Hej,
Har vægge i kælderen, som jeg tror er letbeton. Ret let at køre med vinkelsliber i, men for tungt til at save med håndsav
Har flere døre dernede, der er af gammel standard, og nu når jeg skal sætte nye ind, vil jeg have døre af ny standard. Skal derfor åbne op dørkarmen nogle cm både på siderne, men også på toppen.
Hvordan gør man dette? Har tidligere forsøgt med vinkelsliber (180mm), blev meget støvet, man så ingenting, og det blev skævt, samt at vinkelsliberen ikke kom til midten af betonen, så jeg var nødt til at gå efter med en mejselhammer, og det gjorde snittet meget ujævnt.
Hvordan gør man for at få gode dørkarme i letbeton? Er det så slemt, at jeg skal hente en håndværker, der kan?
Handler om 5 dørkarme i alt.
Mvh
Stefan
EDIT: Med at ødelægge i rubrikken mener jeg forstørre
Ødelægge dem er det sidste, jeg vil!
Har vægge i kælderen, som jeg tror er letbeton. Ret let at køre med vinkelsliber i, men for tungt til at save med håndsav
Har flere døre dernede, der er af gammel standard, og nu når jeg skal sætte nye ind, vil jeg have døre af ny standard. Skal derfor åbne op dørkarmen nogle cm både på siderne, men også på toppen.
Hvordan gør man dette? Har tidligere forsøgt med vinkelsliber (180mm), blev meget støvet, man så ingenting, og det blev skævt, samt at vinkelsliberen ikke kom til midten af betonen, så jeg var nødt til at gå efter med en mejselhammer, og det gjorde snittet meget ujævnt.
Hvordan gør man for at få gode dørkarme i letbeton? Er det så slemt, at jeg skal hente en håndværker, der kan?
Handler om 5 dørkarme i alt.
Mvh
Stefan
EDIT: Med at ødelægge i rubrikken mener jeg forstørre
Typ dette blad?
http://www.jula.se/tigersagblad-124238
over 40cm langt
Ingen fejl med længden i hvert fald!
http://www.jula.se/tigersagblad-124238
over 40cm langt
Det bliver aldrig lige med en tigersav
hvis man sammenligner med noget, der virkelig er lige. Men er det letbeton (hvilket i øvrigt burde kunne håndskæres, Du har ikke betonhålsten i kælderen??) burde det blive tilstrækkeligt lige til at kunne skjule det med foderet.
Hej,Jan-Å sagde:
Ja, jeg overvejer dette. Ved ikke forskellen, hvis jeg skal være ærlig. Huset er fra 1970.
Er betonhulsten værre at save? Ødelægger man klingen på bajonetsaven?
Tanken lige nu er at sætte to fladjern på hver side af væggen, som danner en tynd rille, hvor bajonetsavbladet skal kunne gå. På den måde burde det blive helt lige..! Kan det fungere?
Vores hus er bygget af letbeton i beboelsesetagen, en blanding af siporex og blåbetong, blåbetongen er som en tør vaskesvamp cirka, men siporexen er lidt fastere og tættere, men stadig et blødt materiale. Man slår søm i lettere end i træ, borer huller med skruemaskinen og enhåndsgreb, så at save i det burde ikke være noget problem.
Vi har betonhålsten i fundamentet og kældervæggene, pudset, og den er betydeligt hårdere. En vinkelsliber i letbeton burde bare forsvinde i princippet, med diamantklinge skærer den også betonen uden større problemer, men det er ikke lige så let at save i.
Fladjernsmodellen burde fungere, men er det ikke lettere at bruge et par træregler?
Da jeg gjorde en af dørkarmene i kælderen i stand, bankede jeg al puds ind til stenen væk og pudsede så det blev fladt og lige, men der har jeg ingen dør.
Vi har betonhålsten i fundamentet og kældervæggene, pudset, og den er betydeligt hårdere. En vinkelsliber i letbeton burde bare forsvinde i princippet, med diamantklinge skærer den også betonen uden større problemer, men det er ikke lige så let at save i.
Fladjernsmodellen burde fungere, men er det ikke lettere at bruge et par træregler?
Da jeg gjorde en af dørkarmene i kælderen i stand, bankede jeg al puds ind til stenen væk og pudsede så det blev fladt og lige, men der har jeg ingen dør.
Klik her for at svare