Hej
Jeg skal skifte tag på garagen og undrer mig over disse bjælker, der danner et kryds i højden med hammerbåndet. De er blevet brugt til at bygge et indvendigt loft, men nu hvor jeg tænker at have åbent til kip, er den funktion irrelevant. Kunne de også have haft en afstivende funktion?
Der er altså ingen støtte mellem kipbjælken og disse, de hænger og svajer helt frit.
Spær med kipbjælke var kraftigt underdimensionerede (50x140mm på 3.5*6.2m), men holdt overraskende godt. Går op et par dimensioner nu for en sikkerheds skyld.

• Trækonstruktion med krydsformede bjælker i en garage under åbent tag, omkranset af træer under blå himmel med skyer.
  • Garageloft med krydsende bjælker under åben himmel, med træer i baggrunden.
Billederne giver desværre for dårlig overblik til, at jeg kan forstå konstruktionen.

Ja det var ingen videre fotograf. Men det er ret enkelt, der ligger to bjælker typ 70x150 i et kors og halvt i halvt i midten hvor de mødes. Disse hviler på hammarbandet og er ikke forbundet med nockbalken. Eventuelt har den ene bjelken siddet sammen med den midterste tagbjælke på kortsiden hvor de mødtes ved hammarbandet.

Ja de har funktionen at holde sammen langsiderne, når sneen trykker på taget fordeles kraften ud mod siderne og uden dem risikeres langvæggene at trykkes udad.

• Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Hvad er dimensionen på nockbalken?

J justusandersson sagde:
Hvad er dimensionen på rygbjælken?
50x135 cirka. Høj densitets træ fra den gamle skole. Planen er at skruesamle en 45x170 på denne for at styrke den, men især for at få en lige ryg, da den lige nu hænger lidt.
Så dette kors kan altså ses som en aflastning for den svage rygbjælke, selvom de ikke er bundet sammen? Måske bør jeg beholde den, selvom den også har set sine bedste dage og gør rummet mindre.
En limtræsbjælke til ryggen er umulig at få fat i, ellers kunne man overveje at vedhæfte en større en og så bliver korset overflødigt.

Er dette i øvrigt en normal/etableret procedure, og hvad kaldes det? Har ikke set det tidligere.

Ny idé da jeg ser, at de har fået ind limtræ hos byggemarkedet:
Købe 3 stk 56x225 limtræsbjælker og sætte en i mønningen og de andre to som sidetagbjælker halvvejs mellem mønningen og hanebåndet for at aflaste tagnokkerne. Så burde "korset" vel kunne skrrottes? 45x170 på tagnokker cc 90 med papptag? Målene på garagen er 3.6*6.2m, hvor mønningen går mellem langsiderne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.