4,549 læst ·
22 svar
5k læst
22 svar
Opbevaring af indendørs gips - hvordan?
Side 1 af 2
Vi havde innegipset ude i omkring tre måneder. Det var en åbnet bunke og en indpakket uåbnet bunke, og alt lå under presenning. Der var ingen problemer, da vi derefter bar det op på overetagen, efter at spånpladegulvet var lagt. Behøvede ikke kassere nogen plade!
Hvis indendørs gipsplader opbevares udendørs, skal den nederste gipsplade være ca. en 1/2 meter over jorden, der skal være trælister mellem pladerne for ventilation, og det skal være presenning, men det skal ikke være for lufttæt...
Hvilken proces >
Jeg har gipsplader under presenning, jeg fulgte ikke mine egne råd, og pladerne er meget mugne og klar til at blive kasseret...
Nej, egentlig skal gips ikke anvendes i badeværelser bag fliser, selvom man bruger tætningsmiddel efter kunstens regler, vådrumsgips er bedre, men man bør foretrække minerit vt-plade fra Tepro, aquapanel fra Danogips/Knauf eller murede vægge af tegl...
I Finland dækker forsikringsselskaberne ikke fugtskader, hvis man har gips i vådrum, jeg tror, at vi også vil ende der snart, for et år siden kom der jo forbud mod at bruge gulvgips i vådrum... ???
Hvilken proces >
Jeg har gipsplader under presenning, jeg fulgte ikke mine egne råd, og pladerne er meget mugne og klar til at blive kasseret...
Nej, egentlig skal gips ikke anvendes i badeværelser bag fliser, selvom man bruger tætningsmiddel efter kunstens regler, vådrumsgips er bedre, men man bør foretrække minerit vt-plade fra Tepro, aquapanel fra Danogips/Knauf eller murede vægge af tegl...
I Finland dækker forsikringsselskaberne ikke fugtskader, hvis man har gips i vådrum, jeg tror, at vi også vil ende der snart, for et år siden kom der jo forbud mod at bruge gulvgips i vådrum... ???
Kan det være det her du har set? http://www.byggindustrin.com/news.php?artikel_id=3203
Hvis man har en korrekt udført fugtspærre, bør det vel ikke spille så stor en rolle, hvad man har bagved, så længe det er godt opreget/stift samt et "dødt" materiale, eller?
Gips, minerit eller lignende.
Der kom jo nye idéer for noget eller nogle år siden om, at den øverste plade gulvgips ikke måtte skrues, men skulle limes mod den underliggende plade, dette for at skruehovederne ikke skulle kunne forårsage huller i fugtspærren.
Der er jo også overvejelser/forslag om ikke længere at godkende flydende fugtspærre, der rulles på, i stedet skulle man bruge en hel gummimåtte eller membran.
Kan det mon være, at branchen vil gøre det så svært som muligt for gør-det-selv-folk, så vi er nødt til at hyre professionel hjælp?
Gips, minerit eller lignende.
Der kom jo nye idéer for noget eller nogle år siden om, at den øverste plade gulvgips ikke måtte skrues, men skulle limes mod den underliggende plade, dette for at skruehovederne ikke skulle kunne forårsage huller i fugtspærren.
Der er jo også overvejelser/forslag om ikke længere at godkende flydende fugtspærre, der rulles på, i stedet skulle man bruge en hel gummimåtte eller membran.
Kan det mon være, at branchen vil gøre det så svært som muligt for gør-det-selv-folk, så vi er nødt til at hyre professionel hjælp?
Støver dette spørgsmål lidt af. Vi (rettelse husfirmaet) har en bunke tilbageværende innegips (47 stk.), som har stået udendørs under byggeplast siden slutningen af september. Pladerne har bøjet sig af vægten og er gætter jeg, ret fugtige. De står ca. 1 dec over jorden. Er det muligt at tørre dem ud, hvis man tager dem ind og bruge disse plader?Inger.P. sagde:
Vi er blevet tilbudt at købe pladerne for 1000 kr.
Indvilger.
Hvis det viser sig at det bare er sk-t så skal du jo både betale for det og desuden æren at forsøge at blive af med det.
Hvis nogen skive ser brugbar ud, sig at du kan tage hånd om det hvis du FÅR en femhundrede, så slipper de for at komme der og køre det væk.
/C
Hvis det viser sig at det bare er sk-t så skal du jo både betale for det og desuden æren at forsøge at blive af med det.
Hvis nogen skive ser brugbar ud, sig at du kan tage hånd om det hvis du FÅR en femhundrede, så slipper de for at komme der og køre det væk.
/C