Efter støbning af en betonmole, der delvist ligger i forbindelse med vand (Stockholms skærgård), er der flere steder opstået revner, se billede. Udover at det ikke ser godt ud, så er spørgsmålet, om vi bør bekymre os for for eksempel frostsprængning... vi har ikke udbetalt den fulde betaling til entreprenøren, og nu vil de påføre Betasil. Hvad mener I, skal man godkende arbejdet? Lignende revnedannelser findes 5 steder.
 
  • Betonkaj med sprækker i overfladen nær vand, med bevoksning fra havet ved siden. To sko kan ses i billedets nederste kant.
P PRonnmark sagde:
Efter støbning af en betonkaj, der delvis ligger i forbindelse med vand (Stockholms skærgård), er der flere steder opstået revner, se billede, udover at det ikke ser godt ud, så er spørgsmålet, om vi skal bekymre os for eksempelvis frostsprængning... vi har ikke betalt entreprenøren fuldt ud endnu, og nu vil de lægge Betasil på. Hvad tror I, skal man godkende arbejdet? Lignende revnedannelser findes på 5 steder.
Læser man om Betsil, er det vel netop det, produktet er til for.
Den skal åbenbart trænge 2 cm ind i betonen og krystallisere der.
Jeg har dog ingen anelse om, hvor holdbart det er fx udendørs, i barsk klima osv...

https://betsil.se/
 
Okay tak forsvaret, nogen kommentar til sprækkerne i sig selv skal man godkende dette?
 
Du kan ikke få fat i en ekspert, der kan besigtige/ inspicere arbejdet?
 
C Carl Johansson sagde:
Du kan ikke få fat på en ekspert, der kan besigtige/ inspicere arbejdet?
Jo hvis jeg betaler ca 8000kr og sørger for at ordne transport ud til en ø i skærgården...er ikke rigtig klar til det endnu
 
N
Var betonen godt armeret i formen?
Jeg ville bekymre mig lidt for fremtiden, få en inspektør derud.
Tror dog bare den er tørret for hurtigt i varmen.
Eftervandede I dem og lagde plastik på betonen efter støbning?
 
Senest redigeret:
Ja det mener jeg, at den var, tilsyneladende særlig beton som ikke behøvede at vibreres eller vandes
 
Okay tak for rådet jeg vil undersøge det nærmere
 
N
Al beton skal bevare fugten, uanset hvad. At lægge plastik på bagefter mindsker risikoen for revner.
 
P PRonnmark sagde:
Ja det anser jag at den var, tydeligvis speciel beton som ikke behøvede at vibreres eller vandes
SKB som betongen hedder plejer at frarådes at støbes i sådanne konstruktioner da den har en større tendens til at revne. De revner er for brede til at efterlades ubehandlede da vand vil trænge ned og armeringen begynder at ruste samt at frostskader kan ske
 
Matti_75 Matti_75 sagde:
SKB som betongen heter brukar avrådas från att gjutas i sådana konstruktioner då den har en större tendens att spricka. Dom sprickorna är för breda för att lämnas obehandlade då vatten kommer att tränga ner och armeringen börjar rosta samt att frostskador kan ske
Tack för informationen, dom säger att dom ska lägga på Betsil som ska täta sprickorna, vet inte om det räcker..
Vet inte vad som ska göras, betong glr man ju inte direkt om bara, eller så får dom gjuta på ett lager till.
 
Betsil gør jo ikke noget ved revnerne. Det er jo kun en støvbinder.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.