L
Hej
Skal sætte to udendørslamper af typen rør op, som lyser opad og nedad. Disse skal sidde mellem to vinduer på forsiden. Spørgsmålet er, hvordan jeg nemmest trækker strøm til dem. Og hvordan fæster jeg dem bedst på teglsten. Jeg vil helst ikke have, at kabelruten er for synlig, da lyset går opad og nedad.

1. Træk strøm nedad og læg kablet i gruset rundt om huset (nyt dræneret)
2. Træk strømmen opad og prøv at lægge kablet ind under metallet

• En facade med tre vinduer med blå markiser og en græsplæne foran huset. Huset har hvide murstensvægge og grå træbeklædning øverst.
Afhængig af typen af rum på den anden side af væggen kan det jo være et alternativ at gå gennem væggen og trække kablet på indersiden for at få en skjult installation.

Mener du fæstning til armaturerne eller kablet? Armaturen fæster du jo med plug og skrue. Bor med betonbor. Kablet fæstes jo med klammer af en slags. Enten med sømklammer, burde kunne sømmes i pusset hvis ikke andet. Eller med skrueklammer og så gælder jo samme alternativ som for armaturen, bare med mindre skrue selvfølgelig.

http://www.clasohlson.com/se/Spikklammer/Pr224261025

http://www.clasohlson.com/se/Skruvklammer/Pr325596000

Hvor tager du strøm fra? Dette styrer jo hvordan den bør trækkes. Hvor højt op skal de monteres? Det føles som om det burde blive kortere afstand for kablet, hvis du trækker det under underkant på panelet i stedet for fra jorden.

Snyggest er jo som DJAlbert siger, kom indefra om muligt. Ellers ville jeg trække direkte oppefra... Trækker du nedefra skal du have kabelskydd (U-profil) en meter op på væggen og det bliver jo ikke så pænt...

L
Tak for alle svar.

Kan sige, at jeg desværre ikke kan føre elen gennem væggen. Tror som I siger, at jeg skal føre den opad.
Spørgsmålet, som jeg stadig er usikker på, er fastgørelse. Skal jeg sætte med klemmer, eller findes der en god liste, man kan fastgøre det hele i, så det ser pænt ud?

Er teglet malet?
I så fald kan det muligvis lade sig gøre at fræse spor i teglet med en betongfræser, fælde i flexslange og derefter fylde op med mørtel og male. Burde blive nogenlunde usynligt.

Træk opad og bor derefter skråt opad/indad ind på loftet. Derinde sætter du samledåsen (IP54 fx) og fortsætter inde på loftet med et kabel til tilslutningspunktet.

Brug det tyndest mulige kabel, der er godkendt til udendørs brug, jeg vil foreslå EXK 3G1.5, som kun er 8 mm i diameter.

Kablet kan med fordel derefter males samme farve som teglet.

Edit: Eventuelt kan et stivere kabel såsom EQLQ 3G1.5 se pænere ud, selvom det er lidt tykkere.

Senest redigeret:
@Lewdis hvordan blev belysning og kabeltrækning? Har et hvidt mexitegelhus præcis som dig og vil sætte op udendørsbelysning som lyser op og ned og undrer hvordan jeg skal gøre!

L
Z Zagerholm sagde:
@Lewdis hvordan blev belysningen og kabelføringen? Har et hvidt mexiteglhus præcis som dig og vil sætte udendørsbelysning op, der lyser op og ned, og jeg spekulerer på, hvordan jeg skal gøre!
Fungerede fint. Gik ned under pladen og skruede fast kabelholdere. Derefter valgte jeg at gå ned med kablet rundt om lampen, så det gik ind fra undersiden. Kabel og beslag er jo også hvide, så de ses ikke overhovedet.

• Synes
Zagerholm
  • Laddar…
L Lewdis sagde:
Fungerede fint. Gik ned under pladen og skruede fast kabelholdere. Derefter valgte jeg at gå ned med kablet rundt om lampen, så det gik ind fra undersiden. Kabel og beslag er jo også hvide, så de ses slet ikke
Bliver nok sådan jeg gør også! Hvilken fastgørelsesmetode brugte du til kablet, skrueklammer? Bore og plugge i fugerne?
Så spekulerer jeg på, hvor let det er at få lampen til at sidde pænt mod væggen, murstenen er jo ikke præcis flad...

L
Z Zagerholm sagde:
Bliver nok sådan jeg gør også da! Hvilken fastgørelsesanordning brugte du til kablet, skrueklammer? Bore og plugge i fugerne?
Så lurer jeg på hvor let det er at få lampen til at sidde pænt mod væggen, mursten er jo ikke ligefrem fladt...
Jeg brugte skrueklammer så tæt at kablet sad mod væggen, tror jeg brugte plug også. Kan ikke huske om jeg borede i fugerne, tror jeg gjorde det men det er et stykke tid siden, og bor desværre ikke længere i huset så kan ikke kontrollere
Min væg var ret jævn så havde ingen problemer med at få lampen til at sidde lige mod væggen.

L
Z Zagerholm sagde:
Blir nok sådan, jeg gør også da! Hvilken fastgørelsesmetode brugte du til kablet, skrueklammer? Bore og plugge i fugen?
Så undrer jeg mig over, hvor let det er at få lampen til at sidde pænt mod væggen, murstenen er jo ikke direkte flad...
Fandt et gammelt billede, hvor man kan se lidt, hvordan ledningen ligger mod væggen og går rundt om lampen og ind under. Håber det kan hjælpe dig.

• Fasade af et hvidt murstenshus, solbeskyttelse over vinduerne, med en ledning der løber langs væggen og går ind under en lampe.
Flot! Tak fordi du svarer @Lewdis! Jeg har desværre rundhugget mexitegel som på billedet nedenfor, så den er ikke direkte jævn og fin, men buer ud på midten. Jeg overvejer, om jeg skal skære væk, så det bliver fladt præcis der, hvor lampen skal sidde, eller om der er risiko for, at teglet revner da.. Tak for hjælpen alligevel, må undersøge videre, om nogen andre har sådan noget tegel som jeg har og har sat lamper op! :) Mexitegel_rund_2013.jpg

T
Mexitegl/mexisten er et fremstillet produkt, som jeg gætter på er ret følsomt for slag og nemt revner ved bilning. Jeg ville tro, at det er bedre at slibe materialet væk for at få en flad overflade, hvis det er nødvendigt for at sætte lampen op. En slibeskål eller bare stenskive til vinkelsliberen ville jeg prøve med, afhænger lidt af, hvordan formen er på lampens beslag. Til sidst kan du nok justere med en hugmejsel/stemjern, som du skraber med.

Sav en rund plade, som du maler hvid og monterer armatur på. Let at justere i lod med shims.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.