Hej. Ny på forumet! Har tænkt sætte yderpanel i forskellige bredder i skråtaget indendørs for at få en rå og gammeldags look med sprækker, savet overflade osv. Undrer nu om der er noget særligt jeg bør tænke på, før jeg sætter i gang. Under er der ecofiber-isolering som holdes op af plast og lodrette lægter med 30 cm mellemrum. Har kun tænkt at sømme brædderne der på hver anden lægte, oppefra og ned. Køber grundmalede 22 mm brædder. Nogle overvejelser jeg har er:
- Vil hellere have søm end skrue, men er det tilstrækkeligt, panelen er 22 mm og lægterne med, og jeg vil jo ikke sømme ind i plasten bag lægterne helst, så søm længere end 45 fungerer ikke.
- Har læst blandt andet her på forumet, at man har monteret vindpap bag panelet. Er det nødvendigt? Vil jo ikke man skal kunne se plast og lægter bag panelet, men bliver sprækkerne så store?

Også tips om andet at tænke på værdsættes!
 
Spørgsmål (jeg har ingen idé): Er brædder malet til udendørsbrug ok at bruge indendørs?
 
haavard sagde:
Spørgsmål (jeg har ingen anelse): Er brædder malet til udendørs brug ok at bruge indendørs?
Godt spørgsmål, jeg ved faktisk ikke. Jeg har forsøgt at finde ud af, hvilken slags maling de er malet med, men har ikke fået svar endnu.
 
Microkatten
Så længe det er rent træ, skal det i princippet gå fint. Det, man skal tænke på, er at akklimatisere brædderne, inden de bliver spikret op. I modsætning til massivt gulv, som vel høvles ved lavere fugtighed, er yderpanelet jo savet og færdigt ved højere fugtighed, og der bør dermed være større risiko for, at de slår sig - og krymper mere - når de tilpasser sig til indendørsklimaet.

Sætter du panelet op, inden det er tørt, får du store (flere millimeter, afhængig af hvor brede brædderne er) sprækker.

Ligesom ved lægning af massive trægulve bør man også tage i betragtning ved opsætningen, at bredden på hver planke ændrer sig lidt med årstiderne, måske nogle mm for en 100 mm bred bræt? Nogle sætter sort underlag bag panelet for, at det skal se ud som skygger i mellemrummene. Semitransparent plast er temmelig kedeligt at se, spørgsmålet er, om du ser det, hvis det ligger 22 mm bag panelet?

Hvad er lægterne fastgjort i, og hvordan kan du have lodrette lægter i skråtaget?
 
Microkatten sagde:
Så længe det er rent træ, skal det i princippet gå godt. Det man skal tænke på er at akklimatisere brædderne, inden de sømmes op. I modsætning til massivt gulv, som vel høvles ved lavere fugtkvote, så er yderpanelerne jo savet og færdige ved højere fugtkvote, og der bør dermed være større risiko for, at de slår sig - og krymper mere - når de tilpasser sig til indendørsklimaet.

Sætter du panelen op, inden den er tørret, får du store (flere millimeter, afhængigt af hvor brede brædderne er) revner.

Ligesom ved lægning af massivt trægulv bør man også tage i betragtning ved opsætningen, at bredden på hver planke ændrer sig lidt med årstiderne, måske nogen mm for en 100 mm bred brædde? Visse sætter sort underlag bag panelet for at det skal se ud som skygger i sprækkerne. Semitransparent plast er ret kedeligt at se på, spørgsmålet er, om du kan se det, hvis det ligger 22 mm bag panelet?

Hvad er lægterne fastgjort i, og hvordan kan du have lodret lægte i skråtaget?
Tak for dit svar, Microkatten! Lægterne er fastgjort i anden lægte, som ligger vandret og er fastgjort i spærerne. Mellem lægternes lag er plasten spændt op. Giver det mening? Plasten er for øvrigt hvid, og ja, det er et godt spørgsmål, om det vil kunne ses. Hvordan skal man egentlig finde ud af det på forhånd? Unødvendigt arbejde at sætte vindpap op, hvis det ikke er nødvendigt. Hvis sprækkerne bliver så brede, som du siger, så er en mulighed måske at stikke en lille pensel der, hvor det er nødvendigt. Alternativt sprøjtemale det hele? Se mit næste indlæg angående farve.

