Hej,
jeg har brug for en hurtig bekræftelse på, at jeg tænker rigtigt.
Jeg skal bygge bjælkelag til badeværelsesgulvet og ønsker at sænke det for at få en mindre niveauforskel mellem gulvet i tilstødende rum.
Det bliver lidt specielt, men jeg synes, det bør fungere. Mit spørgsmål er, om det er okay at hænge en bjælkesko under bærelinjen som på min skitse? Bærelinjen består af to sammenboltet (måske limet) 45x170. Dette for at bjælkelaget skal gå frit fra muren.
Kommentarer?
// Kobolt
jeg har brug for en hurtig bekræftelse på, at jeg tænker rigtigt.
Jeg skal bygge bjælkelag til badeværelsesgulvet og ønsker at sænke det for at få en mindre niveauforskel mellem gulvet i tilstødende rum.
Det bliver lidt specielt, men jeg synes, det bør fungere. Mit spørgsmål er, om det er okay at hænge en bjælkesko under bærelinjen som på min skitse? Bærelinjen består af to sammenboltet (måske limet) 45x170. Dette for at bjælkelaget skal gå frit fra muren.
Kommentarer?
// Kobolt
Det er ikke et dårligere alternativ at hakke ud ved bjælkeenden, bøjningsmomentet er nul ved enden, og tværkraftkapaciteten reduceres ikke specielt meget.Kobolt sagde:
Derimod er det tvivlsomt at hakke ud ved et midtstøtte, hvis bjælkelaget er kontinuerligt over mellemvæggen. Der er både bøjningsmomentet og tværkraften maksimale!!
Hvis jeg udskærer lige så meget ved midterophænget, som også er en bærende væg, og fastgør det ordentligt til væggen, bliver der vel ingen forskel i forhold til at have to separate bjælker med bjælkesko, der er udskåret i hver ende?
En kontinuerlig bjælke på tre støtter er meget stivere end to separate bjælker.Kobolt sagde:
Jeg tror du misforstår mig, jeg har altså en strækning på cirka 4 meter. Jeg kan dele den op i 2+2 meter med bjælkesko i hver ende (dvs 4 bjælkesko) alternativt udskære en 4 meters bjælke på undersiden ved midten cirka 50mm og fastgøre den der. Det burde ikke være nogen direkte forskel. Nedbøjningen må jo være mindre end at have en 4 meters bjælke på kun to støtter.
Jeg præciserer mig lidt:
En 4 m lang kontinuerlig bjælke på tre understøtninger er MEGET stivere end to separate 2 m lange bjælker! Hvis du bruger en 4 m lang bjælke, har du mulighed for at få et stivere dæk, hvis du ikke skærer for meget ud ved midtunderstøtningen. Kan man i stedet skære ind i væggen? Dette var egentlig ikke dit spørgsmål, men jeg kunne ikke lade være med at kommentere den store forskel mellem de to alternativer, (kommer igen med lidt taleksempler, hvis jeg får tid). Hvis du skærer ud på midten, får du en mellemting mellem en kontinuerlig bjælke og to separate bjælker.
Angående dit oprindelige spørgsmål om at skære ud ved bjælkeenderne, så er det en god løsning.
En 4 m lang kontinuerlig bjælke på tre understøtninger er MEGET stivere end to separate 2 m lange bjælker! Hvis du bruger en 4 m lang bjælke, har du mulighed for at få et stivere dæk, hvis du ikke skærer for meget ud ved midtunderstøtningen. Kan man i stedet skære ind i væggen? Dette var egentlig ikke dit spørgsmål, men jeg kunne ikke lade være med at kommentere den store forskel mellem de to alternativer, (kommer igen med lidt taleksempler, hvis jeg får tid). Hvis du skærer ud på midten, får du en mellemting mellem en kontinuerlig bjælke og to separate bjælker.
Angående dit oprindelige spørgsmål om at skære ud ved bjælkeenderne, så er det en god løsning.
Senest redigeret:
