Lidt praktiske spørgsmål og overvejelser fra en glad amatør..

Jeg har købt 17 mm råspont, som er ca. 95 bred. Den skal bruges som fondvæg på en gavlvæg med skråtag på begge sider og vindue i midten. Jeg skal grundmale siderne på den, inden opsætning, men så har jeg lidt spørgsmål..

Skal jeg starte oppe ved loftet eller nede ved gulvet?

Hvilken retning skal være op og hvilken ned?

Rummet er lidt mere end 3 m bredt, brædderne er 3,3 m. Skal jeg sætte ét helt bræt eller dele det i to? Det andet alternativ virker nemmere at arbejde med, eller?

Hvilke søm bør jeg bruge og hvor lange (hvis det har betydning)?

Er det fornuftigt at købe en sømpistol til dette (koster omkring 200 kr hos Biltema, hvis den er god nok)?

Skal man forsøge at sømme gennem sænkningen, hvor man indsætter det nye bræt?

Hvor tæt skal man sømme?

Hvilken type sav er nemmest og bedst at bruge (jeg har en rundsav, men har ikke turdet bruge den endnu...)?

Der kan meget vel komme flere spørgsmål efterhånden, men jeg er meget taknemmelig, hvis I har lyst til at svare på disse! :)

Hvis rummet er lidt mere end tre meter og råsponten er 3,30, ville jeg sætte hele længder alle dage i ugen. 20 cm spild må anses som overkommeligt. :)

Da jeg satte en lignende væg, begyndte jeg ved gulvet, da det føltes dumt at trodse tyngdekraften. Sætter du med noten nedad, kan du skyde en dyckert skråt gennem fjerden. Sæt to dyckert i hver regel og lidt skråt fra hinanden, så sidder det godt.

Hvis du har kompressor, så anskaf en dyckertpicka og kør på. Skal du stå med hammer, vil det tage mange gange så lang tid, og du vil garanteret slå fjerden i stykker et eller andet sted, når du rammer forkert med hammeren. Ellers findes der jo panelclips, som kan være en mellemvej, hvis du ikke har en kompressor.

Hvilken som helst sav virker fint, så længe du saver nogenlunde vinkelret. Jeg antager, at du skal have en slags hjørnelist, og så dækker den jo en del.

Senest redigeret:
Jeg ville...
Begyndt nedefra.
Haft fjederen opad.
Ikke delt for at undgå samlinger.
Brugt en form for dykkert, sandsynligvis med sømpistol og...
Sømmet den i vægskinnerne, som ofte sidder på cc45 eller 60.
Sømmet skråt ned, hvor fjederen stikker ud og ind i skinnerne.
Skåret til længden med ger-/kap-sav.

Type :)

• Synes
mmmmagnus
  • Laddar…
Åh, tak så meget for så hurtige og udførlige svar!!!

Så bliver det hele længder! (råsponten i sig er så utroligt billig - 4.90 /m - så det kan virkelig være lige meget, om der bliver lidt spild!!).

Opfølgende spørgsmål- Hvordan gør jeg ved radiatoren og en stikkontakt?

Ved radiatoren er der jo et kabel, der sidder fast i en radiator, som der skal laves plads til..
Måske kan man save et stykke ud, som man derefter sætter tilbage..

Stikkontakten har jeg ingen anelse om.. Tænkte at jeg måske skulle bede en elektriker komme og hjælpe mig med den..

Har ingen kompressor.. Skal man altid have det til en dykkert pistol? Virker kompliceret.. Er det svært med sådan nogle clips?
Ellers kan man måske forbore huller og sømme, så burde det alligevel gå lidt lettere?

Nu tænkte jeg ikke at regelere før, men sømme i den væg, som allerede findes, og håbe på det bedste.. (vil helst ikke have, at det bygger for meget)
Men bag denne burde der sidde regler, så man kan jo forsøge at ramme dem. Logisk burde der jo for eksempel sidde nogle ved siden af vinduet?

Angående udtag og muffer skal du lave et lige så stort hul i panelet som der er i væggen og derefter flytte udtag og samledåse ud. Din elektriker klarer dette nemt, hvis du laver hullerne i panelet. Brug en hulfræser eller stiksav inden du fastgør panelet, så får du et pænt hul.

Dykkersømpistol uden kompressor bruges bedst som brevpresser eller bogstøtte. Hvis du ikke kan få fat i en gasdrevet - men for de samme penge får du både kompressor og almindelig dykkersømpistol. :)

Panelclips er nemme at bruge, men kan være lidt besværligt. Med panelclips skal du sætte noten opad, ellers bliver det svært at fastgøre dem. Vil du undgå panelclips, fungerer det at sømme i hånden med hammer og forsænker, hvis man tager det lidt roligt. Men havde du haft en kompressor og dykkersømpistol, var det gået meget hurtigere.

