Så skal jeg til at overbevise min samlever om, at jeg minsandten er (eller i det mindste kan blive) lidt handy, og at vi ikke behøver at hyre håndværkere til højre og venstre. Jeg vil sætte to indvendige vægge op for at opdele en tidligere spiseplads til et børneværelse. Det gælder lejlighed, hvor gulv, loft, og ydervægge er i beton, og den tilstødende indvendige væg er i gips.

Tre spørgsmål er dukket op indtil nu. Jeg ved, at forummet besøges af en uendelig mængde erfaring, så jeg mistænker, at mange anser dette for at være enkle spørgsmål.

1. Den gamle væg, som den nye skal tilslutte til, er 100mm bred. Jeg havde tænkt mig at bygge med
-Regel 46mm (0,46mm pladetykkelse)
-Gipsplade 12,5mm x2
-OSB-plade 11mm x1 (TV hænger kun på den ene side af væggen)
= 82mm.
Hvordan bør jeg bedst få til samme tykkelse? Der skal være en dørkarm, hvor den nye og gamle væg tilslutter, så det måske kan se pænt ud trods 1mm forskel på hver side, eller skal jeg køre med dobbelte OSB-plader?

2. Gulvreglen ville jeg helst fastgøre i betongulvet. To forskellige parketgulve mødes i samling, hvor jeg vil sætte væggen op. Er der nogen idé om, hvilket værktøj og metode jeg bør bruge for at fjerne parketgulvet, så jeg får ned 45 mm regel mod betonen? Stemjern (fliser det ikke da)?

3. Jeg så nævnt et eller andet sted om skarvstrimler mellem gipsplader, men har ikke set det brugt i nogen af de instruktionsvideoer, jeg har set. Er det passende at bruge?

Se billeder for tydelighed angående spørgsmål 1 & 2. Jeg sætter pris på eventuelle kloge svar!

• Målebånd måler bredden af en vægsektion på et gulv, der viser værdi mellem 0 og 10 cm med udsat trægulv og gipsvægunderlag.
1. OSB på hver side er jo bedre end x2 på den ene.
2. Dykkerksav.
3. Absolut papirremse i samlingen, alt andet ville være skørt.

1. Væggen er 100mm bred i enden, da der sidder spartelhjørner. Sandsynligvis er væggen bygget med 70mm regel + et lag gips pr. side =70+12,5+12,5=95mm. Hvis du vil have det rigtig godt, ville jeg fjerne disse spartelhjørner og gå ud fra, at du vil have 95mm væg, når du er færdig. 45-regel, 2 lag OSB samt 2 lag gips =45+2x11+2x12,5=92mm. Der er 1,5 mm forskel pr. side, det må du nok leve med, alternativt bruge en anden dimension af plywood på den ene side, hvis du vil justere, men du kan spartle 1,5mm ud, så det kommer ikke til at ses. Sætter du en dørkarm direkte mod, spiller det absolut ingen rolle. Større skader efter du har fjernet spartelhjørner, reparerer du med gipsmørtel.

2. Det bedste er at lægge skinnen ud og tegne streger ca. 6mm fra skinnen (bevægelsesfuge for parketten), så bruger du gulvskinnen som skabelon og forbinder stregerne. Derefter saver du efter linjerne med en rundsav. Du vil ikke kunne komme til med rundsaven mod de eksisterende vægge; der må du bruge en "Multimaster" type FEIN.

3. Hvis det drejer sig om spartlingen, tænker du på, så ja, det skal du bruge. OSB-pladerne samles med fordel på reglarne, og så fastgør du gipsen på OSB-pladerne. De behøver altså ikke samles på reglarne, da OSB-pladerne sidder i reglarne.

• Synes
twoody
  • Laddar…
18 minutter efter postede spørgsmål findes her to gode svar. Tak så meget. Din kommentar Johan456 gør, at jeg føler, at jeg ved, hvordan jeg går videre.

• Synes
Johan456
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.