Hej alle sammen! I dag har jeg et spørgsmål om, hvor meget det kan variere i højden mellem underkanten på tagspærene, uden at det vil kunne ses med det blotte øje efter, at gipsen er monteret?
Spærene sidder på cc 45 og et sted på cc35.
Er det ligesom ok med 5-6mm, eller burde man sætte afstandsstykker?
 
Cc-mål er noget man bruger til at måle afstand mellem dele (center til center) så det er svært at forstå hvad du faktisk mener med dit spørgsmål?
 
TS spørger om det vil kunne ses på det færdige resultat, at der er højdeforskel på loftgipset og angiver cc-målet mellem spær.
Ja, det vil kunne ses.
Selvfølgelig sætter TS afstandsstykker, så loftet bliver plant og flot.

Held og lykke :-)
 
  • Synes
Trattkantarell
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
Cc-mål er noget man bruger til at måle afstand mellem dele (center til center), så det er svært at forstå, hvad du faktisk mener med dit spørgsmål?
Præcis, reglerne sidder med 45cm mellemrum center til center, men den sidste regel sidder på 35cm for bedre fordeling mod den sidste væg. Originalloftet som reglerne sidder monteret mod er ikke lige, så hvis man nu lægger vaterpasset mod underkant på tværs mod tre regler, så varierer det i højden mellem disse regler. Mit spørgsmål er altså, hvor meget det kan skille sig uden at det nye loft vil opleves bølget. Håber det blev tydeligere, hvad jeg mener!
 
Trattkantarell Trattkantarell sagde:
Præcis, reglerne sidder med 45cm mellemrum center til center, men den sidste regel sidder på 35cm for bedre fordeling mod den sidste væg. Originalloftet som reglerne er monteret mod er ikke lige, så hvis man nu lægger vaterpasset mod underkant på tværs mod tre regler, så differ det i højderetningen mellem disse regler. Mit spørgsmål er altså hvor meget det kan skille uden at det nye loft kommer til at opleves bølget. Håber det blev tydeligere hvad jeg mener!
Ok..

Ja, om du har brug for distancer eller ej afhænger vel mest af hvor bølget et loft du selv er indstillet på at have?
Mange loftkonstruktioner må have næsten lige underlag for overhovedet at kunne sætte op..
 
Når jeg gjorde det sidst, satte jeg niveauet til 2mm tolerance og blev temmelig irriteret på mig selv, da jeg først begyndte at montere gips.
Ved ikke hvordan 5-6mm overhovedet skulle gå helt ærligt.
Du skal tænke på at pladerne kan knække og papiret kan revne også, det handler ikke kun om hvad der ses.
 
  • Synes
Trattkantarell
  • Laddar…
Med så store forskelle på så korte afstande vil det kunne ses. Jeg ville have sat lægter, 22x70 på tværs af spær cc30 og afvejet dem nøje ved hvert fastgørelsespunkt.
 
  • Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
useless useless sagde:
Med så stora skillnader på så korta afstande vil det kunne ses. Jeg ville have sat lægter, 22x70 tværs spærene cc30 og afvejet dem nøje ved hvert fastgørelsespunkt.
Tak for klart svar, en yderligere nedsænkning er dog udelukket. Det bliver til at sætte afstandsstykker mellem nedhængningspunkterne og regelsættet.
 
Trattkantarell Trattkantarell sagde:
Tak for lige svar, en yderligere sænkning er dog udelukket. Det bliver til at sætte distancer mellem nedpendlingspunkterne og regel.
Lyder som at det bliver MEGET svært at få det godt..
 
Ja, det lyder kompliceret. Hvis reglarne og de vandrette er spikraka så man kan sætte en 3, 4 eller 5 mm strimmel langs hele, fungerer det, men hvis forskellen er forskellig i enderne og i midten så man skal begynde at lave lange tynde kiler, så er der stor risiko for, at det bliver ujævnt på den anden led i stedet.
 
Jeg undrer mig over, hvad TS mener med "regel"? Er det hanebjælken (altså underkanten af selve spærkonstruktionen) eller noget, der sidder i spærkonstruktionen, som fx glespanel? Og hvad er "nedpendlingspunkterna"? Der hvor glesen er fastgjort i spærkonstruktionen? Hvis det er tilfældet, er det vel bare at lægge nogle masonitstykker der for at få det hele lige?
 
joakim_j joakim_j sagde:
Jeg undrer, hvad TS mener med "regel"? Er det hanbjælken (altså underkanten af selve tagstolen) eller noget, der sidder i tagstolen, typisk glespanel? Og hvad er "nedpendlingspunkterne"? Der, hvor glesen er fastgjort i tagstolene? I så fald er det vel bare at lægge nogle masonitstykker ind der for at få det hele lige?
Undskyld min tvivlsomme terminologi, det bliver sådan, når man er nybegynder og lærer hen ad vejen :) det jeg mener er: Regel = hattprofil (25mm høj) Nedpendlingspunkt = træstykket, hvor hattprofilen er fastgjort på to steder i loftet. Loftet er 380cm bredt Rundt om væggene sidder primærprofil.

Loftkonstruktion med stålprofiler og træ, primært brugt til nedhængning af loft; vægge viser renoveringstegn. Ljuset falder ind gennem et vindue.
 
useless useless sagde:
Ja, det lyder besværligt. Hvis reglerne og vandrette er snorlige, så man kan sætte en 3, 4 eller 5 mm strimmel langs hele, fungerer det, men hvis forskellen er forskellig i enderne og i midten, så man skal begynde at lave lange tynde kiler, er der stor risiko for, at det bliver ujævnt på den anden led i stedet.
Projektet var besværligt allerede fra begyndelsen hehe...
Tror jeg forstår problemet, du henviser til, men undrer hvordan det ville gøre en forskel, hvis man satte lægte under? Det skulle jo også kræve punktvise afstandsstykker der, ikke?
 
useless useless sagde:
Med så stora forskelle på så korte afstande kommer det att ses. Jeg ville have sat lægte, 22x70 på tværs af spærrene cc30 og vejet dem ind nøje ved hvert fastgørelsespunkt.
Forklar gerne hvordan du mener med at "veje dem ind nøje" :)
 
Hvorfor har man ikke sat stålprofilerne i linje???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.