Edit: Hvis du slet ikke vil sømme, kan det måske fungere med montagelim. En smule bøvl at genskabe væggen, men det kan jo være et alternativ. Noget jeg ikke har testet, i og for sig.

22934_534x534.jpg

Senest redigeret:
Endnu en gang TAK! Har lidt opgivet tanken om en dykkertpistol og overvejer nu at købe en rigtig god hammer i stedet. Jeg har hørt, at der er stor forskel, og de jeg har er billige alternativer.

Tips til rigtig gode hamre og cirka hvad sådan en koster?

Jeg hørte også, at en ven har brugt skruer i stedet - angiveligt for nemt at kunne tage væggen ned. Hvad mener I om det? At skrue panelet op med en skruetrækker? Måske svært at få det pænt?

Endnu flere spørgsmål...

Er det bedst at male panelet, inden jeg sætter det op?

Lyder hvid dæklasur som noget, der kan blive godt?

Er det så vandbaseret, jeg skal have for at undgå en dundrende hovedpine?

Og tror I, det er nok med knastlak og dernæst to lag dæklasur? Eller bør jeg også grunde?

Når jeg starter nedefra, kan jeg så starte direkte ved gulvet, eller bør jeg efterlade en åbning for væggen at bevæge sig?

Hvis jeg hamrer eller skruer skråt ind i fugen, kan jeg jo kun sætte skrue eller søm i den øverste del af brættet. Er der ikke en risiko for, at det nederste og første bræt vil løsne sig?

Hvor lange skruer eller søm kan være passende?

Medmindre du er en finsnedker af profession, ville jeg droppe hammeren, uanset hvor dyr den er. Lej en kompressor og brug en picka i stedet, du burde klare det på en eller to dage, afhængig af hvor meget tid du bruger på at overveje tingene. Jeg synes, jeg læste noget om skråt tag, så lej en kapsav og en geringssav, mens du alligevel er i gang. Og sørg for at have nogle ekstra planker til at save forkert i, det er kedeligt at skulle tilbage til trælasten, når man først er "i gang".

Så får du et godt resultat, så du ikke bliver afskrækket til næste gang.

At skrue går lige så godt, se bare til at finde gode skruer til formålet, så hele hovedet kan forsænkes uden at det knækker træet. Når man kører med skjult fastgørelse af notbræt, fastgør man kun i den del, der er eksponeret. Not og fjeder sidder så tæt, at der ikke bliver nogen sprækker.

Synes at tallmilan overdriver lidt angående sømningen. Man behøver absolut ikke være snedker for at slå et søm i en fjeder eller panelclips, bare man tager det lidt roligt. Men det tager meget mere tid, og synes du, det er værd de ekstra penge for at lave andet, så kan du jo leje kompressor og dykkertpistol.

Jeg har sat perlespont i loftet med panelclips, og jeg er absolut ingen snedker. Nu når jeg har anskaffet dykkertpistol, vil jeg dog aldrig kringle med clips igen.

Så er jeg helt overbevist om, at du kan lave et lige snit (om end i vinkel) med en almindelig fogsvans af rimelig kvalitet. :)

Vi har malet med knastlak og derefter vandbaseret grundfarve og lakfarve fra Beckers, hvis jeg husker rigtigt.

Hm.. Jeg er nok lidt langsom, for jeg forstår ikke helt, hvordan man skal fastgøre sådan en skjult fastgørelse.. Men man kan altså gøre dette, selvom man skruer?
Skal tjekke op, så jeg får passende skrue!

Angående slør så mener jeg brættet, man begynder med, det som er nederst ved gulvet. Men man sætter jo en gulvlist udenpå det senere, så da burde den vel gøre, at det sidder fast, antar jeg!

Angående sømningen så handler det jo ikke om mere end 40 løbende meter.. Bliver jo ikke så forfærdelig meget sømning med andre ord. Desuden skaffede jeg en dorn, da jeg ordnede listerne i mit seneste projekt, så det burde jeg jo kunne klare her også, håber jeg.. Men skruemaskinen havde nok været endnu nemmere at bruge!

Geringssav har jeg en Biltema-variant, men jeg tror måske, den er for svag til dette (det er altså ikke en elektrisk). Men omvendt fungerede det at save klikgulv med vinkelhake og almindelig sav, så det skal nok gå med panelen også! Har endda købt et par skruetvinger for at lette arbejdet!
Og så kommer jeg jo alligevel til at sætte list, så det er ikke hele verden, hvis det ikke bliver helt perfekt. :)

Jeg er overbevist om, at det kommer til at blive rigtig godt. :) Glem ikke at tage billeder og læg dem i tråden, så vi kan se, hvordan det går.

