Hej,
jeg har brug for en hurtig bekræftelse på, at jeg tænker rigtigt.
Jeg skal bygge bjælkelag til badeværelsesgulvet og ønsker at sænke det for at få en mindre niveauforskel mellem gulvet i tilstødende rum.

Det bliver lidt specielt, men jeg synes, det bør fungere. Mit spørgsmål er, om det er okay at hænge en bjælkesko under bærelinjen som på min skitse? Bærelinjen består af to sammenboltet (måske limet) 45x170. Dette for at bjælkelaget skal gå frit fra muren.

Kommentarer?
// Kobolt
 
  • Tegning viser bjælkelagkonstruktion med dobbelt 45x170 bjælke og 45x195 C24 bjælke. En balksko hænger ca. 50 mm under bjælken for at frigøre den fra muren.
Ja, du kunne gøre det, hvis du bruger længere bjælkesko. Så får du lige så mange skruer/søm i bærelinerne.
 
Netop, jeg tjekkede størrelserne og der er en som er 197mm. Tak for tippet.
 
Et andet alternativ er at save lidt af gulvreglarna i enderne.

/Vojma
 
Jeg har fået den idé, at det er et dårligere alternativ? Men jeg vil gøre det på den anden side over en skillevæg for derefter at lade bjælkelaget fortsætte til sidste ophængning.
 
vojma sagde:
Et andet alternativ er at jacks ud gulvreglarna lidt i enderne.


/Vojma
Så mister du bærende evne i reglarna.
 
Det var det jeg mente, jeg må forkæle mig selv med en balksko på modstående side også.
 
Matti_75 sagde:
Då mister du bærsevne i reglarne.
Yderst marginalt. Der er kun tværkræfter i enderne. Bøjningsmomentet, som er det, der dimensionerer bjælken, er oftest maksimalt på midten af bjælken. Hverken bærsevne eller nedbøjning påvirkes nævneværdigt af at udhule bjælken langs ned i hjørnet.
 
Kobolt sagde:
Jeg har fået for mig, at det er et dårligere alternativ? Men jeg vil gøre det på den anden side over en mellemvæg for derefter at lade bjælkelaget fortsætte til sidste ophængning.
Det er ikke et dårligere alternativ at hakke ud ved bjælkeenden, bøjningsmomentet er nul ved enden, og tværkraftkapaciteten reduceres ikke specielt meget.

Derimod er det tvivlsomt at hakke ud ved et midtstøtte, hvis bjælkelaget er kontinuerligt over mellemvæggen. Der er både bøjningsmomentet og tværkraften maksimale!!
 
Hvis jeg udskærer lige så meget ved midterophænget, som også er en bærende væg, og fastgør det ordentligt til væggen, bliver der vel ingen forskel i forhold til at have to separate bjælker med bjælkesko, der er udskåret i hver ende?
 
Kobolt sagde:
Hvis jeg banker lige så meget ud ved midterstøtten, som også er en bærende væg, og fastgør det ordentligt til væggen, bliver der vel ingen forskel fra at have to separate bjælker med bjælkesko, der er udjakket i hver ende?
En kontinuerlig bjælke på tre støtter er meget stivere end to separate bjælker.
 
Jeg tror du misforstår mig, jeg har altså en strækning på cirka 4 meter. Jeg kan dele den op i 2+2 meter med bjælkesko i hver ende (dvs 4 bjælkesko) alternativt udskære en 4 meters bjælke på undersiden ved midten cirka 50mm og fastgøre den der. Det burde ikke være nogen direkte forskel. Nedbøjningen må jo være mindre end at have en 4 meters bjælke på kun to støtter.
 
Jeg præciserer mig lidt:

En 4 m lang kontinuerlig bjælke på tre understøtninger er MEGET stivere end to separate 2 m lange bjælker! Hvis du bruger en 4 m lang bjælke, har du mulighed for at få et stivere dæk, hvis du ikke skærer for meget ud ved midtunderstøtningen. Kan man i stedet skære ind i væggen? Dette var egentlig ikke dit spørgsmål, men jeg kunne ikke lade være med at kommentere den store forskel mellem de to alternativer, (kommer igen med lidt taleksempler, hvis jeg får tid). Hvis du skærer ud på midten, får du en mellemting mellem en kontinuerlig bjælke og to separate bjælker.

Angående dit oprindelige spørgsmål om at skære ud ved bjælkeenderne, så er det en god løsning.
 
Senest redigeret:
Tak for godt svar, jeg sigter efter at jacka ud i væggen så meget som muligt samt ude i balkänden så balkskon kan fastgøres normalt!
 
Tænkte bare meddele, at det virkede godt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.