1,292 læst ·
2 svar
1k læst
2 svar
Opsætning af indervæg med ny dør i tilstødende væg
Kommer til at sætte en ny indervæg op i en større stue for at få et ekstra sove- eller kontorværelse. Bliver nødt til at flytte loftudtag, vægudtag og afbrydere til den nye væg, samt åbne en dør i en tilstødende væg. Undrer over nogle ting, inden man går i gang:
- Der er parketgulv i øjeblikket, den del der kommer til at ligge under væggen, skal den fjernes?
- Tænkte at sætte OSB eller krydsfiner bag gipspladerne, men hvilken skal man vælge?
- Hvordan får man god lydisolering mellem rummene?
- Hvor langt ud fra væghjørnet bør vægudtag sidde?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,214 indlæg
Du får nok problemer med parketgulvet, hvis du låser det fast med en væg.
Det er fint med OSB.
Hav isolering i væggen.
Vægudtagene skal fastgøres i en regel, så det afhænger jo af, hvor der bliver regler et eller andet sted.
Det er fint med OSB.
Hav isolering i væggen.
Vægudtagene skal fastgøres i en regel, så det afhænger jo af, hvor der bliver regler et eller andet sted.
hvis du ikke skruer underlaget fast i parketgulvet, kan du lade det blive. Man kan skære parketgulvet under væggen, hvis man vil.Y Ygar sagde:Jeg skal sætte en ny indervæg op i en større stue for at få et ekstra sove- eller kontorværelse. Jeg bliver nødt til at flytte loftudtag, vægudtag og afbryder til den nye væg samt åbne en dør i en tilstødende væg. Jeg undrer mig over nogle ting, inden jeg går i gang:
- Der er lige nu parketgulv, den del der kommer til at ligge under væggen, skal den fjernes?
- Jeg tænkte at sætte OSB eller krydsfiner bagved gipspladerne, men hvilken skal man vælge?
- Hvordan får man en god lydisolering imellem rummene?
- Hvor langt ude fra væghjørnet bør stikkontakter sidde?
tag hvad du vil, prisen varierer. Krydsfiner er højere kvalitet.
lydisolering bygger på tre ting. 1) vægten på overfladebelægningen. (Gips er god i forhold til pris) 2) afstanden imellem, dvs. regeltykkelsen bestemmer væggens egenfrekvens. Jo lavere desto bedre. Gips dæmper typisk 6dB i egenfrekvensens harmoniske overtoner.
3) isolering tager sig af dele af indre resonanser
Stikkontakter sidder ca. 250-300 fra et hjørne.
Klik her for at svare