Hvad kræves der for at opbevare gulvspånplader over vinteren uden at de bliver ødelagt?

Jeg havde tænkt mig at lægge en bunke i en gammel lade (som er tom for dyr, tømt og fungerer som brændelager), dvs der er tag og vægge, men ingen varme eller ventilation (ud over den, som vinden hjælper med).

Går det godt?

Årsagen til overvejelserne er, at vi skal bygge et byg-selv hus med start nu til foråret.
Min plan er at fræse spor til gulvvarme i gulvspånpladerne til mellemlaget under vinteren.

Så spørgsmålet handler kun om opbevaringen, fræsningen må behandles i en anden tråd, tak på forhånd for alle tips!

/Oskar

Med tanke på hvordan byggehandlen opbevarer dem, er dit forslag også helt okay. Skal beskyttes mod vand og fugt.

C
Nej opbevar dem ikke sådan, de absorberer fugt!

Måske opbevarer en byggemarked dem sådan, men det er ikke at anbefale!

carra sagde:
Nej opbevar dem ikke sådan, de optager fugt!

Måske nogle byggemarkeder opbevarer dem sådan, men det anbefales ikke!
Tror ikke, at byggemarkederne ville opbevare deres varer på en uhensigtsmæssig måde. Som TS skrev, så virker hans lokale at være fugtfrit, så jeg ser ingen risiko ved at opbevare dem i laden.

C
Citat fra Byggelits info om byggskivor: " Lämpligaste lagringsbetingelser är 15-25 grader celsius och 50-60% relativ fuktighed" slut citat.
:cool:

Ah, tak for byggelit, fandt deres side nu....
I skrivende stund er RH i Uppsala (ifølge SMHI) 99%.

I golv_broschyr_sve.pdf

Under transport skal spånpladerne placeres på plant
underlag og beskyttes mod fugt og mekanisk påvirkning.
Ved levering fra fabrikken har pladerne en fugtighedsgrad på ca. 7 %
± 2, hvilket svarer til ca. 30–60 % relativ fugtighed. For at
pladerne skal bevare den samme høje kvalitet som ved
leveringen skal de helst opbevares indendørs, tørt og
plant og godt understøttet. Den relative luftfugtighed
(RF) bør ikke overstige 65 %.
Hvis pladerne opbevares udendørs, skal de
dækkes på en måde, der sikrer god luftcirkulation.
Stabl aldrig
pladerne direkte på jorden, men
læg dem på plant underlag mindst
1 dm fra jorden og beskyt dem
mod jordfugt med en fugtbarriere.
I montanv_tempo_sv.pdf:

Beskyttelse under opbevaring
Spånpladerne bør opbevares indendørs. Opbevaring udendørs skal være kortvarig, og spånpladerne skal i så fald dækkes omhyggeligt, for eksempel med en presenning, så pladerne beskyttes mod nedbør. God ventilation er nødvendig ved overdækning.
Spånpladerne skal opbevares på plant og vandret underlag. OBS! Spånpladerne skal aldrig stables
direkte på jorden uden fugtbarriere. Et underlag skal være til stede, som holder pladerne mindst 1 dm fra jorden. De passende opbevaringsbetingelser er +15–25 °C og 50–65 % relativ fugtighed (RF). RF må ikke langvarigt overstige 80 %.
Spørgsmålet er, hvor hurtigt ligevægtsfugtigheden i spånpladen ændrer sig, hvis den ligger tørt og luftigt, men i udendørsluft over en vinter... man vil ikke tage chancer!

Bliver nok til at genoverveje strategien, vil jeg tro.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.