4,495 læst ·
21 svar
4k læst
21 svar
nyt kældergulv, hus fra 1912
Side 1 af 2
hej hvordan går jeg frem når jeg skal støbe nyt betonggulv tror den er bygget i 40 eller 50'erne det er sprækket og ser forfærdelig ud. virker ikke til at være så tykt. typ 4 cm har tænkt at dræne huset og samtidig udskifte kloakrør osv. hvordan gør jeg? 
Nja, men jag bliver jo mere eller mindre tvunget til at bryde hele gulvet op. skal sætte en ny brønd og rør ud osv. og jeg tror ikke, der findes nogen underliggende betonplade, men man kommer nok ned til sand eller hvad det nu kan være i jorden der. hvad sker, hvis jeg bryder gulvet op? så står væggene jo på ingenting?
og jeg har et lille problem. i rummet står kedlen til huset, den skal væk og erstattes med et nyt pillefyrsystem. men for at kunne støbe nyt gulv så skal kedlen væk, så står huset uden varme, kulden kommer snart, og det er jo ikke godt.
så skal jeg dræne rundt om kælderdelen. og skifte vvs-rør ud til min grundgrænse. for det er vel godt at gøre, når man alligevel er i gang.
hvad skal jeg starte med? grave rørene op uden for huset, så bryde dem frem i kældergulvet og skifte og så fjerne kedlen, så hurtigt støbe. og så ind med nyt varmesystem puha! eller?
og jeg har et lille problem. i rummet står kedlen til huset, den skal væk og erstattes med et nyt pillefyrsystem. men for at kunne støbe nyt gulv så skal kedlen væk, så står huset uden varme, kulden kommer snart, og det er jo ikke godt.
hvad skal jeg starte med? grave rørene op uden for huset, så bryde dem frem i kældergulvet og skifte og så fjerne kedlen, så hurtigt støbe. og så ind med nyt varmesystem puha! eller?
nej det går ikke..
det ville blive alt for dyrt. olie fyr..
hvor lang tid skal bruges til en støbning?
Begynd med at beregne, hvad det kræver at bryde gulvet op, og når du alligevel har gulvet oppe, så sørg for at skifte afløbet og grave lidt ud, så du kan isolere. Når dette er gjort, er det "bare" at armere og bestille beton. Derefter skal betonen jo hærde i mindst en måned, så har du lidt humm.
hvor dybt behøver man at grave ud for isolering osv.! findes der ingen side om, hvordan man går frem? skal der ikke være grus og sådan noget i bunden eller sand? 
findes der ingen hurtigere beton
findes der ingen hurtigere beton
Hvor meget du skal grave afhænger lidt af, hvad du skal bruge rummet til. Skal du opvarme det som et almindeligt rum, så er det godt, hvis du graver så du får ind i hvert fald. 20 cm isolering og derefter beton. Selv støbte jeg kun 7 cm, da jeg tror, at det er tilstrækkeligt i det lille rum uden belastning. (badeværelse). Men hvis det er et fyrrum, der kun skal være det, så kan det måske være nok med lidt mindre isolering, men mere beton.
det kommer kun være fyrkælder samt lidt snikrerbod. måske er det klogt at isolere lidt alligevel. hvordan bliver det med væggene hvis jeg graver ud? hvis pladen nu er 5cm og jeg graver ud for isolering? ender væggene ikke? kan man støbe alligevel?
og skal man gøre noget specielt hvis man har haft problemer med fugt?
Væggene er støbt først, så de står tilbage, medmindre du graver rigtig dybt. Er du bekymret, så start med et lille stykke og se. Har du haft fugtproblemer, så løses det med fx isodrän eller leca-kugler som kapillarbrydende lag. Selv lagde jeg 20 cm isodrän, da jeg derved slap for at grave ud til leca også. Og for et rent fyrrum så er det nok med 7,5 cm isodrän, så slipper du for at grave så meget ud.
sorry men hvad er isodrän?! ;D lyder perfekt. det kører jeg på..
En producent af isolering af varianten "tillade fugtvandring" Tjek deres hjemmeside som ikke er svær at finde til.
http://www.isodran.se/ første gæt tror jeg, at jeg fandt derhen på. 8) Findes andre af samme type tror de hedder porodrän eller noget.
Supertak! 
er isodrän dyrt? hvad kan slutnoten på et rum der er ca 5x5 meter blive med beton forstærkning og alt?
Tænker at blande betonen selv. nogen der ved cirka!
Tænker at blande betonen selv. nogen der ved cirka!