Verandatagets konstruktion var for skrøbeligt lavet af den tidligere ejer, og da sneen gled af taget, knækkede hele konstruktionen.

Det var et almindeligt plasttag med hele vægge rundt omkring, og jeg har brug for lidt hjælp med dimensionen på reglerne, som jeg skal bruge til at bygge det nye tag. Det er altså kun et tag, jeg skal bygge.

Taget er ca 6x4m, og jeg tænkte på at sætte en bærelinje i husvæggen (hvis den, der er nu, er for skrøbelig) og lægge reglerne på den, som derefter går lige ud.

- Hvilken dimension skal jeg have på reglerne, der går fra bærelinjen og ud (2" x 8)?
-- CC mellem reglerne (60 cm)?
- Hvilken dimension skal jeg have på "læchten", som plasttaget skal ligge på (2" x 2)?
-- CC læchten (45 cm)?

Tak.

Senest redigeret:
Ola78
Rent spontant føles det som at 45*195 reglar med c/c 600 mm som du skriver burde være nok. Vil du regne lidt på det selv kan du jo gå ind her http://www.byggbeskrivningar.se/ og kigge på deres dimensioneringsprogram. Der kan du regne på terrasse med tag.

Jeg tænkte, om der var kommet en ny regel, som jeg skulle tage hensyn til... men okay, så er det bare at skrue på som vanligt. :D

(jeg fandt ikke beregningsprogrammet)

Ola78
Programmet findes under linket dimensionering til venstre på siden, hvis du stadig vil regne på det.

Ola78 sagde:
Programmet findes under linket dimensionering til venstre på siden, hvis du stadig vil beregne det.
Tak, nu gik det bedre. Jeg bruger 2" 8 og bygger som jeg plejer... tak for svaret.

Jeg som tænkte, at dette ville blive et lille finjob....:O

Så har jeg været ude og måle verandaen og kom frem til, at den er 480 x 280, og væggene er slet ikke stabile. (Verandaen tilhører ikke mig).

Da jeg kiggede på den nuværende bæreline i væggen, var det noget skidt, og den skal rives ned. Det ligner et rigtigt fuskebyggeri, der ikke kan holde til lidt sne (hvorfor jeg har brug for at bygge det om). Jeg havde tænkt mig at lave en lettere renovering, da det kun er taget, der skal udskiftes, men jeg indser, at jeg også kommer til at skulle understøtte væggene en smule for at de kan holde.

Jeg har et alternativ.

1. Hvis jeg river taget og den ydre væg ned (kun sidevæggene tilbage).
  2. Ny bæreline på væggen med bjælkesko.
  3. Sætte nye stolper i hvert hjørne, som jeg derefter lægger de ydre tagspær på. De indre stolper skruer jeg i væggen, og de ydre skruer jeg i terrassereglen.
  4. Derefter hænger jeg de resterende tagspær i bærelinjen og på den ydre bæreline.
  5. Lægter med 2tom2 og derefter med taget.

På denne måde har jeg bygget et stabilt tag "indeni" den gamle del. Tror I, det fungerer? Eller skal jeg rive hele skidtet ned og bygge helt nyt (koster mere, men bliver nok meget bedre)?

Senest redigeret:
Ola78
Så som du beskriver det, ville jeg satse på at lave en ny veranda, især da det ikke ser ud til at blive så meget dyrere. Eventuelle plintar/grund kan du jo beholde, så behøver du ikke tænke på det.

Ola78 sagde:
Så som du beskriver det hade jeg satset på at lave en ny veranda, især da det ikke ser ud til at blive så meget dyrere. Eventuelle plintar/grund kan du jo beholde, så behøver du ikke tænke på det.
Nej, det bliver nok ikke helt samme omkostning, da der tilkommer to vægge, men det kan måske betale sig i længden?

Jeg havde tænkt noget i stil med dette:
http://www.vk.se/uploaded/image/2007/5/9/altan.jpg

Ola78
Jeg tror det betaler sig i længden at du laver en ny veranda/terrasse. Laver du en terrasse som på billedet du linkede til, bliver det jo ikke så mange reglar, at det bliver meget dyrt at bygge nyt. Dog syntes jeg, at bæreren i forkanten på terrassen på billedet så lidt spinkel ud, i hvert fald når der kommer sne på taget, men jeg kan jo tage fejl:)

Ola78 sagde:
Jeg tror det betaler sig i længden, at du laver en ny veranda/terrasse. Hvis du laver en terrasse som på billedet, du linkede til, bliver det jo ikke så mange lægter, at det bliver meget dyrt at bygge nyt. Dog syntes jeg, at bærelinjen på forkanten af terrassen på billedet så lidt spinkel ud, i hvert fald når der kommer sne på taget, men jeg kan jo tage fejl:)
Det er ikke "min" veranda på billedet, bare et eksempel.

Jeg havde tænkt mig at bygge en lignende konstruktion/stom, og den forreste bærelinje vil være betydeligt stærkere end den på billedet. Også lidt tykkere stolper, ellers tror jeg, at spærne er tilstrækkelige til 280 cm ud (2" 4)?

Ola78
SnickarNicke sagde:
Det er ikke "min" veranda på billedet, bare et eksempel.

Jeg tænkte på at bygge en lignende konstruktion/stamme og den forreste bæreline kommer til at være betydeligt stærkere end den på billedet. Også lidt tykkere stolper, ellers tror jeg at spærerne rækker til 280cm ud (2" 4)?
Troede ikke det var din veranda, det var bare en ren refleksion jeg lavede. Ser ud som om du også har reageret på det. Stolperne tænkte jeg også på, ikke fordi jeg ikke tror at stolperne på billedet ikke ville kunne klare vægten men mere fordi det så så spinkelt ud.

Senest redigeret:
SnickarNicke sagde:
Jeg håber bare, at terrassen har en god struktur, så jeg kan fastgøre stolperne ordentligt. Ellers ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre. Tips?
Grav et hul under stolpen, skru stolpen fast, hvor du vil have den, monter en stolpesko, støb i hullet, så pinden på stolpeskoen ender i betonen.

Held og lykke

Jeg som bare skulle skifte taget.... :S

Det er ikke bare at grave, jeg skal rive terrassen op også, men det er måske det, der skal til. Skal forsøge at kigge lidt mere, når jeg har revet taget af, så får jeg se, hvordan det ser ud derunder.

Jeg tænkte en weekends arbejde, men sådan bliver det aldrig... det samme med "Jeg skal bare tage en øl.." d^_^b

Ola78
SnickarNicke sagde:
... samme med "Jeg skal bare tage en øl.." d^_^b
Det der kender man jo igen:D men godt er det med øl i alle fald. Og når du er færdig med verandaen har du gjort dig fortjent til mere end en øl:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.