Den første bræt foreslår jeg, at du fastgør med almindelig sømning, hvor lister vil dække sømhovedet.

Eftersom et billede siger mere end en pokkers masse ord, lægger jeg et billede ind af skjult fastgørelse.
ImageVaultHandler.aspx

Senest redigeret:
TAK!! Som sagt, et billede siger mere end tusinde ord! Nu tror jeg, at jeg forstår!! Overvejer at tage fri fra arbejde i morgen, så jeg kan komme i gang!

En ven foreslog at male med almindelig hvid mat vægmaling 7 - jeg har masser af sådan derhjemme, da jeg maler de andre vægge med den, så jeg vil prøve at male en bræt og se, hvordan det bliver (når brædderne ikke koster mere end cirka 16-17 kr stykket, har man råd til at teste!). De havde brugt denne maling til deres bræddevægge uden at kvistlakke med godt resultat. Jeg tror, at jeg vil kvistlakke alligevel for en sikkerheds skyld, men vil teste denne maling, da det er et utroligt billigt alternativ!

Så mangler der bare en god hammer og dykkere, som skal skaffes!

Fik antydningen fra en anden ven, at man bør bruge tre gange så lang søm som brættets tykkelse, er I enige i det?
Jeg kan ikke finde reglarne ved at banke på væggen, men da vinduet optager en stor del af væggen, kan man vel antage, at der sidder reglar på siderne samt under det. Ellers føles væggen ret stabil at sømme i. Det må vise sig...

Lover at opdatere med billeder! Tusind tak, fordi I tager jer tid!!!! :)

joflopp sagde:
Tycker att tallmilan överdriver lite angående spikandet. Man behöver absolut ikke være finsnedker for at slå et søm i en fjäder eller panelclips bare man tager det lidt roligt. Men det tager jo meget mere tid og synes du at det er værd de ekstra penge for at gøre andet så kan du jo leje kompressor og dyckertpistol.
Jeg udtrykte mig lidt klodset, jeg mener at man ikke har så meget gavn af en ekstra dyr hammer hvis man ikke finsnækker til erhverv. Men jeg synes stadig at det er en bedre idé at leje rigtig grej for i begyndelsen så tager overvejelserne meget lang tid og da kan det være godt at gøre andre momenter lidt hurtigere.

Lidt off topic men alligevel.. Angående kvistlakken - Hvad bruger man for løsning til at rengøre penslerne fra den?

Og hvordan opbevarer man den bedst mellem strygningerne - hvis den skal bruges igen?

For noget tid siden har jeg for mig, at jeg forsøgte at gøre rent med laknafta, hvilket resulterede i en klistret masse, der ikke kunne fjernes..

I går satte jeg penslen i en bøtte med vand, fordi jeg troede, den ville holde på fugten men ikke suge det til sig, da det er olie, samt ikke selvantænde..
I dag er den samme pensel hård som sten.. q(;^;)p

De andre pensler plejer jeg at opbevare i en plastikpose mellem malerierne, men jeg er dobbeltforskrækket, når det gælder kvistlak pga. risikoen for selvantændelse...

tallmilan sagde:
Jeg udtrykte mig lidt klodset, jeg mener, at man ikke har så meget gavn af en ekstra dyr hammer, hvis man ikke laver fintræarbejde som erhverv. Men jeg synes stadig, at det er en bedre idé at leje rigtige værktøjer i begyndelsen, da overvejelserne tager meget lang tid, og så kan det være godt at udføre andre opgaver lidt hurtigere.
Okay, skal overveje det lidt. Har du nogen idé om, hvor de plejer at leje sådanne, og cirka hvad det kan eller plejer at koste?

Som sagt drejer det sig kun om ca 40 løbende meter, gætter på måske 3-4 kvadrat, så det er jo ikke mængder af søm. Men selvfølgelig, det kan absolut være besværligt nok!! :)

Risikoen for selvantændelse findes kun, når du arbejder med linolie. "Almindelige" farver har ikke dette problem. Bruger du vandbaseret maling, kan du pakke penslen ind i f.eks. plastfolie eller noget andet, der er tæt og forhindrer luft i at nå penselens børster. På den måde kan du bruge den samme pensel/roller, så længe du maler med den samme farve.

Når du skal rengøre dine pensler, skal du læse på malerbøtten hvad der skal bruges. Vandbaserede farver rengøres i vand og opløsningsmiddelbaserede i mineralsk terpentin - hvis vi skal forenkle det.

Udlejningssteder - Cramo er en klassisk udlejningsvirksomhed, men henvender sig primært til erhvervsudøvere. Nu har I jo hverken Bauhaus eller K-rauta i Kristianstad, men hvis der findes et andet større byggemarked i nærheden, så tjek med dem, de plejer at have udlejning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.