God morgen alle!

Jeg skal sætte gips op i det nye loft, har monteret spredt panel cc 30. Men så bliver der jo 30 cm mellem skruerne. Er det okay, eller hvordan gør man ellers? Tænkte at sætte gipspladerne vinkelret mod spredningen for at få støtte til kortsiderne, spiller det nogen rolle? Ellers kunne jeg sætte gipsen langs med spredningen, så kan man skrue rigtig tæt langs med langsiderne, men der bliver ingen støtte langs kortsiden.

Tak på forhånd!

Helt rigtigt. Og bedst at montere på tværs af glesen bliver mest stabilt. Kortskarverne skal skarves på glesen.

Tak for det hurtige svar!
Så bliver der meget støtte på kortsiderne, men meget sjældent på langsiderne, ifølge gipstillverkarna skal det vel være max 20 cm mellem skruerne men jeg får ca 30, hvad kan ske, kan det begynde at bule og hænge ned med tiden eller?

• Synes
Mats.abra
  • Laddar…
Jeg har haft en 60x120 gipsskiva siddende i loftet i et godt stykke tid, med kun seks skruer, en i hvert hjørne og to på midten af langsiderne...

Der er ikke sket noget specielt med den...

Lyder godt!
Jeg tænkte på at sætte væggips op, som er stort og tungt, men der bliver jo mange fastgørelsespunkter alligevel. Producenterne er kræsne og vil have det så utrolig tæt skruet. Håber de overdriver lidt...

skal du spartle langs samlingerne, så skal de ligge langs med lægterne og skrues med maks 20 cm afstand, ellers er der risiko for, at der kommer revner

Aha, tak for tippet. Har sat rigtig loftgips op før, men det bliver så utroligt meget at spartle i samlingerne, vil have helt glat loft, intet rutemønster. Tænkte derfor, at væggips bliver godt. Må se, hvordan jeg gør.

Jeg fandt på en måde at få noget tættere mellem skruerne på langsiderne: At sætte 2 skruer på hver gles, tæt på hver kant, i stedet for kun 1 i midten. Så bliver der cirka 25 centimeter mellem skruerne fra den ene gles til den næste.

Kan det være det værd? Eller er der nogen ulemper ved at skrue meget tæt og så glest skiftevis, eksempelvis spændinger i gipsen?

S Sir Duke sagde:
Jeg kom på en måde at få lidt tættere mellem skruerne på langsiderne: At sætte 2 skruer på hver gles, tæt på hver kant, i stedet for bare 1 i midten. Så bliver der cirka 25 centimeter mellem skruerne fra den ene gles til den næste.

Kan det være værd det? Eller er der nogen ulempe ved at skrue meget tæt og så sjældent til gengæld, som spændinger i gipsen?
Fik du styr på dette, og blev det godt?

Jeg skal sætte loftgips i morgen på gles cc30 og har lige indset, at det bliver meget nemmere at montere, hvis jeg monterer gipsen med langsiden vinkelret på glesen. Men så har jeg jo problemet, at jeg ikke kan skrue langsiderne tættere end 30 cm.

Det ville være meget interessant med en opdatering af, hvordan du gjorde, og hvordan det blev!

Loftgips skal normalt monteres så indfaldende lys fra vinduer kommer parallelt med den korte side. I øvrigt er det tilstrækkeligt med 30 cm mellem skruerne.

• Synes
AlfaHannes
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Loftgips skal normalt monteres så indfaldende lys fra vinduer kommer parallelt med kortsiden. I øvrigt er 30cm mellem skruerne tilstrækkeligt.
Det er bl.a. derfor jeg vil montere sådan, "bredden" på rummet set fra vinduet er 2.52.

Derudover er der åbninger til døre og andre vinkler, der gør, at det ikke er kvadratisk, men hvis jeg sætter 2.50-gips med længden parallelt med vinduet, får jeg stort set ingen samlinger i linje med det indfaldende lys. Hvorfor jeg monterede lægterne den anden vej vælger jeg at ikke kommentere;)

Det jeg var bekymret for, var at spartlingen på langsiderne kunne revne, hvis man skruede for sjældent, men 30 cm ser ud til at være tilstrækkeligt!

AlfaHannes AlfaHannes sagde:
men 30 cm verkar räcka!
ikke hvis man læser gyprocs anvisninger

• Synes
Joak
  • Laddar…
T tergo sagde:
inte om man läsa gyprocs anvisningar
Nej, men i denne tråd var jo hovedspørgsmålet, om man kunne afvige fra Gyprocs anvisninger med 10 cm eller ej.

At gipsproducenterne har marginaler kan man jo mistænke, TS oprettede jo tråden for over et år siden, så jeg er interesseret i at vide, hvordan det gik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.