16,063 læst ·
9 svar
16k læst
9 svar
OK at mure fundament med gammelt mursten?
Hej
Vi skal bygge et drivhus, hvor de nederste 40 cm er en murstensfacade.
Min kone har fundet 80 år gamle, rensede solide skorstensmursten.
Spørgsmålet er, om det er "sikkert" at mure med sådanne?
Er der risiko for, at de er blevet skøre? At mørtlen ikke hæfter? Eller noget andet, som jeg ikke har tænkt på...
Murstenene skal mures på en sokkel/sålbænk af leca-blokke.
Tak på forhånd
Vi skal bygge et drivhus, hvor de nederste 40 cm er en murstensfacade.
Min kone har fundet 80 år gamle, rensede solide skorstensmursten.
Spørgsmålet er, om det er "sikkert" at mure med sådanne?
Er der risiko for, at de er blevet skøre? At mørtlen ikke hæfter? Eller noget andet, som jeg ikke har tænkt på...
Murstenene skal mures på en sokkel/sålbænk af leca-blokke.
Tak på forhånd
Senest redigeret:
Jeg har haft enkelte sten af gammelt stortegl fra skorsten og indervægge liggende ude over vinteren, og det er desværre ofte frosset itu, når det har ligget ude. Facadetegl klarer sig jo derimod beviseligt ude om vinteren. Så det er nok forskel på tegl og tegl. Er det gammelt og har været brugt indendørs, ville jeg ikke bruge det ude.
Selve murningen med gammelt tegl er intet problem. Læg dem i vand først, for tørt, gammelt tegl suger meget. Ofte er gammelt tegl ikke så homogent som nyt, så det er lidt udfordrende at dele sten, uden at de flækker en anden vej end man havde tænkt sig.
Selve murningen med gammelt tegl er intet problem. Læg dem i vand først, for tørt, gammelt tegl suger meget. Ofte er gammelt tegl ikke så homogent som nyt, så det er lidt udfordrende at dele sten, uden at de flækker en anden vej end man havde tænkt sig.
Senest redigeret:
Medlem
· Östergötland
· 822 indlæg
Det går nok fint. Eftersom det er solide mursten bør du mure med svagt mørtel, selv havde jeg bestemt anvendt rent kalkmørtel, dvs. slækket kalk, vand og sand. Så var de antageligt muret i skorstenen. Hvis du tager en for stærk cementmørtel bliver mørtelen stærkere end murstenen, og murstenen risikerer at sprække.
Det afhænger nok af konstruktionen af drivhuset. Løber der vand langs facaden og ned på teglet, fryser det let i stykker om vinteren. Hvis der er tag og gode dryplister over teglet, så det holdes tørt, klarer det sig.
Claes! Hvad tror du om Skånes slagregn på havemur (med sokkel af leca og teglpander på toppen for afvanding) muret af brugt tegl? (ser om jeg kan vække liv i tråden)Claes Sörmland sagde:
Jo hårdere brændt desto tungere er det i reglen. Google gav disse densiteter:E En dag ett passivhus.. sagde:

Her: https://www.google.com/url?sa=t&rct...02013_35.pdf&usg=AOvVaw2Gc3Zlz9mkR_mqka84yOy2
Klik her for at svare