Har en overvejelse angående opretning af ydervæggene ved et løsvirkesbyggeri.

Er i gang med at starte mit garagebyggeri, det er en tilbygget garage på 30m2
Fundamentering er færdig, plade på jord med gulvvarme.

Spørgsmålet jeg har er:
Hvordan får jeg ydervæggene til at holde sig i lod?

Har tidligere bygget skure og huse med træfundamentbjælkelag, der kan man jo nemt slå midlertidige stræbere mellem vægge og bjælkelaget med almindelige søm.

Her har jeg plade på jord, det er vanskeligt at sømme i. Har også set at folk har proppet fast reglar på pladen og fastgjort stræbere i disse. Men jeg ønsker ikke at risikere at punktere gulvvarmeslangen ved at bore i pladen.

Kan man lime reglar fast med f.eks. pl400, og kan man få dem af igen?
Jeg er meget taknemmelig, hvis der er nogen, der har nogle forslag.

Kan du ikke støtte dem udefra?

Kan du slå ned en regel i jorden udenfor pladen og derefter fastgøre dine strøer til denne?

Mikael_L
Venstre væg stöttar du fra dens hammarband diagonalt ned i syllen til højre væg og omvendt.

Er det lange afstande, får det måske blive lidt skråt ned i syllen på væggen 90 grader fra den stöttade.

Jeg havde en rigtigt stor, typ 2-3 tons sten liggende på jorden et par meter fra, der pluggede jeg fast et stykke regel med to ret kralliga skruer, 5-6mm. Så skruede jeg fast en stöd der.
Skal du bore i granit, må du nok have en borehammer.

Nogle tips.

edit: lagde et billede op

• Byggeplads med trækonstruktion af vægge under opførelse og afstivning, stiger og dækkende presenninger på jorden.
Senest redigeret:
Mikael_L sagde:
Venstre væg støtter du fra dets hammarband diagonalt ned i syllen til højre væg og vice versa.

Er det lange afstande, må det måske blive lidt skråt ned i syllen på væggen 90 grader fra den støttede.

Jeg havde en ret stor, typ 2-3 tons sten liggende på jorden et par meter fra, der pluggede jeg en stump regel med to hyfsat stærke skruer, 5-6mm. Så skruede jeg en støtte der fast.
Skal du bore i granit må du nok have en borehammer.

Nogle tips.

edit: lagde op et billede
Tak for svarene! og billedet...

Målene på garagen er 4,8 *6,3 m, så afstandene indvendigt bliver ret lange, skråt ned i syllen kan fungere, nogle steder, men midt på langvæggen når jeg nok ikke, der må jeg banke noget ned i jorden for at skrue i.
Desværre råder der en stor mangel på sten i omgivelserne, så det går ikke for mig. Borehammer havde ikke været et problem, hos mig mangler der ingen maskiner, idéer mangler der dog nogle gange.

Tag en eller sandsynligvis flere lastpaller og læg på pladen, stil derefter en regnvandstønde/oliefad på hver palle og fyld med vand. Dine stræbere sømmes eller skrues let i pallen.

Er det ikke dumt at bore/fastgøre i pladen? Der er måske et træ i nærheden, du kan fastgøre dem til? Ellers brug uffes model med lastpaller :)

Ingen har foreslået, at de skal bores i pladen. :)
Spids en regelstump, slå den ned i græsset et stykke og søm støtten der i - enkelt!

Tak igen, lastpallemuligheden var kreativ! Vi får se, hvad det bliver til. Måske lægger jeg gipsen på paller og sømmer i dem. Ellers bliver det nok at banke spidsede regelsstumper ned i jorden ved siden af.

// Marta

Mikael_L
Hvis du vælger at gå videre med palleralternativet, kan man sikre lidt ekstra med en "dubb".

Bore med 4 eller 5 mm betonbor gennem den nederste planke i pallen og kun ca. 5-10 mm ned i betonen, træk derefter i en 4,8 x 25 mm træskrue (eller den længde, der er passende), så får man en dubb, der gør, at det er umuligt at få pallen til at glide, så længe der er nogle hundrede kg lastet på den.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.