Hej allesammen.
Vil gerne dobbelttjekke her med jer, om min plan kommer til at fungere. Da byggeteknik ikke er min stærke side.
Skal hænge mit 82" tv (45kg) op på en arm (5kg), hvor størstedelen af vægten kommer til at placeres ca. 50cm ud fra væggen. Dette vil give en vægtstangs-kræft på ca., med lidt marginal, 250kg inde ved væggen. På en skillevæg, enkeltgips med stålreglar.
Til dette har jeg tænkt en 16mm spånskive (140x85cm), noget mindre end tv'ets mål. Centreret over 4 stykker regler.
TV-armens vægbeslag er 46x30cm med 6 fastgørelsespunkter. Centreres i midten af spånskiven, fastgøres i de 2 midterste regler + ankarskruv i midten mellem disse.
Så mit spørgsmål: vil det holde?
Mvh
Vil gerne dobbelttjekke her med jer, om min plan kommer til at fungere. Da byggeteknik ikke er min stærke side.
Skal hænge mit 82" tv (45kg) op på en arm (5kg), hvor størstedelen af vægten kommer til at placeres ca. 50cm ud fra væggen. Dette vil give en vægtstangs-kræft på ca., med lidt marginal, 250kg inde ved væggen. På en skillevæg, enkeltgips med stålreglar.
Til dette har jeg tænkt en 16mm spånskive (140x85cm), noget mindre end tv'ets mål. Centreret over 4 stykker regler.
TV-armens vægbeslag er 46x30cm med 6 fastgørelsespunkter. Centreres i midten af spånskiven, fastgøres i de 2 midterste regler + ankarskruv i midten mellem disse.
Så mit spørgsmål: vil det holde?
Mvh
Tvivlsomt, jeg kan ikke svare på, hvad skruer i en stålregel kan modstå i udtrækskraft. Hvis du alligevel skal sætte en plade op, kan du åbne væggen der og indsætte træreglar, som du fastgør til stålreglarne. Helst fra gulv til loft selvfølgelig.
Jeg ville nok have set på at sætte en hel plade fra gulv til loft og forsøgt at sætte skruer der, hvor der er dobbeltplade for lidt mere sikkerhed. Kræver godt nok tiltag på gulv og loftlister... Men jeg stoler ikke på enkeltgips og en halv millimeter plade, når det gælder trækstyrken i dette tilfælde.
Klik her for at svare