I har indendørstrapper af massiv ask eller eg (antager egentlig at træsorten ikke har nogen betydning), hvad er fordele og ulemper ved at overfladebehandle med olie henholdsvis lak.

Nogle snedkere jeg har talt med er fortalere for olie og nogle for lak.
Hvad jeg forstår, så er der en vis vedligeholdelse på en olieret trappe, men hvor meget?

Taknemmelig for alle kommentarer, da jeg forhåbentlig snart skal bestille vores trappe :)

Hej!

Vi lakerede vores trappe med matlak. Jeg kan forestille mig, at en ubehandlet olieret trappe ikke bliver lige så resistent mod snavs og misfarvninger, men hvis man er forberedt på det ekstra vedligehold, tror jeg, at en olieret trappe både bliver flot og føles "naturlig" at gå på.

Ja det er netop det der med vedligeholdet som vi er i tvivl om, om vi vil tage os tid til eller huske.

Det er måske ikke en så dum idé at lakere med mat lak.

At matlakere er helt ok. Slidstærk og ikke nær så blank som "almindelig" gulvlak. Men smag er som sagt som bag...

Prøv gerne på et træstykke først for at se forskellen på overflader. Det kan blive lidt lettere at beslutte sig da.

Mvh Nisse

Jeg har anvendt bådlak, bildte mig ind, at det tålte mere slid, og det ser sådan ud, har haft det i 18 år, og først nu skal jeg pifte det op.

Nu har jeg været i kontakt med vores trappebygger og fået en forklaring på, hvorfor han foretrækker olie.

Når man går på en trappe, får man en punktslid, dvs. man går og slider på mere eller mindre den samme overflade hele tiden.

Ifølge ham, hvis man har en olieret trappe, så behandler man bare det slidte område med ny olie i stedet for at slibe lakken ned og lakere igen.

Han mente, at man behøver at oliere trappen de første 2 til 3 år, og derefter er den mere eller mindre vedligeholdelsesfri.

Lyder det rimeligt, eller hvad synes I?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.