i, at det er godt at have noget bag gipsen overalt.
 
Vi satte spån bag gipset i samtlige vægge. Mest for at det er bekvemt ikke at skulle bekymre sig om, hvad man bruger til at skrue noget op.

Gips holder til overraskende meget mere, end de fleste tror. Knauf angiver følgende for almindelig montageskrue i et lag gips - vinkelret mod gipset 5kg, parallelt med gipset 25 kg. Altså kan du i to almindelige montageskruer i et lag gips hænge 50 kg op. Bruger du molly, bliver det 25 kg vinkelret og 75 kg parallelt for en M5 molly.
 
  • Synes
VillaAnna
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.