Så er det så tid. Datteren skal få sit eftertragtede værelse i kælderen, og jeg tænkte at gøre det enkelt, da økonomien ikke tillader alt for store udskejelser. :)

Værelset skal ordnes i vores kælder, og to af væggene vil blive pudset op og malet. Dette er de to vægge, der er ydervægge.
Derefter har jeg en væg, der går ind mod en pejsestue og som er en indervæg uden kontakt med en nogen ydervæg. Denne væg fik jeg anbefalingen at sømme op glespanel (28x70) direkte på væggen og derefter sætte gips på.
Den sidste væg skal bygges helt op, og her tænkte jeg at sætte metalbeslag mod betongulvet og derefter stille træstolper i, da der også skal en dør ind her. Gips på stolperne så.
Gulvet tænkte jeg diffustætte plast mod betongulvet, derefter pap og et parketgulv på det.

Eftersom alt skal bygges i kælderen vil jeg være sikker på, at jeg ikke gør noget dumt og derfor vælger jeg at rådføre mig med jer, inden jeg går i gang, så I kan stoppe mig, hvis jeg har tænkt forkert et sted.

Tager selvfølgelig taknemmeligt imod alle tanker, tips og overvejelser.

Gulvet er tvivlsomt synes jeg. Hvis du har en uisoleret plade så risikerer du at lukke fugt inde under plasten. Jeg ville hellere have købt et nålefiltstæppe og rullet ud direkte på betonen. Så kan fugten vandre frit og gulvet føles ikke koldt.

• Synes
MB77
  • Laddar…
Uden noget under mener du da eller? Har ingen som helst problemer med fugt i dag, så det kan måske fungere. Har slet ikke tænkt i de baner.

Har jo regnet på et parketgulv på ca. 200:-/m2, så man kan jo lægge lidt mere på det i så fald. Hvorfor har jeg ikke tænkt på det. Varmere bliver det jo for fødderne også som sagt.
Tak for tipset.

Glem ikke diffusionsåben maling, fx silikat, til de to ydervægge, der skal pudses.

I mit kælderrum af lignende karakter har jeg derefter monteret en loftmonteret gardinstang (IKEA) en knap dm fra de pudsede vægge og hængt tykke gardiner (også IKEA) fra gulv til loft. Billig løsning for at øge den hyggelige fornemmelse og dæmpe hård lyd.

Jeg købte Bauhaus billigste nålefiltgulvtæppe til gymnastiksalen i kælderen, og det blev kanongodt.

Kældergym med nålefiltstæppe, bænkpresbænk og motionsmaskine.

Har kigget på tæppe i dag, så det bliver det. :)

Et andet spørgsmål. Jeg kommer til at bygge en seng på stedet, hvor den ene ende vil være op mod en af ydervæggene. Spørgsmålet er nu, hvordan jeg bedst beskytter den, så den ikke behøver at ligge op ad væggen? Jeg overvejede at beklæde den side af enden, som skal være mod væggen, med tagpap og derefter skære den af jævnt med enden. Derefter lægge en blød fuge omkring for at skjule det og så male. Vil det fungere, tror I?

Jeg gjorde sådan med tagpap (uden blød fugemasse) til et hyldesystem, jeg byggede i min uisolerede kælder. Det fungerede godt i flere år, så blev det fjernet, da kælderen blev gjort i stand rigtigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.