Til foråret skal jeg bygge mit eget hus og er nu ved at planlægge, hvordan jeg bedst skal udføre visse opgaver.
Jeg er nu kommet til spørgsmålet om, hvad der er den bedste måde at placere min limtræsbjælke, som løber over to åbninger.
Den første åbning er til trappen, og den anden er til et åbent køkken.

Limtræsbjælken er dimensioneret af konstruktøren til 140x360.
Gulvbjælkerne er 350 mm høje fra Masonite Beams, og fastgørelsen til limtræsbjælken bliver med bjælkesko.
Som I kan se, er der en forskel på 10 mm mellem gulvbjælkerne og limtræsbjælken.
Min overvejelse nu er, hvad der er bedst; at lade limtræsbjælken stikke 10 mm over gulvbjælkerne eller 10 mm under gulvbjælkerne?

Fordelene ved at lade bjælken stikke op 10 mm er jo, at jeg nemt kan bygge alle bærende vægge med samme længde på stolperne og rejse dem.
Derudover kan jeg rette af og få det præcist, inden jeg placerer limtræsbjælken direkte på disse vægge. Det føles som om monteringen bliver bedst sådan.
En anden fordel er, at jeg kan placere glespanel i loftet i stueetagen et par cm fra limtræsbjælken og trække elektricitet under bjælken og derefter op i bjælkelaget igen for nemt at få elektricitet ind i køkkenet. (se billede 7)

Og da bjælken er 10 mm højere, kan jeg jo løse situationen med gulvspån ved at lægge en strimmel med 12 mm spån direkte på bjælken, så det flugter med det øvrige gulvspån, som er 22 mm (10 + 12 = 22)
Den eneste ulempe her er, at gulvspånet ikke er skrue limet over limtræsbjælken, men det tror jeg ikke spiller nogen rolle, da gulvbjælkerne er fastskruet med bjælkesko der.
I stedet bliver der jo en bevægelsesfuge på 10 mm mod bjælken.
Jeg skal også nævne, at på den ene side af bjælken bliver der et badeværelse, og der er gulvbjælkerne 300 mm høje i stedet for 350 mm. Jeg må altså alligevel dele gulvet ved limtræsbjælken. Se billede 6, til højre for den væg er gulvbjælkerne 350 mm og til venstre er de 300 mm.

Hvis jeg i stedet sætter limtræsbjælken, så den flugter med gulvbjælkers overside, skal jeg jo afslutte remmen før limtræsbjælken i billede 2 og gøre limtræssøjlen højere og placere bjælken direkte på søjlen.
Det bliver jo ikke en lige så god løsning at få hjørnet af den væg til at hænge sammen.
Og så bliver det meget trangt at føre kabler under bjælken, da der kun er 18 mm mellem gles og bjælke.

Kan jeg få lidt kommentarer og feedback på dette? Jeg er helt alene med disse overvejelser og har brug for at høre nogle meninger! :)

Her kommer en række illustrationer fra den model, jeg har lavet.
For klarhedens skyld har jeg gjort limtræsbjælken blå. Der er også 3 limtræssøjler, der er blå.
Billedtekst under billederne.

Blå limtræsbjælke over åbning i husets skelet, med trærammer og vinduer synlige i baggrunden.
Billede 1: Overblik over limtræsbjælken og dens oplag

Blå limtræsbjælke, hævet over gulvdragere i et åbent rum under konstruktion, med trækonstruktioner synlige i baggrunden.
Billede 2: Oplag på rem. Har dobbelte liggende remme (USA stil) for at lette opsætningen af plader.

Illustration af et byggeri med limtræsbjælke i blå, der løber over to åbninger, omgivet af gulvbjælker og åbne rammer mod et gråt gulv.
Billede 3: Her ses hvordan væggen, som bjælken hviler på, også er en bærende væg for gulvbjælkerne. Vil felle en afstivning (45x195) ind i den væg eller placere stolpe under gulvbjælke.

Blå limtræsbjælke vist i 3D-modellering, der stikker op 10 mm over gulvbjælkerne, omgivet af træstrukturer og undergulv.
Billede 4: Her ses det, hvordan limtræsbjælken stikker 10 mm op over gulvbjælkerne.

Blå limtræsbjælke ses mellem gulvstrøer og gulvspånplader, der danner et forskudt lag. Bygningsramme i baggrunden.
Billede 5: Har her lagt på lagret med gulvspånplader. Limtræsbjælken ligger 12 mm under gulvspånpladerne.

3D-illustration viser limtræsbjælker i blåt med en grå stribe af gulvspånplade over bjælkerne til venstre for bjælken, badrumsvægge i træstruktur.
Billede 6: Har her lagt en 12 mm gulvspånplade på limtræsbjælken (grå/hvid farve). Har også tegnet stommen til badeværelsesvæggen, som bliver til venstre for bjælken.

Illustration af limtræsbjælke i blå, der går gennem gulvstrukturen. Bjælken stikker op over gulvbjælkerne, omgivet af træramme og gulvspån.
Billede 7: Loftsgles på stueetagen, her kan jeg trække el ind til køkkenet nemt under limtræsbjælken og op i bjælkelaget igen.

Limtræ findes i et antal standarddimensioner, og konstruktøren har valgt den nærmeste dimension, som er mindst så stærk som nødvendigt. Du kan jo høre med ham, om højde 350 mm er OK, hvilket er sandsynligt, da der alligevel er relativt store spring mellem dimensionerne. Så kan du, hvis du vil, tage højden ned med 10 mm, så alt passer perfekt. Det kan skæres fra to sider, hvis man ikke har en monstersav.

