Jeg stillede følgende spørgsmål et andet sted i forummet og fik forslaget, som også var det eneste svar, at i stedet poste det her.

Jeg planlægger at renovere et gammelt udhus, der engang fungerede som lade, og har brug for at finde en, der kan dimensionere en ombygning af tagkonstruktionen.

Oprindeligt var tagkonstruktionen i princippet en såkaldt svensk tagstol (https://goo.gl/images/zC5Swp), hvor støttebenet var længere end på billedet og havde støtte nedad/udad der, hvor etagebjælkernes stokke gik ind i vægmurene. Senere (1940'erne) har nogen sænket (!) lofthøjden i laden ved at flytte etagebjælkerne ned. I forbindelse med det er også støttebenene blevet kappet i højden med murens overkant, og spærkonstruktionen har fået udseende nogenlunde som på ovenstående billede. Man har så suppleret med en langsgående bærelinje, der understøtter, hvor hanebjælken forbinder sig til overrammen. Bærelinjen hviler på stolper, der står på trægulvet. Trægulvet og etagebjælkerne er temmelig dårlige, og den lave lofthøjde i den tidligere lade gør den kun moderat brugbar. Min tanke var at samle spærkonstruktionerne ved at montere en underramme, der hviler på murkronerne, så de bliver som "almindelige" spær. Huset er dog lidt for stort til, at jeg blot kan dimensionere med tommelfingerregler og "på gefühl". Er der nogen, der kan anbefale en, der kan dimensionere dette, gerne til en rimelig pris?

Det lyder som, at det er en bygningsingeniør, som du har brug for at konsultere. Du finder en på www.sbr.se Der kræves jo ganske meget mere fakta og forudsætninger for at kunne dimensionere rigtigt (og sove godt, selv når det blæser storm udenfor..)

Ja. Enbygningstekniker eller en anden, der kan dimensionere trækonstruktioner, ville være godt. Jeg har et håb om, at nogen på forummet havde en konstruktør at anbefale.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.