Forresten, hvor længe tror du, brædderne skal akklimatiseres? Jeg har jo ikke noget imod sprækker som sagt, men mere end 5 mm vil jeg jo ikke have. Tænkt at have bredde op til 195mm.
 
Senest redigeret:
mnemne sagde:
Godt spørgsmål, jeg ved faktisk ikke. Har forsøgt at finde ud af, hvilken type farve de er malet med, men har ikke fået svar endnu.
Har nu fået besked om, at det er en udendørsfarve man ikke bør bruge indendørs på grund af bla skimmelmiddel m.m. Det var triste nyheder for jeg har ikke direkte tid, lyst eller plads til at stå og male, tørre og opbevare en masse 4.8m planker. Hvor besværligt bliver det at male efterfølgende? Anbefalingen om at male forud når man sætter op uskødet skyldes vel, at det er svært at komme imellem brædderne, og så bliver området i revnerne dernæst opstår umalet.
Nogen foreslog sprøjtemaling, kan det være en løsning? Så kan man jo komme ind i revnerne.
 
Der findes finsavet fer og not panel til indendørs brug, er det ikke et bedre alternativ, og du får en plan overflade, der ligner udendørspanel? Den findes både som ubehandlet og hvidvokset.
Et kompromis måske, men det fungerer garanteret.
 
Tænker du på typen Moelven rough? Den er meget dyr i sammenligning, men ja, det er en mulighed. Der findes måske også andre fabrikater. Jeg ved dog ikke, hvilket af mine bekymringer det ville løse. Farven og tørringen, men så vil jeg nok hellere gøre det selv end betale 4 gange så meget. Hvis du kender billigere sådanne varianter, så giv gerne et tip!

Jeg vil også tilføje, at min første grund til at bruge uspunsede var, at jeg ville have lidt bredere brædder, som ikke plejer at findes som spunsede inderpaneler.
 
Senest redigeret:
Microkatten
mnemne sagde:
Tak for dit svar Microkatten! Lægterne er fastgjort i andre lægter, som ligger vandret og er fastgjort i spærene. Mellem lægtlagene er plasten spændt op. Giver det mening? Plasten er i øvrigt hvid, og ja, det er et godt spørgsmål, om det vil kunne ses. Hvordan skal man finde ud af det på forhånd egentlig? Unødvendigt arbejde at sætte op vindpapp, hvis det ikke er nødvendigt. Hvis der bliver så brede sprækker, som du siger, så er et alternativ måske at stikke en lille pensel ind, hvor det er nødvendigt. Alternativt at sprøjtemale det hele? Se min næste post angående maling.

Forresten, hvor længe tror du, brædderne behøver at akklimatisere? Har jo ikke noget imod sprækker, som sagt, men mere end 5 mm vil jeg jo ikke have. Tænkt have bredde op til 195mm.
Meget lægt der! :) Så måske du skal skrue, 22 mm føles lidt til at få fat med søm. Har du fer og not, kan du jo altid skråfastgøre.

Du kan teste, om plasten ses i sprækkerne, f.eks. ved at sætte et par brædder op i en kasse (for at få det lidt mørkt bagved) med plast 22 mm bag dem.

Denne blog giver ret god info om bevægelser i træ. Det siges, at brede planke gulve bør ligge løst indendørs et år, inden de fastgøres. Uden at vide det, kan jeg gætte, at man bør lade udendørsbrædder ligge op til et par måneder indendørs, hvis det ikke er alt for nøje med sprækker og lignende. Man kan reducere tiden ved at bruge en almindelig affugter, hvilket dog bør øge risikoen for skævstilling. Man kan købe en fugtmåler for omkring et par tusinde for at kontrollere fugtindholdet løbende.

