Skal bygge om en del af loftet til et nyt rum. Skal først sætte regler og isolere lidt. Så undrer jeg mig om jeg skal bruge spånplader eller gipsplader? Eller måske begge dele? Kan godt lide at have spån at skrue ting fast i, gips føles lidt svagt... Måske noget jeg bare har fået for mig. Nogen der kan give tips?
Min standardvæg består af 45mm stålregel med isolering og derefter en plade 12 mm spånplade og udenpå det en 13 mm gips. Det samme på begge sider naturligvis. Du får så en væg, der er 95 mm tyk, og du får ingen problemer med dørkarme, samt der er materiale i væggen, så du kan skrue ting op uden alt for meget bøvl. Hvorfor stålregel så? Jo det er ganske vist nogle kroner dyrere, men ikke så det gør en kæmpe forskel. Derimod er der klare fordele som jeg ser det, det er let at trække el, da der er færdige huller til vp rør/slang. De er LIGE i modsætning til 45x45 træregel, som alle insisterer på. Det er let og smidigt at bygge med osv osv. Et lille tip er, at du kan lime gipsen mod spånpladen, så får du en væg, der er STABIL, overkill er at også lime spån mod stålreglen med montagelim som PL400. Hvis du skal lave hul til en dør, så plejer jeg at bruge 45x70, alt 45x95 alt efter humør og hvad jeg har ved hånden. Der findes også færdige beslag til el-dåserne, så du kan montere dem på stålreglen.
Klik her for at svare