L
Jeg har en udeluftventileret krybekælder (Hjältevadshus 1998). Huset står hovedsageligt på sten og singels, hvilket grundbjælkerne hviler på. Grundbjælkerne er isoleret med 45mm celleplast på indersiden, ellers ingen isolering at tale om. Jorden er dækket med aldersbestandig bygningsfolie. Den falske bund af masonit.

Havde i sommer ganske høje kvoter luftfugtighed inde i krybekælderen. Jeg har til dato ikke haft nogen generelle problemer med hverken lugt eller synlig vækst nede i krybekælderen.

Til mit spørgsmål. Jeg har i dag to servere i garagen, der genererer en del varme. Da det kan blive op til 30c inde i garagen om sommeren med disse i gang, har jeg en kanalventilator, der presser luften ud af garagen, når man kommer over 24c. Tilførsel af luft til garagen gennem almindelige friskluftsventiler.

Fra garagen går der en kanal ind i krybekælderen. Kan jeg tage den varme luft, der genereres om sommeren, og presse den ind i krybekælderen (som i dag er udeluftventileret)? Eller gør jeg mig selv en bjørnetjeneste ved dette? Min tanke er, at den betydeligt varmere luft indeholder mindre fugt, og at jeg dermed bør kunne få ned den relative fugtighed i krybekælderen?
 
Ja, det bliver forkert, du vil føre varm og delvist fugtig luft ind, som du ikke vil have i krybekælderen.
 
Luk ventilerne, når du slipper ind varm luft, der kan bære meget fugt. Når den køles ned, stiger RF% betydeligt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.