Hej,

Jeg har revet mit gamle køkken ned og har et nyt på vej.

På væggene sidder der stenhårde gamle spånplader, som minder om mdf, meget stive og kompakte.

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at skifte dem ud, men bare lægge et lag gips for at få en pæn overflade at male på og lydabsorbere lidt i rummet ved siden af.

Men så kom konsekvenstankerne, og jeg undrer mig, om det måske er værd at bruge tid på at skifte dem ud for at slippe af med gamle sømhuller? Det gamle køkken er bygget i '77, og det drejer sig om ca. 10 løbende meter. Lægger et billede op af den mest slidte del.

Ville I have skiftet dem ud? Tak.

• Gammel køkkenvæg med slidte spånplader, hvide pletter, spikhuller og mørke pletter.
BirgitS
Nej, det havde jeg ikke gjort, for jeg tror ikke, at man sparer tid på det.

• Synes
tergo og 2 andre
  • Laddar…
Hullerne gør vel ingen skade bag gipsen? Jeg bilder mig ind, at OSB-plader er bedre end spån til at skrue ting op i. Men at forbore, inden man skruer skabene op, vil tage mindre tid end at udskifte pladerne.

richardtenggren
Hvis der skal sættes fliser, skal der vel typisk gips bagved? :)

richardtenggren richardtenggren sagde:
Skal der sættes fliser, er der vel brug for noget gips bagved? :)
I mit køkken var der indtil nylig fliser på masonitskiverne uden gips. Så det er bestemt muligt at sætte fliser på andet end gips. Men som jeg tolker spørgsmålet, drejer det sig om, hvorvidt spånpladerne skal udskiftes, inden gipspladerne sættes op. Ikke om der skal være gips yderst eller ej.

• Synes
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
A Avemo sagde:
I mit køkken var der indtil for nylig fliser på masonitskiverne uden gips. Så det er bestemt muligt at sætte fliser på andet end gips. Men som jeg tolker spørgsmålet, gælder det, om spånpladerne skal udskiftes, inden gipspladerne sættes op. Ikke om der skal være gips yderst eller ej.
Nu hvor du siger det, så tolkede jeg det nok forkert (y)

A Avemo sagde:
Hullerne gør vel ingen skade bagved gipsen? Jeg bilder mig ind, at OSB-plader er bedre end spånplader til fastskruning af ting. Men at forbore før man skruer skabe op vil tage mindre tid end at skifte pladerne.
Jeg tænkte også sådan. Det jeg mest stillede mig (måske unødvendigt) kritisk overfor var, om det var upassende at gamble med nogle huller bag gipsen for en sikkerheds skyld, når jeg skruer det nye køkken op senere, hvis jeg fx rammer gamle huller, der gør, at kun gipsen skal tage bæringen, eller om der var en alment anerkendt sandhed om holdbarhed at tage hensyn til eller sådan noget.

BirgitS BirgitS sagde:
Nej, det havde jeg ikke gjort, for jeg tror ikke, at man sparer tid på det.
Det var ikke tid jeg egentlig var på jagt efter, men sikre op for eventuelle fejl jeg ikke har overvejet i forhold til genbrug, men jeg er enig. Tid vil blive brugt

Er det kun hullerne, du vil af med, så skaf rundstokke eller grillpinde i den rette diameter.
Dyp dem i trælim og tryk dem ind i hullet. Klip af med en bidetang eller sidebidetang. Gentag med alle huller.
Dagen efter saver du pindene i niveau med pladen.
Færdig.

Men jeg tvivler på, at det har nogen praktisk betydning. Tegn målene på gipsen, så ser du, om noget virker til at støde meget sammen, og der kan du enten skrue lidt ved siden af den tænkte linje eller plugge som beskrevet ovenfor.

BirgitS
D Davion sagde:
Det jeg mest stillede mig (måske unødigt) kritisk til var, om det var uhensigtsmæssigt at tage chancen med nogle huller bag gips bare for en sikkerheds skyld, når jeg skruer det nye køkken op senere, i tilfælde af at jeg f.eks. rammer gamle huller, der gør, at kun gipsen skal bære, eller om der fandtes en anerkendt sandhed om bæreevne, der skulle tages i betragtning.
Du kan jo tjekke, om du har store huller lige der, hvor skabene (skinnerne) skal skrues fast.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.