Indsendte tegninger på en garage til bygningskontoret, og der var en vis forvirring om, hvordan jeg skulle opfylde brandklasse EI30.
Jeg har indefra set:
- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45 mm stenuld
- diffusionsspærre
- 95 mm stenuld
- vindspærre
- lægter
- træpanel
Spørgsmålet, der opstod, var, om der var brug for dobbelt gipsplader, eller om gipsplade + OSB var tilstrækkeligt.
Nogen der har styr på det?
/Dea
Jeg har indefra set:
- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45 mm stenuld
- diffusionsspærre
- 95 mm stenuld
- vindspærre
- lægter
- træpanel
Spørgsmålet, der opstod, var, om der var brug for dobbelt gipsplader, eller om gipsplade + OSB var tilstrækkeligt.
Nogen der har styr på det?
/Dea
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Klassen på væggen burde være rei 30. Da den nok er bærende. Væggen klarer nok brandkravet, men for at være sikker tjek produktbladet for osb:n om den klarer Ei 15 så er du hjemme!
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Ved ikke. Min hofteskydning siger, at det burde være nok.
For at være sikker, tjek OSB'en alternativt kig på Paroc, Isovers, Gyprocs hjemmeside, de har typfacader med brandklasser.
For at være sikker, tjek OSB'en alternativt kig på Paroc, Isovers, Gyprocs hjemmeside, de har typfacader med brandklasser.
Det er rigeligt! Det burde de have styr på på bygningskontoret, synes jeg. Generelt set spiller det ingen rolle, om pladen er gips eller OSB, det er tykkelsen, det afhænger af. OSB-pladen i din væg er ikke nødvendig for at opnå EI30.
Se eksempel i træguiden:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Se eksempel i træguiden:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Vil du præcisere hvilken væg du mener viser, at eir 30 klarer det med lethed uden osb
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
Deraf mit spørgsmål
Der har I selvfølgelig en pointe, tænkte ikke på det...
Jeg tror dog, at man regner med, at brandlasten findes på indersiden af væggen, altså burde ydersiden ikke spille nogen rolle i sammenhængen. Det er som sagt, hvad jeg tror.
Da jeg skulle få slutbevis for min garage, hvor jeg har indrettet en lejlighed på loftet, var kravet EI30, og jeg satte råspont og gips i loftet i garagen i stedet for som på K-tegning angivet dobbeltgips. Sagsbehandleren på kommunen bemærkede dette, men efter kontakt med kommunens brandchef blev det konstateret, at det var samme klassificering som dobbeltgips. Eftersom 1/3 af garagen er åben op i kip, er der også en væg med EI30 mellem lejlighed/garage. Der sidder der 12mm krydsfiner + 13gips på garagesiden og krydsfiner + liggende skibspanel 15*120. Også disse varianter var samme klassificering som dobbeltgips.
Hvad er grunden til, at der kræves EI30? Har det med afstand til en anden bygning at gøre, så kan det jo måske spille en rolle, at du har en vindspærre i stedet for ude-gips, men OSB+gips på indersiden burde ikke påvirke klassificeringen.
Jeg tror dog, at man regner med, at brandlasten findes på indersiden af væggen, altså burde ydersiden ikke spille nogen rolle i sammenhængen. Det er som sagt, hvad jeg tror.
Da jeg skulle få slutbevis for min garage, hvor jeg har indrettet en lejlighed på loftet, var kravet EI30, og jeg satte råspont og gips i loftet i garagen i stedet for som på K-tegning angivet dobbeltgips. Sagsbehandleren på kommunen bemærkede dette, men efter kontakt med kommunens brandchef blev det konstateret, at det var samme klassificering som dobbeltgips. Eftersom 1/3 af garagen er åben op i kip, er der også en væg med EI30 mellem lejlighed/garage. Der sidder der 12mm krydsfiner + 13gips på garagesiden og krydsfiner + liggende skibspanel 15*120. Også disse varianter var samme klassificering som dobbeltgips.
Hvad er grunden til, at der kræves EI30? Har det med afstand til en anden bygning at gøre, så kan det jo måske spille en rolle, at du har en vindspærre i stedet for ude-gips, men OSB+gips på indersiden burde ikke påvirke klassificeringen.
EI30 krævedes, hvis garagen lå tættere på væggen af huset med vindue end 8 meter. De har ikke sagt nej til, at min løsning opfyldte EI30, men de kunne heller ikke sige ja på et direkte spørgsmål....
For en sikkerheds skyld har jeg forberedt nye tegninger med OSB + dobbeltgips på indersiden, hvis enkeltgips ikke skulle blive godkendt (jeg har lavet en fuld 3D-model i SketchUp, så det tog ikke mange minutter at generere nye tegninger
).
/Dea
For en sikkerheds skyld har jeg forberedt nye tegninger med OSB + dobbeltgips på indersiden, hvis enkeltgips ikke skulle blive godkendt (jeg har lavet en fuld 3D-model i SketchUp, så det tog ikke mange minutter at generere nye tegninger
/Dea
EI står for tæthed og isolering, 30 står for antal minutter bygningsdelen skal modstå brand. (Krav på bærbarhed betegnes REI, gælder kun for etagen under en boligVilla vista sagde:
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
HejT Tbr53 sagde:
tråden er godt nok fra 2015 men ret korrekt formuleret, kravet gælder også lokaler med varig virksomhed mener jeg at huske, dog gælder det nok ikke garage
Jeg gør et forsøg på at vække liv i denne gamle tråd, eftersom jeg har brug for at lave en brandsikringsdokumentation med brandklasskrav EI30
Jeg har bygget på følgende måde i mit attefallshus (fra indersiden)
14mm træpanel - Dampspærre - 95mm Træfiberisolering - Vindtætning - 45mm planktømmer.
Opfylder mine vægge kravene til EI30, eller hvad råder I mig til at gøre?
Tak på forhånd
14mm træpanel - Dampspærre - 95mm Træfiberisolering - Vindtætning - 45mm planktømmer.
Tak på forhånd
Senest redigeret:
J JPL70 sagde:Jeg gør et forsøg på at vække liv i denne gamle tråd, da jeg har brug for at lave en brandsikring dokumentation med brandklassifikationskrav EI30
14mm træpanel - Dampbremse - 95mm Træfiberisolering - Vindbeskyttelse - 45mm planktømmer.
Tak på forhånd![]()
https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/
Klik her for at svare