Hej,
Jeg har revet mit gamle køkken ned og har et nyt på vej.
På væggene sidder der stenhårde gamle spånplader, som minder om mdf, meget stive og kompakte.
Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at skifte dem ud, men bare lægge et lag gips for at få en pæn overflade at male på og lydabsorbere lidt i rummet ved siden af.
Men så kom konsekvenstankerne, og jeg undrer mig, om det måske er værd at bruge tid på at skifte dem ud for at slippe af med gamle sømhuller? Det gamle køkken er bygget i '77, og det drejer sig om ca. 10 løbende meter. Lægger et billede op af den mest slidte del.
Ville I have skiftet dem ud? Tak.
Jeg har revet mit gamle køkken ned og har et nyt på vej.
På væggene sidder der stenhårde gamle spånplader, som minder om mdf, meget stive og kompakte.
Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at skifte dem ud, men bare lægge et lag gips for at få en pæn overflade at male på og lydabsorbere lidt i rummet ved siden af.
Men så kom konsekvenstankerne, og jeg undrer mig, om det måske er værd at bruge tid på at skifte dem ud for at slippe af med gamle sømhuller? Det gamle køkken er bygget i '77, og det drejer sig om ca. 10 løbende meter. Lægger et billede op af den mest slidte del.
Ville I have skiftet dem ud? Tak.
Hullerne gør vel ingen skade bag gipsen? Jeg bilder mig ind, at OSB-plader er bedre end spån til at skrue ting op i. Men at forbore, inden man skruer skabene op, vil tage mindre tid end at udskifte pladerne.
I mit køkken var der indtil nylig fliser på masonitskiverne uden gips. Så det er bestemt muligt at sætte fliser på andet end gips. Men som jeg tolker spørgsmålet, drejer det sig om, hvorvidt spånpladerne skal udskiftes, inden gipspladerne sættes op. Ikke om der skal være gips yderst eller ej.richardtenggren sagde:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Nu hvor du siger det, så tolkede jeg det nok forkertA Avemo sagde:
Jeg tænkte også sådan. Det jeg mest stillede mig (måske unødvendigt) kritisk overfor var, om det var upassende at gamble med nogle huller bag gipsen for en sikkerheds skyld, når jeg skruer det nye køkken op senere, hvis jeg fx rammer gamle huller, der gør, at kun gipsen skal tage bæringen, eller om der var en alment anerkendt sandhed om holdbarhed at tage hensyn til eller sådan noget.A Avemo sagde:
Er det kun hullerne, du vil af med, så skaf rundstokke eller grillpinde i den rette diameter.
Dyp dem i trælim og tryk dem ind i hullet. Klip af med en bidetang eller sidebidetang. Gentag med alle huller.
Dagen efter saver du pindene i niveau med pladen.
Færdig.
Men jeg tvivler på, at det har nogen praktisk betydning. Tegn målene på gipsen, så ser du, om noget virker til at støde meget sammen, og der kan du enten skrue lidt ved siden af den tænkte linje eller plugge som beskrevet ovenfor.
Dyp dem i trælim og tryk dem ind i hullet. Klip af med en bidetang eller sidebidetang. Gentag med alle huller.
Dagen efter saver du pindene i niveau med pladen.
Færdig.
Men jeg tvivler på, at det har nogen praktisk betydning. Tegn målene på gipsen, så ser du, om noget virker til at støde meget sammen, og der kan du enten skrue lidt ved siden af den tænkte linje eller plugge som beskrevet ovenfor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,126 indlæg
Du kan jo tjekke, om du har store huller lige der, hvor skabene (skinnerne) skal skrues fast.D Davion sagde:Det jeg mest stillede mig (måske unødigt) kritisk til var, om det var uhensigtsmæssigt at tage chancen med nogle huller bag gips bare for en sikkerheds skyld, når jeg skruer det nye køkken op senere, i tilfælde af at jeg f.eks. rammer gamle huller, der gør, at kun gipsen skal bære, eller om der fandtes en anerkendt sandhed om bæreevne, der skulle tages i betragtning.
Klik her for at svare

