6,345 læst ·
18 svar
6k læst
18 svar
Ok højdeforskel mellem tagspær?
Hej alle sammen! I dag har jeg et spørgsmål om, hvor meget det kan variere i højden mellem underkanten på tagspærene, uden at det vil kunne ses med det blotte øje efter, at gipsen er monteret?
Spærene sidder på cc 45 og et sted på cc35.
Er det ligesom ok med 5-6mm, eller burde man sætte afstandsstykker?
Spærene sidder på cc 45 og et sted på cc35.
Er det ligesom ok med 5-6mm, eller burde man sætte afstandsstykker?
Medlem
· Stockholm
· 4 631 indlæg
TS spørger om det vil kunne ses på det færdige resultat, at der er højdeforskel på loftgipset og angiver cc-målet mellem spær.
Ja, det vil kunne ses.
Selvfølgelig sætter TS afstandsstykker, så loftet bliver plant og flot.
Held og lykke
Ja, det vil kunne ses.
Selvfølgelig sætter TS afstandsstykker, så loftet bliver plant og flot.
Held og lykke
Præcis, reglerne sidder med 45cm mellemrum center til center, men den sidste regel sidder på 35cm for bedre fordeling mod den sidste væg. Originalloftet som reglerne sidder monteret mod er ikke lige, så hvis man nu lægger vaterpasset mod underkant på tværs mod tre regler, så varierer det i højden mellem disse regler. Mit spørgsmål er altså, hvor meget det kan skille sig uden at det nye loft vil opleves bølget. Håber det blev tydeligere, hvad jeg mener!Violina sagde:
Ok..Trattkantarell sagde:
Præcis, reglerne sidder med 45cm mellemrum center til center, men den sidste regel sidder på 35cm for bedre fordeling mod den sidste væg. Originalloftet som reglerne er monteret mod er ikke lige, så hvis man nu lægger vaterpasset mod underkant på tværs mod tre regler, så differ det i højderetningen mellem disse regler. Mit spørgsmål er altså hvor meget det kan skille uden at det nye loft kommer til at opleves bølget. Håber det blev tydeligere hvad jeg mener!
Ja, om du har brug for distancer eller ej afhænger vel mest af hvor bølget et loft du selv er indstillet på at have?
Mange loftkonstruktioner må have næsten lige underlag for overhovedet at kunne sætte op..
Når jeg gjorde det sidst, satte jeg niveauet til 2mm tolerance og blev temmelig irriteret på mig selv, da jeg først begyndte at montere gips.
Ved ikke hvordan 5-6mm overhovedet skulle gå helt ærligt.
Du skal tænke på at pladerne kan knække og papiret kan revne også, det handler ikke kun om hvad der ses.
Ved ikke hvordan 5-6mm overhovedet skulle gå helt ærligt.
Du skal tænke på at pladerne kan knække og papiret kan revne også, det handler ikke kun om hvad der ses.
Tak for klart svar, en yderligere nedsænkning er dog udelukket. Det bliver til at sætte afstandsstykker mellem nedhængningspunkterne og regelsættet.useless sagde:
Ja, det lyder kompliceret. Hvis reglarne og de vandrette er spikraka så man kan sætte en 3, 4 eller 5 mm strimmel langs hele, fungerer det, men hvis forskellen er forskellig i enderne og i midten så man skal begynde at lave lange tynde kiler, så er der stor risiko for, at det bliver ujævnt på den anden led i stedet.
Jeg undrer mig over, hvad TS mener med "regel"? Er det hanebjælken (altså underkanten af selve spærkonstruktionen) eller noget, der sidder i spærkonstruktionen, som fx glespanel? Og hvad er "nedpendlingspunkterna"? Der hvor glesen er fastgjort i spærkonstruktionen? Hvis det er tilfældet, er det vel bare at lægge nogle masonitstykker der for at få det hele lige?
Undskyld min tvivlsomme terminologi, det bliver sådan, når man er nybegynder og lærer hen ad vejenjoakim_j sagde:
Jeg undrer, hvad TS mener med "regel"? Er det hanbjælken (altså underkanten af selve tagstolen) eller noget, der sidder i tagstolen, typisk glespanel? Og hvad er "nedpendlingspunkterne"? Der, hvor glesen er fastgjort i tagstolene? I så fald er det vel bare at lægge nogle masonitstykker ind der for at få det hele lige?

Projektet var besværligt allerede fra begyndelsen hehe...useless sagde:
Ja, det lyder besværligt. Hvis reglerne og vandrette er snorlige, så man kan sætte en 3, 4 eller 5 mm strimmel langs hele, fungerer det, men hvis forskellen er forskellig i enderne og i midten, så man skal begynde at lave lange tynde kiler, er der stor risiko for, at det bliver ujævnt på den anden led i stedet.
Tror jeg forstår problemet, du henviser til, men undrer hvordan det ville gøre en forskel, hvis man satte lægte under? Det skulle jo også kræve punktvise afstandsstykker der, ikke?