Hvis man ikke kan/vil male brædderne før opsætning, så kan man sikkert penselmale (obs, maling som ånder, ellers risikerer du skader, da du har plast bagved!) efter opsætning og derefter som du siger fylde i, hvis/ når umalede flader ses i løbet af det første år.
 
mnemne sagde:
Tænker du på typ Moelven rough? Den er meget dyr i sammenligning, men selvfølgelig, det er en mulighed. Der findes måske andre fabrikater også. Ved dog ikke hvilket af mine bekymringer det ville løse. Farven og tørringen, men så vil jeg hellere gøre det selv end betale 4 gange mere. Hvis du kender billigere sådanne varianter, så giv gerne et tip!

Skal også tilføje, at min første grund til at bruge uspontet var, at jeg ønskede lidt bredere brædder, som normalt ikke findes som spontet inderpanel.
Købte hvidvokset panel fremstillet af http://www2.sodra.com/sv/Sodra-Interior-Sverige/ i bredden 120mm.
Tager du almindelig råplan i større bredder, er sandsynligheden meget stor for, at du vil få tørresprækker større eller mindre, det er uundgåeligt.
 
Microkatten sagde:
Meget tørret der! :) Så må du måske skrue, 22 mm virker lidt for at få fat med søm. Har du spontet kan du jo altid skråfeste.

Du kan teste om plasten ses i sprækkerne f.eks. ved at sætte et par brædder op i en kasse (for at få lidt mørkt bagved) med plast 22 mm bag dem.

Denne blog giver ret god information om bevægelser i træ. Det siges, at brede plankegulve bør ligge løst indendørs et år, før de fastgøres. Uden at vide det kan jeg gætte, at man bør lade udendørsbrædder ligge op til et par måneder indendørs, hvis det ikke er alt for nøje med sprækker osv. Man kan reducere tiden ved at bruge en almindelig affugter, hvilket dog bør øge risikoen for skævstilling. Man kan købe en fugtmåler for en tusindlap for at kontrollere fugtindholdet alt eftersom.

Hvis man ikke kan/vil male brædderne inden opsætning, så kan man sikkert penselmale (obs, maling der ånder, ellers risikerer du skader, fordi du har plast bagved!) efter opsætning og så som du siger fylde i om/når umalede overflader ses det første år.
Tak for tipsene. Hmm, ville gerne have gjort dette nu i stedet for at udskyde et halvt år, men ja... på byggemarkedet sagde de, at der ville blive 2-3 mm sprækker efterhånden som det tørrer, og det kan jeg leve med (gerne endda), men ikke så meget mere helst. Overvejer, om jeg skal vove pelsen og sætte det op med det samme....

Lidt kedeligt med skrue, men jeg antager, du har ret, 195x22 brædder vejer jo en del og skal desuden ligge ned, så de bør jo fastgøres ordentligt.
 
AndersS sagde:
Købte hvidvokset panel fremstillet af [link] i bredden 120mm.
Tager du almindelig råplan i større bredder er sandsynligheden meget stor for, at du vil få tørresprækker større eller mindre, det er uundgåeligt.
Hmm okay, kan det være et alternativ at købe gulvbrædder måske. For det sprækker jo ikke. Hvad er egentlig forskellen?
 
Har yderpanel inde i forstuen som er malet 2 gange, hvoraf det sidste er malet, når panelet er opsat.

Det eneste problem, jeg har haft, er at de vred sig ved gulvet, da jeg ikke sømmede dem der.
Jeg har sømmet al panel med dyckert for at de minimale hoveder skulle skjules senere ved maling.

Havde mine liggende i garagen i cirka 1 uge, før jeg sømmede dem op, har i dag 3-4mm sprække mellem dem.
 
Microkatten
Lutte, interessant! Har du varm- eller koldgarage? Hvor brede er dine brædder?
 
Glemte at tilføje, at længden også påvirker resultatet ud fra, at 4-5 m giver større spændinger i træet end f.eks. 2 m i kombination med, hvilken bredde du vælger, 120 eller 190 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.