Jeg har en gammel lade, hvor jeg har tænkt mig at isolere den del, hvor dyrene stod, og bygge et snedkerværksted.

Jeg vil bygge en isoleret væg mellem denne del og resten af laden. Der har sandsynligvis været en væg her før, da de havde dyr (hvilket hvad jeg har forstået, blev afsluttet i 60'erne).

Væggen har jeg ret klart for mig, hvordan jeg skal lave. Nu går jeg dog og grubler over andre detaljer.

På nogle steder (se billeder) står der støtter, som ser ud til at understøtte tagspær/loft. Disse støtter vil jeg gerne fjerne (og om nødvendigt, erstatte med nye støtter midt i rummet). Dog ser det ud til, at der er en del vægt på disse, så jeg bekymrer mig lidt over, hvad der sker, hvis jeg fjerner dem.

Jeg har lavet en simpel (ikke helt skaleret) tegning:
Grundplan over en gammel lade, viser kloak, støtter og gødningsrende. Røde markeringer indikerer positioner for støtter og rester af en gammel væg.

De røde markeringer er, hvor støtterne står (samt de dele af den gamle væg, der er tilbage). De grovere støtter ser ud til at være efterladt fra skillevægge i den gamle lade. Måske var der ingen vægt på dem fra starten, men nu føles det, som om der helt klart ligger vægt på dem. Selv den tynde 45x45 planke (lille røde prik) er under pres, men den har næppe nogen indvirkning på bæreevnen.

Hvis det er muligt helt at slippe for støtter, ville det være rigtig godt, men ellers ville jeg gerne have en række støtter midt i rummet.

Over loftet er der et loft med savsmuld og nogle ting ovenpå. Intet, der skal veje noget særligt. Jeg planlægger at opbevare brædder der. Eventuelt må man bygge noget ovenpå savsmuldet for at undgå, at det trykkes for meget sammen (isolerer dårligere).

Støtter venstre side:
Rummet i ladugården med trästöttor som stöder taket, diverse byggmaterial och redskap synliga i hörnet.

Støtter højre side:
En gammel lade med støttekonstruktioner, sprækker i væggen, og spredte byggematerialer på gulvet.

Jeg bør måske tilføje, at rummet er muret med tykke vægge, hvor mellemrummet ser ud til at være fyldt med savsmuld eller lignende. Øvrige dele af ladebygningen er bygget helt i træ.

Midt i rummet går den gamle gødselrende, og længst inde har jeg i dag opdaget, at der findes en dyb gødningsbrønd eller lignende (jeg lyste ned der, og det ligner mest en kloak). Brønden, eller kloaken, leder videre til et tilstødende rum, hvor også gødselsslusen leder. Kloaken går også ind under det gamle das.

Cirka en meter under gulvfladen er der vand. Og det er ret meget vand, for jeg har testet at mærke efter med stave, og jeg ville gætte på, at skakten er mindst 2 m dyb. Et sted føler jeg en bund måske 1.80 nede, men det kan have været en sten eller noget, for på andre steder føler jeg enten ingen bund overhovedet, eller mudderbund (gammel gødning?).

Ovenover gødselsslusen kan man se, at væggen er sprækket. Dette er blevet repareret på et tidspunkt, men er sprukket mere siden da.

Min formodning er, at ydervæggene er sunket ned i jorden, mens støtterne inde i rummet holder imod. Måske ville den bare rette op, hvis man fjernede støtterne? Jeg undrer mig også, om kloaksystemet ikke også kan være en medvirkende årsag.

Sprækken i væggen (set indefra laden). "Kloakbrønden" er under brædderne på gulvet lige under gødselsslusen.
Sprække i ladens væg ved åbning, dårligt repareret. Gamle træbrædder og mursten på gulvet, ophængt vandslange øverst.

Sprækken set fra den anden side:
En sprucken murad vägg inuti en ladugård med träbjälkar ovanför. En rektangulär öppning i väggen är delvis övertäckt.
Vægg med synlig sprække i gammel lade, stakke af brædder foran og brudt gulv. Liten trælåge over sprækken med ledning.

Jeg har altså nogle ting på min to-do-liste:

1. Bygge en isoleret væg.
2. Fylde gødningsbrønden/kloaken med grus/sten eller lignende. Bør man pumpe vandet ud først?
3. Fjerne støtter og eventuelt erstatte med andet.
4. Slå dele af gulvet op og støbe gødselrende, brønd m.m. igen.
5. Finde og afhjælpe årsagen til, at væggen sprækker.

Angående punkt 5 har jeg tænkt på at trække ydervæggene sammen med en kæde for at forhindre dem i at glide mere fra hinanden. Alternativt kunne man tænke sig at løfte ydervæggene (hvilket virker svært, da det er muret).

Hvad skal jeg fylde hullerne med? Der vil trods alt gå flere kubikmeter med grus eller andet. Er makadam det mest passende/billigste?

Hvad tror I om bæreevnen på bygningen, hvis jeg fjerner støtterne? Skal jeg erstatte dem med noget andet?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.