Jeg synes du har fundet en god løsning. Jeg ville nok have sænket bjælken i hammarband en, da gulve er mere følsomme end indvendige lofter, men jeg tror virkelig, at din metode fungerer.

På samme måde som at det er rart at lade alle vægge være ens og bare kaste mellemloftet op, er det rigtig rart bare at smide 22mm spån ud over hele overfladen, så de to synes jeg klarer uden hinanden.

Hvorfor har man valgt så dumme mål på limtræ?
Man burde jo have holdt sig til samme mål som regler.

Bernieberg Bernieberg sagde:
Limtræ findes i et antal standarddimensioner, og konstruktøren har valgt den nærmeste dimension, som er mindst så stærk, som det behøves. Du kan jo høre med ham, om højden 350 mm er OK, hvilket er sandsynligt, da det alligevel er rimeligt store trin mellem dimensionerne. Så kan du, hvis du vil, tage højden ned med 10 mm, så det passer perfekt. Det kan saves fra to sider, hvis man ikke har en monstersav.
Jeg skal tjekke med konstruktøren, om det går at tage den ned til 350. Jeg køber limtræet sammen med Masonite bjælkerne fra Masonite Beams, de har måske endda mulighed for at fjerne 10 mm for mig før levering.

J JKrister sagde:
Jeg synes, du har fundet en god løsning. Jeg havde nok sænket bjælken i remmen en, da gulv er mere følsomt end loft, men jeg tror virkelig, din metode fungerer.

På samme måde som at det er rart at lade alle vægge være ens og bare kaste mellemloftet op, er det rigtig rart bare at smide 22mm spånplade ud på hele fladen, så de to, synes jeg, passer uden hinanden.
Præcis, jeg er jo bekymret for, at det skulle have en negativ indvirkning på gulvet. Men som jeg har vist, slutter gulvet efter limtræbjælken og er derefter sænket 50 mm. Eftersom det kun er den flade, som limtræbjælken udgør; 140 mm bred og 6647 mm lang, tænker jeg, at det vel ikke kan gøre så meget? Der er vel ikke nogen risiko for knirken? Der vil jo være en utrolig god effekt fra skrue- og limning på bjælken, da hele 12 mm spånpladen ligger mod limtræet.

Hvis du ikke kan få bjælken 350 mm høj, havde jeg også sænket den ned i hammerbåndet og fået gulvspånpladen perfekt.

Hvis det er trangt at passere med el under bjælken, havde jeg uden betænkeligheder sporet nogle mm i bjælken lige dér, hvor rør/slange passerer.

Bernieberg Bernieberg sagde:
Hvis du ikke kan få bjælken 350 mm høj, ville jeg også sænke den ned i remmen og få gulvspånerne perfekt.

Hvis det er trangt at føre el under bjælken, ville jeg uden bekymringer spore nogle mm i bjælken netop der, hvor rør/slange passerer.
Det virker bare som en meget tidskrævende proces at sænke bjælken 10 mm på tre forskellige vægge.
I hvert fald sammenlignet med at skrue og lime 12 mm gulvspån oven på bjælken og have en bevægelig fuge mellem bjælke og øvrigt gulvspån.

Det bliver jo mere arbejde at indfælde bjælken, og jeg tænker også, at det må være sværere at få bjælken helt plan og på linje med gulvbjælkerne, ikke?

Min tanke var at få op alle bærende vægge samt bærelinjen til gulvbjælkerne og afveje dette, inden jeg løfter limtræsbjælken op, for så burde den jo falde på plads med det samme. Den er temmelig tung og svær at flytte, så det ville være rart, hvis dens underlag er perfekt, inden man løfter den på plads.
Men jeg vil absolut overveje at indfælde den, men mit forslag er vel så stadig en god løsning?

Blå bjælke monteret mellem trækonstruktioner i et hus under opbygning, sandsynligvis del af et diskutabelt byggeri.

I Intershade sagde:
Det føles bare som en meget besværlig proces at sænke bjælken 10 mm på tre forskellige vægge..
I alle fald sammenlignet med at skrue og lime 12 mm gulvspån oven på bjælken og have en bevægelsesfuge mellem bjælke og øvrigt gulvspån.

Det bliver jo mere arbejde at fælde bjælken ind, og jeg tænker også, at det må være sværere at få bjælken helt plan og i plan med gulvbjælkerne, eller?

Min tanke var at få op alle bærende vægge samt bærende linje for gulvbjælkerne og nivellere dette, inden jeg løfter limtræsbjælken op, for så bør den jo passe direkte. Den er temmelig tung og svær at flytte, så det ville være rart, hvis dens underlag er perfekt, inden man løfter den på plads.
Men vil absolut overveje at fælde den ind, men mit forslag er vel stadig en god løsning?

[billede]
Måske overser jeg noget, men det føles da ret nemt at skære det øvre hammarbånd ud for bjælken? Spor med kapsav og plet det, der er tilbage, væk, eller kør det ned med håndoverfræser. Hvis du er forholdsvis omhyggelig, vil det blive en plan og fin opbakning.

En aspekt, hvis man tænker, at gulvspånet skal ligge på bjælken, er tolerancer. Træguiden angiver +4 mm til -2 mm på højdemålet. Det er meget på en kort stykke gulvspån.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.