Kommer til at sætte en ny indervæg op i en større stue for at få et ekstra sove- eller kontorværelse. Bliver nødt til at flytte loftudtag, vægudtag og afbrydere til den nye væg, samt åbne en dør i en tilstødende væg. Undrer over nogle ting, inden man går i gang:
  • Der er parketgulv i øjeblikket, den del der kommer til at ligge under væggen, skal den fjernes?
  • Tænkte at sætte OSB eller krydsfiner bag gipspladerne, men hvilken skal man vælge?
  • Hvordan får man god lydisolering mellem rummene?
  • Hvor langt ud fra væghjørnet bør vægudtag sidde?

BirgitS
Du får nok problemer med parketgulvet, hvis du låser det fast med en væg.

Det er fint med OSB.

Hav isolering i væggen.

Vægudtagene skal fastgøres i en regel, så det afhænger jo af, hvor der bliver regler et eller andet sted.

Y Ygar sagde:
Jeg skal sætte en ny indervæg op i en større stue for at få et ekstra sove- eller kontorværelse. Jeg bliver nødt til at flytte loftudtag, vægudtag og afbryder til den nye væg samt åbne en dør i en tilstødende væg. Jeg undrer mig over nogle ting, inden jeg går i gang:
  • Der er lige nu parketgulv, den del der kommer til at ligge under væggen, skal den fjernes?
  • Jeg tænkte at sætte OSB eller krydsfiner bagved gipspladerne, men hvilken skal man vælge?
  • Hvordan får man en god lydisolering imellem rummene?
  • Hvor langt ude fra væghjørnet bør stikkontakter sidde?
hvis du ikke skruer underlaget fast i parketgulvet, kan du lade det blive. Man kan skære parketgulvet under væggen, hvis man vil.

tag hvad du vil, prisen varierer. Krydsfiner er højere kvalitet.

lydisolering bygger på tre ting. 1) vægten på overfladebelægningen. (Gips er god i forhold til pris) 2) afstanden imellem, dvs. regeltykkelsen bestemmer væggens egenfrekvens. Jo lavere desto bedre. Gips dæmper typisk 6dB i egenfrekvensens harmoniske overtoner.
3) isolering tager sig af dele af indre resonanser

Stikkontakter sidder ca. 250-300 fra et hjørne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.