Hej alle

Jeg er i gang med at bygge mit 1 1/2 plans hus ud, som kan ses i andre tråde.
Nu skal den eksisterende bærende væg i den nye del erstattes af en HEB bjælke på 180 el 200 mm, og jeg undrer mig over, om nogen ved, hvad der er passende at støtte den med.

Jeg har overvejelser om at udskære nogle sammen sømmede/skruede 45x195, så bjælken har ca. 15 cm at hvile på i hver ende.

Er det for meget eller for lidt, hvad er passende??

Meget taknemmelig for råd og tips

2-3 stk 45x120 er blevet anbefalet i tidligere diskussioner vedrørende bjælker i lidt større dimensioner end du har tænkt dig (HEA, HEB 220-240) med en længde på 5.5-6 meter.

Lim og søm/skru.

Hvor stort oplag du behøver have bestemmes i princippet af hvilken belastning træstolpen tåler. For bjælkens skyld behøves meget lille areal.

Magnus_Nordmark sagde:
Hvor stor opbakning du behøver, afgøres i princippet af, hvilken belastning træstolpen kan tåle. For bjælkens skyld behøves meget lidt overflade.
Hej Magnus, jeg har egentlig ingen idé om, hvad 15 cm på sammenlimede & skruede 45x195 kan klare, men hvis det ifølge Mathias er nok til grovere stålbjælker, regner jeg som amatør med, at det også rækker til min mindre bjælke.

Og i de dimensioneringsprogrammer, jeg har brugt til limtræsbjælker, skal den tyndeste limtræsbjælkes (svarende til min jernbjælke) opbakning være mindst 87 mm, så hvis stålbjælken får 150 mm, bør det række ifølge min logik.

Eller har jeg tænkt forkert og har grund til at tvivle?

Svarer, selvom jeg ikke hedder Magnus.

Så vidt jeg husker mine studier i styrkelære, burde der ikke være nogen fare i dit tilfælde.

Årsagen til, at du har brug for 87 mm i limtrætilfældet, er for at forhindre, at limtræsbjælken og de underliggende regler presses sammen af trykket ovenfra.

Generelt set tåler stål betydeligt højere tryk uden at deformeres, så der gælder det bare om at sikre, at det underliggende træ klarer trykket, og med 150 ser det ud til, at du har betydelige marginaler.

Jeg er enig med mats_o.

Når det kommer til dimensionering af søjler, er det sjældent trykket fra den overliggende bjælke, der er den begrænsende faktor, men derimod knækvirkningen, der opstår i søjlen. Jo længere søjlen er, desto lettere knækker den. Jeg har ingen tal på hvilket inertimoment en sådan træsøjle ville få, men det ville være interessant at lave en beregning af dette, hvis jeg kan få oplysninger om træets styrkeegenskaber (vi maskiningeniører beregner mest på stål og aluminium).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.