Hej,

Har en carport med tilhørende skur på 2,4m x 6m, hvor jeg gerne vil lægge isolering i loftet. Dog er der kun en loftsbjælke at fastgøre i nu, da de andre to ligger på skurets hammerbånd på langsiderne. Kan jeg forlænge reglar, som jeg fastgør i hammerbåndene og derefter skrue glespanel i dem? Hvilken dimension bør det i så fald være på reglarne? Jeg tænker på et ikke-avancret loft, et lag gips eller lignende.

Er der nogen andre bedre måder at gøre det på?

Vedhæfter et billede, som jeg håber illustrerer mit problem. De røde streger er loftsbjælkerne, og de blå er de reglar, jeg tænkte.

• Diagram over carporttag med to blå og en rød bjælke, der viser placeringen af tagstol og foreslåede reglar til løsningsforslag. Dimensioner: 2,4m x 6m.
Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan carporten er bygget. Kan du ikke tegne en sektion også?

I Infan sagde:
Hej,

Har en carport med tilhørende skur på 2,4m x 6m hvor jeg gerne vil lægge isolering i loftet. Dog er der kun en spær at fastgøre i nu, da de andre to ligger på skurets rem på langsiderne. Kan jeg forlænge reglar som jeg fastgør i remmen og i disse derefter skrue glespanel? Hvilken dimension bør det i så fald være på reglarne? Tænker mig intet avanceret loft, et lag gips eller lignende.

Findes der nogen andre bedre måder at gøre det på?

Vedhæfter et billede som jeg håber illustrerer mit problem. De røde streger er spær og de blå er de reglar jeg tænkte.
Dimensionen har ingen betydning men du skal jo kunne fastgøre glesen i den. En almindelig måde at gøre det på er i stedet at lægge en 45x95 på ”platten” på remmen. Hvilken der er bedst afhænger af hvor tæt spærret er.

J justusandersson sagde:
Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan carporten er bygget. Kan du ikke tegne en sektion også?
Her kommer et bedre billede. Eksisterende tagstole er stadig røde, eventuelle nye er blå og glespanel er grønt.

• Bygningstegning viser facader og plan af en carport med to biler. Eksisterende rød tagkonstruktion og nye er blå, mens gitter er grønt.
S Simsonsson sagde:
Dimensionen har ingen betydelse men du måste jo kunne fæstne glesen i den. En almindelig måde at gøre det på er i stedet at lægge en 45x95 på ”platten” på hanebåndet. Hvilket som er bedst afhænger af hvor tæt spær er.
Det lød jo som en smart løsning. Hvis jeg forstår dig ret lægger man altså halvdelen af reglen på hanebåndet og fæstner, mens halvdelen hviler i luften i hvilken man fæstner glespanelen?

I Infan sagde:
Det lød jo som en smart løsning. Hvis jeg forstår dig rigtigt, lægger man altså halvdelen af reglen på hammarbandet og fastgør, mens halvdelen hviler i luften, i hvilken man fastgør glespanelen?
Præcis. Sæt den blot fast ordentligt, så den ikke trykkes op.

En måde at løse problemet på er at montere 45x70 mm reglar på tværs og mellem spærfødderne, så de får samme underkant som spærfødderne. c/c afstanden mellem disse reglar afhænger af hvilket materiale, du tænker at bruge som undertag. Tynd panel (16-17 mm) kræver 600 mm. Tykker panel (22-23 mm) bør klare 1200 mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.