Jeg betalte regningen til byggefirmaet, der udførte arbejde hjemme hos mig inden for den fastsatte tid. En uge senere opdager jeg fejl på en del af arbejdet.

- Afslutningen på gavlpanelen er ikke lige
- Panelen er monteret med skruer og søm, og flere er skruet/naglet så langt ned, at træet er splintret rundt om skruerne. Desuden er de ikke sat i en lige vandret linje
- Der mangler fald på en tagrende
- En tagrende har et overdimensioneret fald
- Tagrebsskrogene er monteret for lavt, så afstanden mellem tagstenene og tagrenden er 10 cm
- Der mangler skruer på et par steder på vindskedepladerne
- Et par af vindskedepladerne, hvor de afsluttes, har plader på cirka 4 cm, der står lige ud
- Vindskedepladerne er afklippet uden nogen lille bøjning og er derfor ekstremt skarpe

Hvor kan jeg henvende mig, hvis firmaet ikke vurderer, at arbejdet er udført forkert i henhold til gældende byggeregler og mener, at det er æstetisk tiltalende (jeg mener den ujævne afslutning på panelen og at skruerne og sømmene ikke er sat i en lige vandret linje)?

Hvis vi antager, at firmaet ikke anerkender, at der er en fejl, har du brug for en inspektion udført af en inspektør, der kan afgøre, om der er en fejl.

Men det er ikke sikkert, at det, du beskriver som en fejl, er en fejl i en formel forstand.

• Synes
Grävarn1 og 4 andre
  • Laddar…
L Lejonhonan sagde:
Jeg betalte fakturaen til byggefirmaet som udførte arbejde hjemme hos mig inden for den fastsatte tid. En uge senere opdager jeg fejl på en del af arbejdet.

- Afslutningen på gavlpanelet er ikke lige
- Panelet er monteret med skruer og søm, og flere er trukket/snoretrukket så langt ned, at træet er fliset rundt om skruerne. Desuden er de ikke sat i en lige, vandret linje
- Der mangler hældning på en tagrende
- En tagrende har en overdimensioneret hældning
- Spærkrogene er monteret for lavt, så afstanden mellem tagstenene og tagrenden er 10 cm
- Der mangler skruer på et par steder på vindskedepladerne
- Et par af vindskedepladerne, hvor de afsluttes, har en plade på cirka 4 cm, som står lige ud
- Vindskedepladerne er afklippet uden en lille fold, og derfor er de ekstremt skarpe

Hvor kan jeg henvende mig, hvis firmaet ikke vurderer, at arbejdet er udført forkert ifølge gældende byggestandarder og synes, at det er æstetisk tiltalende (jeg mener det ujævne afslutning på panelet og at skruer og søm ikke er sat i en lige, vandret linje)?
Er enig med hempularen; Du må nok hyre en vurderingsmand, hvis du vil bestride det, da det lyder som om, at der er nogle mindre afvigelser, som det er lidt et spørgsmål om man skal acceptere eller ej (definitionen af fagligt korrekt er ikke helt klar).
Det kan også afhænge af omkostningen ved at rette det, og at det i visse tilfælde kan føre til noget, du synes er værre: For eksempel vil man sandsynligvis ikke sømme hele panelet igen (det er ret urimeligt, bare fordi nogle søm ikke sidder lige) uden man maler over, og hvis det er trykket ind måske spartler først. Og hvis det ser bedre ud end ikke helt lige rækker...well ...

Få mig til at tænke på en tråd her for nogle år siden. Et medlem havde haft en tømrer til at sætte en fin, svinedyr indendørspanel op i ædeltræ. Beregnet til skjult sømning havde tømreren sat to meget synlige søm i hver panelplanke, som desuden varierede i højde og afstand til kant tilfældigt.

• Wow
  • Trist
  • Synes
TRJBerg og 3 andre
  • Laddar…
billeder hvis du vil have hjælp tak.

pelle plåttak pelle plåttak sagde:
bilder om du vil ha hjælp tak.
Jeg vender tilbage med billeder!

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Håller med hempularen; Du får nok tage ind en besiktningsman om du vil bestride det da det lyder som at det er en del mindre afvigelser som er lidt spørgsmålet om man får acceptere eller ikke (definitionen af fagmässigt er ikke solklar).
Det kan jo også afhænge af kostnaden at føje op på det, og at det i visse tilfælde kan føre til noget du synes er værre: Tex kommer man troligen ikke sømme om all panel (det er ret orimeligt bare for at nogle søm ikke sidder lige) uden man maler over, og om det er indtrykt måske spartler først. Og om det ser bedre ud end ikke helt lige række...well ...
At skruerne og sømmene ikke er lige vandret (det ser forfærdeligt ud) er ikke det værste for det er at skruerne er alt for trukket ned i træet ligesom sømmene er sømmet alt for langt ned. En snedker vi kender sagde at konsekvenserne vil blive at fugt trænger ind i træet.

L Lejonhonan sagde:
At skruerne og sømmene ikke er helt vandrette (det ser forfærdeligt ud) er ikke det værste, for det er at skruerne er trukket alt for langt ned i træet ligesom sømmene er slået alt for dybt. En snedker vi kender sagde, at konsekvenserne bliver, at fugt trænger ind i træet.
Man kan bruge latexfuge, der har samme farve som facaden, og så male den når den er tør. Afhængigt af hvor dybt det er, må man måske gøre det to gange.

Så slipper du også for det værste med at skruerne/sømmene ikke er i linje.

Det virker og holder rigtig godt, trist bare at man skal gøre det når det er helt nyt.

• Synes
Lejonhonan og 1 anden
  • Laddar…
L Lejonhonan sagde:
At skruerne og sømmet ikke sidder lige vandret (det ser forfærdeligt ud) er ikke det værste, det er at skruerne er trukket alt for langt ned i træet lige som sømmene er slået alt for langt ind. En snedker vi kender sagde, at konsekvenserne vil være, at fugt går ind i træet.
Det løser sig jo, når man maler anden gang. Blandede skruer og søm ses heller ikke efter malingen, og at de sidder ujævnt ses også meget mindre.

Vi har også blandet, af den enkle grund at snedkerne brugte sømpistol, min mand og jeg brugte skruetrækker. Den ene sidder lidt højere og den anden lidt lavere med vilje, så sømrækken bag panelet ikke skal flække.

• Synes
Lejonhonan
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.