Hvad siger du?
Skorstenen skal pudses, og der er brug for 0-20mm for at være i niveau med spånplade + 6mm gips.
Skorstensfejeren anbefalede gipsmørtel, som jeg har købt.
Behøver jeg at forberede med noget, før jeg lægger pudsen på?

/Høghus

Murstensvæg med ujævn pudset overflade og ventilationsrør synligt. Forberedelse til gipspudsning nævnes i konteksten. Murværk med gule mursten og en åbning med gitter foran. Område til højre viser afskallet puds. Forberedes til nyt gipsarbejde.

Tag en blomsprøjte og fugt underlaget grundigt, inden du påfører gipsmørtel.
Bland gipsmørtlen, så den har konsistens som tandpasta, uden at løbe eller bevæge sig fra væggen.

Vær forsigtig med, at det ikke bliver for tykt, da det ikke kan slibes.

• Synes
Höghus
  • Laddar…
Jeg skal kakle en del og male resten, som kommer bag el- og brændeovnen, så overfladefinishen er ikke supervigtig.
Men hvad sker der, hvis man forsøger at slibe gipsmørtel?

/Höghus

Höghus Höghus sagde:
Men hvad sker der, hvis man forsøger at slibe gipsputs?

/Höghus
Sandpapiret går i stykker...

Du skal slibe det ned med diamantslibeskive på en vinkelsliber/slibemaskine, og det støver voldsomt.

Mens gipsutsen endnu er lidt blød, kan du bearbejde det med et pudsebræt i plastik eller metal.
Fugt lidt med en blomstersprøjte igen og puds det jævnt.

anders07 anders07 sagde:
Sandpapiret går i stykker...

Du skal slibe det ned med en diamantslibeskive på en vinkelsliber/slibemaskine, og det støver noget vanvittigt.

Mens gipsutsättningen stadig er lidt blød, kan du gå på det med et pudsebræt i plast eller metal.
Våd lidt med blomstersprøjte igen og puds det jævnt bare.
Aha, det bliver så hårdt, tænkte på gipsplader.
Jeg skal sætte tre trækbaner, hvornår er det passende at fjerne dem?

/Höghus

Höghus Höghus sagde:
Aha, det bliver så hårdt, tænkte på gipsplader.
Jeg skal sætte tre trækbaner, hvornår er det passende at fjerne dem?

/Höghus
Det er jo selvfølgelig enklere med trækbaner, hvis du vil have det helt glat. Du skal mærke efter, hvor hårdt pudset begynder at blive.
Brug en kniv og tryk ind, det skal være som tyggegummi (tygget selvfølgelig) konsistens, når du fjerner trækbanerne.
Skær med kniven langs banerne først, så du ikke river unødvendigt meget af.

• Synes
Pirre53
  • Laddar…
Gipspuds kan slibes. Jeg plejer at bruge korn40, så bliver man af med eventuelle ujævnheder. Men vil man have det glat, så må man finspartle bagefter.

• Synes
Cancerman_777
  • Laddar…
Det blev bedre, end jeg havde regnet med, tak for supporten!
Formentlig er skeerne og pudsebrættet det samme værktøj, som blev brugt, da skorstenen blev muret for +60 år siden.
Skal man tage sig af pudsebrættet på en speciel måde? Det er jo helt i træ.

/Høghus

Et nypudset vægafsnit med et hul, en skammel og en spand med værktøj i forgrunden, muligvis brugt til murerarbejde. Gammel træ-pudsebræde bruges på væg, holdt med en handske-behanskede hånd, i en byggeplads omgivet af værktøj og træstykker. En orange spand med en træudjævner, mureskeer og en sæk gipspuds på et rundt bord udendørs på grus.

• Synes
ch75 og 1 anden
  • Laddar…
Stiligt!
Bare vaske tingene af med vand er nok

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.