Vi har bygget altan i to niveauer og tænkte først, at vi skulle have fastgørelsespunkter for solsejl på det øvre niveau. Så indså vi, at det ville være endnu bedre på det nedre, men da vi ikke satte en høj stolpe i hjørnet som mulig fastgørelsespunkt, overvejer vi nu, hvordan vi bedst gør det.

Billedet viser altanen, og ringene viser, hvor fastgørelsespunkterne bør være. Tænker, at sejlet bør hælde ned mod hjørnet af altanen. De andre tre fastgørelsespunkter er cirka 250 cm over terrassebrædderne og rækværket er ca. 110 cm højt, så tænker at fastgørelsespunktet bør sidde ca. 100 cm over rækværket.

Hvad tror I bliver den bedste løsning, der kan klare belastningen fra et 4 x 3 m solsejl og (så lidt som muligt) skæmmer altanen? Har overvejet at skrue en 70x70-stolpe udenpå den eksisterende (som er 95x95), alternativt bruge en slags metalrør.

• Altan i to niveauer med bord og stole, røde cirkler markerer mulige fæstningspunkter til solsejl. Træer og græs i baggrunden, del af gult hus synligt.
  • Træterrasse med rækværk i et hjørne, set udefra. Græsplæne og buske i baggrunden. Solbeskinnet område velegnet til fastgørelse af solsejl.
Jeg ville skifte den eksisterende ud med en højere stolpe. Skruer med øjer direkte i stolpen holder. Det, der først vil gå i stykker, er stoffet, så gør det nemt at hægte af i blæsende vejr.

Hvor meget skal du kunne spænde sejlet for at det ikke skal hænge ned og være i vejen?

Nu havde jeg ingen stolper at sætte i, og husets side var ret lav, så jeg måtte sætte det godt i spænd.

Rød murstenshus med terrasse, omringet af have og buske. En skrå træstang står nær terrassen under en blå himmel.

S Småbrukaren sagde:
Jeg ville skifte den eksisterende ud med en højere stolpe. Skruer direkte i stolpen holder. Det, der først går i stykker, er stoffet, så gør det nemt at afmontere ved blæsende vejr.
Netop den stolpe sidder ret solidt fast, så jeg ville helst slippe for at forsøge at skifte den ud.

• Stolpe fastgjort på terrassehjørne, omgivet af træpaneler og betongfundament. Græsset omkring viser udemiljøet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.